Pedagogika czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-PCI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wykład: Prezentacje, dyskusja kierowana, samodzielna analiza literatury Ćwiczenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Forma zaliczenia: egzamin - końcowe kolokwium pisemne. |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykłady: Wykłady: 1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego zarys historii problematyki czasu wolnego koncepcje czasu wolnego pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego” 2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego . 4.Formy spędzania czasu wolnego. 5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego . 6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego. 7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka. 8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego. Ćwiczenia: 1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego). 2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych. 3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego. 4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011 http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf 2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018 4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność, Difin, 2017, 6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf 7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989. 2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014 https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajec-pozalekcyjnych/attachment/2644 3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. ORE, Warszawa, 2014 http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication 4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997. 5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992. 6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016 https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf 7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014 https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf 8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084 |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Stefan Podmokły, Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wykład: Prezentacje, dyskusja kierowana, samodzielna analiza literatury Ćwiczenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Forma zaliczenia: egzamin - końcowe kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykłady: Wykłady: 1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego zarys historii problematyki czasu wolnego koncepcje czasu wolnego pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego” 2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego . 4.Formy spędzania czasu wolnego. 5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego . 6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego. 7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka. 8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego. Ćwiczenia: 1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego). 2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych. 3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego. 4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011 http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf 2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018 USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36 4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność, Difin, 2017, 6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/ kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf 7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989. 2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014 https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/ attachment/2644 3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. ORE, Warszawa, 2014 http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication 4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997. 5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992. 6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016 https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf 7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014 https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf 8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http:// dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe Wykład: 15 Przygotowywanie się do zajęć/egzaminu 10 Ćwiczenia: 30 Opracowywanie prac pisemnych, przygotowanie warsztatu praktycznego 10 Sumaryczna liczba godzin: 65 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Wykład: Prezentacje, dyskusja kierowana, samodzielna analiza literatury Ćwiczenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Forma zaliczenia: egzamin - końcowe kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykłady: Wykłady: 1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego zarys historii problematyki czasu wolnego koncepcje czasu wolnego pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego” 2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego . 4.Formy spędzania czasu wolnego. 5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego . 6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego. 7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka. 8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego. Ćwiczenia: 1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego). 2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych. 3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego. 4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011 http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf 2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018 USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36 4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność, Difin, 2017, 6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/ kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf 7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989. 2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014 https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/ attachment/2644 3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. ORE, Warszawa, 2014 http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication 4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997. 5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992. 6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016 https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf 7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014 https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf 8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http:// dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe Wykład: 12 Przygotowywanie się do zajęć/egzaminu 11 Ćwiczenia: 12 Opracowywanie prac pisemnych, przygotowanie warsztatu praktycznego 10 Sumaryczna liczba godzin: 45 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska, Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych, ocena pracy pisemnej końcowej, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe (egzamin) sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykłady: Wykłady: 1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego zarys historii problematyki czasu wolnego koncepcje czasu wolnego pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego” 2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego . 4.Formy spędzania czasu wolnego. 5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego . 6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego. 7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka. 8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego. Ćwiczenia: 1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego). 2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych. 3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego. 4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne. 5. Tworzenie w grupach projektów związanych z czasem wolnym osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011 http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf 2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018 USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36 4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność, Difin, 2017, 6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/ kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf 7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989. 2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014 https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/ attachment/2644 3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. ORE, Warszawa, 2014 http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication 4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997. 5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992. 6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016 https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf 7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014 https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf 8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http:// dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: WYKŁAD: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0731a055ced94855a0300c08c7f2c637%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=46ae2b26-7868-497b-b6dc-e6d9f006cdab&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin. - ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 25 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 20 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 20 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 110 godzin. Liczba punktów ECTS – 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych, ocena pracy pisemnej końcowej, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykłady: 1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego zarys historii problematyki czasu wolnego koncepcje czasu wolnego pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego” 2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego . 4.Formy spędzania czasu wolnego. 5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego . 6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego. 7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka. 8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego. Ćwiczenia: 1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego). 2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych. 3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego. 4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne. 5. Tworzenie w grupach projektów związanych z czasem wolnym osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011 http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf 2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018 USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-2S-PCI, w cyklu: 2019Zn, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 10.10.2019 14:36 4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność, Difin, 2017, 6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/ kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf 7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989. 2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014 https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajecpozalekcyjnych/ attachment/2644 3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. ORE, Warszawa, 2014 http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication 4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997. 5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992. 6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016 https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf 7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014 https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf 8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http:// dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac84ff92c83224c2a8ec8805b58a630db%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=381cbfa9-430d-45f0-af14-b4a606c95376&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 12 godzin. - ćwiczenia/warsztaty: 12 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 40 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 16 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 20 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 100 godzin Liczba punktów ECTS – 4. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.