Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-PCI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wykład: Prezentacje, dyskusja kierowana, samodzielna analiza literatury

Ćwiczenia:

Uczestnictwo w dyskusji

Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu

Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach

Forma zaliczenia: egzamin - końcowe kolokwium pisemne.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wykłady:

Wykłady:

1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego

zarys historii problematyki czasu wolnego

koncepcje czasu wolnego

pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego”

2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego .

4.Formy spędzania czasu wolnego.

5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego .

6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.

7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka.

8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.

Ćwiczenia:

1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego).

2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych.

3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego.

4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011

http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf

2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane

zagadnienia, WSH, Katowice 2011

3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie

niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018

4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014

5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność,

Difin, 2017,

6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego

we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf

7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys

problematyki, WSHiG, Poznań 2002

Literatura uzupełniająca:

1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989.

2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014

https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajec-pozalekcyjnych/attachment/2644

3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. ORE, Warszawa, 2014

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication

4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997.

5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992.

6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016

https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf

7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014

https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf

8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084

Metody i kryteria oceniania:

Opis metod kształcenia:

Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Stefan Podmokły, Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wykład: Prezentacje, dyskusja kierowana, samodzielna analiza literatury

Ćwiczenia:

Uczestnictwo w dyskusji

Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu

Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach

Forma zaliczenia: egzamin - końcowe kolokwium pisemne.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wykłady:

Wykłady:

1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego

zarys historii problematyki czasu wolnego

koncepcje czasu wolnego

pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego”

2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego .

4.Formy spędzania czasu wolnego.

5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego .

6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.

7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka.

8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.

Ćwiczenia:

1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu

wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego).

2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w

których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych.

3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego.

4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść –

propozycje rozwiązań, Toruń 2011

http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf

2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane

zagadnienia, WSH, Katowice 2011

3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie

niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36

4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014

5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność,

Difin, 2017,

6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego

we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/

kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf

7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys

problematyki, WSHiG, Poznań 2002

Literatura uzupełniająca:

1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989.

2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014

https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/

attachment/2644

3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów

szkół. ORE, Warszawa, 2014

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication

4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997.

5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992.

6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz

ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016

https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf

7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014

https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf

8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http://

dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką

Nakład pracy studenta:

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe

Wykład: 15

Przygotowywanie się do zajęć/egzaminu 10

Ćwiczenia: 30

Opracowywanie prac pisemnych, przygotowanie warsztatu praktycznego 10

Sumaryczna liczba godzin: 65

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Wykład: Prezentacje, dyskusja kierowana, samodzielna analiza literatury

Ćwiczenia:

Uczestnictwo w dyskusji

Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu

Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach

Forma zaliczenia: egzamin - końcowe kolokwium pisemne.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wykłady:

Wykłady:

1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego

zarys historii problematyki czasu wolnego

koncepcje czasu wolnego

pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego”

2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego .

4.Formy spędzania czasu wolnego.

5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego .

6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.

7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka.

8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.

Ćwiczenia:

1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu

wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego).

2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w

których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych.

3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego.

4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść –

propozycje rozwiązań, Toruń 2011

http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf

2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane

zagadnienia, WSH, Katowice 2011

3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie

niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36

4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014

5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność,

Difin, 2017,

6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego

we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/

kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf

7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys

problematyki, WSHiG, Poznań 2002

Literatura uzupełniająca:

1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989.

2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014

https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/

attachment/2644

3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów

szkół. ORE, Warszawa, 2014

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication

4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997.

5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992.

6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz

ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016

https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf

7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014

https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf

8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http://

dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką

Nakład pracy studenta:

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe

Wykład: 12

Przygotowywanie się do zajęć/egzaminu 11

Ćwiczenia: 12

Opracowywanie prac pisemnych, przygotowanie warsztatu praktycznego 10

Sumaryczna liczba godzin: 45

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska, Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena wykonania prac cząstkowych, ocena pracy pisemnej końcowej,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe (egzamin) sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wykłady:

Wykłady:

1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego

zarys historii problematyki czasu wolnego

koncepcje czasu wolnego

pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego”

2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego .

4.Formy spędzania czasu wolnego.

5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego .

6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.

7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka.

8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.

Ćwiczenia:

1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu

wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego).

2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w

których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych.

3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego.

4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne.

5. Tworzenie w grupach projektów związanych z czasem wolnym osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść –

propozycje rozwiązań, Toruń 2011

http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf

2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane

zagadnienia, WSH, Katowice 2011

3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie

niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36

4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014

5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność,

Difin, 2017,

6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego

we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/

kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf

7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys

problematyki, WSHiG, Poznań 2002

Literatura uzupełniająca:

1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989.

2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014

https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/

attachment/2644

3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów

szkół. ORE, Warszawa, 2014

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication

4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997.

5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992.

6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz

ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016

https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf

7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014

https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf

8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http://

dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084

Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną.

Zespół MT pod linkiem:

WYKŁAD:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0731a055ced94855a0300c08c7f2c637%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=46ae2b26-7868-497b-b6dc-e6d9f006cdab&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Edukacja zdalna.

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe.

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum,

- zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- wykłady: 15 godzin.

- ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 25 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 20 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 20 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 110 godzin.

Liczba punktów ECTS – 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena wykonania prac cząstkowych, ocena pracy pisemnej końcowej,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wykłady:

1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego

zarys historii problematyki czasu wolnego

koncepcje czasu wolnego

pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego”

2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego .

4.Formy spędzania czasu wolnego.

5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego .

6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.

7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka.

8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.

Ćwiczenia:

1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu

wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego).

2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w

których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych.

3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego.

4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne.

5. Tworzenie w grupach projektów związanych z czasem wolnym osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść –

propozycje rozwiązań, Toruń 2011

http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf

2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane

zagadnienia, WSH, Katowice 2011

3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie

niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36

4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014

5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność,

Difin, 2017,

6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego

we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/

kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf

7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys

problematyki, WSHiG, Poznań 2002

Literatura uzupełniająca:

1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989.

2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014

https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/

attachment/2644

3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów

szkół. ORE, Warszawa, 2014

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication

4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997.

5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992.

6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz

ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016

https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf

7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014

https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf

8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http://

dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084

Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną.

Zespół MT pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac84ff92c83224c2a8ec8805b58a630db%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=381cbfa9-430d-45f0-af14-b4a606c95376&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Edukacja zdalna.

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe.

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum,

- zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- wykłady: 12 godzin.

- ćwiczenia/warsztaty: 12 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 40 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 16 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 20 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 100 godzin

Liczba punktów ECTS – 4.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)