Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania zintegrowanego dzieci niewidomych - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MZN2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania zintegrowanego dzieci niewidomych - 2
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W03; PC1_KS_W04; PC1_KS_W06

Zna zasady, metody i formy organizacji procesu dydaktycznego w klasach 1-3 dla uczniów niewidomych

PC1_KS_W05

Potrafi wymienić specjalne potrzeby edukacyjne uczniów niewidomych oraz strategie zaspakajania tych potrzeb

PC1_KS_W03; PC1_KS_W04; PC1_KS_W06

Zna zasady doboru i adaptacji pomocy dydaktycznych dla uczniów niewidomych

PC1_KS_U03; PC1_KS_U04

Potrafi dokonać diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niewidomych i na jej podstawie dokonać niezbędnych modyfikacji procesu nauczania

PC1_KS_U03

Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i przeprowadzić zajęcia zintegrowane dla uczniów niewidomych, w tym m.in. przygotować scenariusz zajęć wraz z zaadaptowanymi pomocami dydaktycznymi

PC1_KS_U04

Potrafi przygotować (wykonać samodzielnie lub zaadaptować) pomoce dydaktyczne dla uczniów niewidomych w wieku wczesnoszkolnym, w tym grafikę dotykową

PC1_KS_K01

Wykazuje wrażliwość wobec edukacyjnej i psychospołecznej sytuacji ucznia z dysfunkcją wzroku

PC1_KS_K02

Potrafi współdziałać i pracować w małej grupie warsztatowej, przyjmując w niej różne role

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Paplińska
Prowadzący grup: Małgorzata Paplińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

obecność na zajęciach i hospitacjach, aktywność, zaliczenie scenariuszy zajęć zintegrowanych dla uczniów niewidomych, pisemny egzamin

Pełny opis:

1. Cele i metody nauczania dzieci niewidomych rysowania i czytania rysunku wypukłego - podstawowe wskazania metodyczne; właściwości prawidłowo zredagowanej tyflografiki, ocena poprawności wykonania rysunków w poszczególnych technikach (warsztaty); techniki wdrażania uczniów niewidomych w klasach 1-3 do odczytywania i samodzielnego sporządzania planów. Sposoby adaptacji podręczników (w tym Elementarza), książek pomocniczych, kart pracy i środków dydaktycznych uwzględniające specyficzne potrzeby ucznia niewidomego.

2. Umiejętności komunikacyjne w pracy tyflopedagoga - efektywna komunikacja pedagogiczna, zasady konstruktywnej krytyki

3. Ocena okresowa i końcowa ucznia

4. Zasady redagowania pisemnych i ustnych opisów elementów wizualnych zawartych w pomocach dydaktycznych(warsztaty).

5. Strategie rozwiązywania trudności wychowawczych w pracy dydaktycznej z uczniami niewidomymi w młodszym wieku szkolnym – analiza przypadków.

6. Bariery komunikacyjne w praktyce szkolnej. Umiejętności komunikacyjne w pracy tyflopedagoga.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM

Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS.

Paplińska M. (2017). Polisensoryczna metoda wsparcia dziecka niewidomego w nauce czytania wypukłej grafiki – studium przypadku. W: J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz, G. Walczak (red.) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. APS, Warszawa, s. 425-453

Więckowska Z. (2008). Tyflografika – zarys problematyki. W: M. Czerwińska, T. Dederko (red.), Niewidomi w świecie książek i bibliotek. Wybrane zagadnienia (s.84-91). Warszawa: PZN, Biblioteka Centralna.

Chojecka A., Magner M., Szwedowska E., Więckowska E. (2008). Nauczanie niewidomych dzieci rysunku. Przewodnik dla nauczyciela. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi – rozdział 12 i 13.

Piskorska A., Krzeszowski T., Marek B. (2008). Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego. Wskazówki metodyczne dla nauczycieli. Warszawa: UW – część 3, wybrane podrozdziały.

Literatura uzupełniająca

Czerwiński K. (2016) Komunikowanie się podmiotów edukacji jako spotkanie [w:] Komunikacja w edukacji, t. 3: Język w komunikacji, red. Elżbieta Jaszczyszyn, Jolanta Szada-Borzyszkowska, Marianna Styczyńska, Siedleckie Towarzystwo Naukowe, Siedlce, s. 89–99.

Uwagi:

metody: ćwiczebne, opis, objaśnienie, wykład konwersatoryjny, dyskusja, burza mózgów, pokaz, obserwacja, warsztaty, hospitacje zajęć, symulacje w opaskach

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 10h

Przygotowanie się do egzaminu- 10h

Przygotowanie symulacji - 5h

Inne formy- 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności), aktywność na zajęciach (realizacja zadań metodycznych), opracowanie 2 scenariuszy zajęć zintegrowanych dla uczniów niewidomych wraz z pomocami dydaktycznymi, pisemny egzamin obejmujący zagadnienia teoretyczne i praktyczne omówione na zajęciach (uzyskanie zaliczenia przy 51% poprawności)

Uwaga: forma końcowego zaliczenia może ulec zmianie w sytuacji zwiększenia zagrożenia COVIDowego

Pełny opis:

1) Zasady nauczania, metody i formy kształcenia zintegrowanego uczniów niewidomych w kontekście realizacji treści polonistycznych, matematycznych i społeczno-przyrodnicznych. Struktura organizacyjna zajęć – planowanie, realizacja, ewaluacja.

2) Analiza podstawy programowej – identyfikacja potencjalnych trudności w realizacji wybranych treści na zajęciach tyflodydaktycznych. Wybrane strategie organizacji zajęć dydaktycznych i wychowawczych dla uczniów niewidomych w młodszym wieku szkolnym. Środki nauczania w edukacji wczesnoszkolnej; dobieranie i wykonywanie właściwych środków do realizacji określonych treści programowych.

3) Podstawowe założenia nauki bezwzrokowego rysowania i czytania rysunku wypukłego. Zasady doboru tyflografiki do zajęć dydaktycznych - ocena poprawności wykonania rysunków dotykowych w poszczególnych technikach.

4) Metodyczna poprawność w organizacji i realizacji zajęć zintegrowanych na przykładzie wybranych lekcji (edukacja przyrodnicza, matematyczna, polonistyczna, zdrowotno-ruchowa) – analiza materiałów filmowych (ocena specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w danej klasie, analiza zastosowanych rozwiązań metodycznych).

5) Pomoce tyflodydaktyczne a kompensacja sensoryczna i językowa. Opis słowny i audiodeskrypcja w edukacji wczesnoszkolnej w kontekście specyfiki procesów poznawczych u dzieci niewidomych w młodszym wieku szkolnym. Strategie redagowania pisemnych i ustnych opisów elementów wizualnych zawartych w standardowych materiałach dydaktycznych.

6) Strategie rozwiązywania trudności wychowawczych w pracy dydaktycznej z uczniami niewidomymi w młodszym wieku szkolnym – analiza przypadków. Bariery komunikacyjne w praktyce szkolnej. Umiejętności komunikacyjne w pracy tyflopedagoga. Refleksyjność w pracy dydaktycznej z uczniami niewidomymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojecka A., Magner M., Szwedowska E., Więckowska E. (2008). Nauczanie niewidomych dzieci rysunku. Przewodnik dla nauczyciela. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi – rozdział 12 i 13.

Czerwińska, K. (2015). Tyflodydaktyka w perspektywie konstruktywistycznej. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 88-113). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Czerwińska, K. (2016). Uczeń z niepełnosprawnością wzroku podmiotem dydaktyki specjalnej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 19-29.

Czerwińska, K. (2017). Refleksyjność w pracy dydaktycznej z uczniem z niepełnosprawnością wzroku – wybrane aspekty teoretyczne. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol. 36, No. 2, 59-73.

Czerwińska, K., (2017). Tyflodydaktyka – kształcenie uczniów z niepełnosprawnością wzroku. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych (s. 96-110). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czerwińska, K. (2020). Audiodeskrypcja w edukacji inkluzyjnej uczniów z niepełnosprawnością wzroku. W: M. Rybka, M. Wrześniewska-Pietrzak, B. Jerzakowska-Kibenko (red.), Audiodeskrypcja i jej pogranicza (s. 203-223). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Jerzakowska B. (2015). Kreatywność w audiodeskrypcji, propozycje rozwiązań – rozważania wstępne. W: J. Skibska, J. Wojciechowska (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni kreatywnych działań (s. 225-237). Warszawa.

Kucharczyk, I. (2020). Audiodeskrypcja a wyobrażenia surogatowe w procesie edukacji. W: M. Rybka, M. Wrześniewska-Pietrzak, B. Jerzakowska-Kibenko (red.), Audiodeskrypcja i jej pogranicza (s. 257-274). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Szubielska, M., Niestorowicz, E., Marek, B. (2016). Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów. Roczniki Psychologiczne, 4, 659-680.

Literatura uzupełniająca:

Czerwińska, K., Piskorska, A. (2018). Blindness and pragmatic competence in communication. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21, 179-198.

Czerwińska, M. (2017). Tyflografika - szansa na nowe oblicze książki niewidomego i obecność jej użytkowników w świecie informacji? W kręgu rozważań bibliologiczno-tyflologicznych. Przegląd Biblioteczny, 2, 169-184.

Jerzakowska B. (2015). Stres w szkole z perspektywy polonisty uczącego w szkole dla niewidomych. W: A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Szkoła bez barier. O trudnościach w nauczaniu i uczeniu się (s.255-261). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Lipska, A., Kaczor, N. (2015). Kształcenie umiejętności społecznych u uczniów niewidomych. W: A. Guzy, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Szkoła bez barier. O trudnościach w nauczaniu i uczeniu się (s. 149-156). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Magner, M. (2001). Zagadnienia praktyczne. W: S. Jakubowski (red.), Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi (s. 230-244). Warszawa: MEN.

Niestorowicz, E. (2018). Rzeczywistość w rysunkach osób niewidomych. Procedury i narzędzie badawcze. Szkoła Specjalna, 5, 341-353.

Niestorowicz, E., Szubielska, M., Marek, B. (2017). Graficzna forma narzędzi diagnostycznych a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (s. 89-103). Warszawa: ORE.

Papuda-Dolińska, B. (2017). Trudności wychowawcze w przypadku uczniów z niepełnosprawnością wzroku w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36, 2, 75-85.

Pyżalski, J., Kołodziejczyk, J. (2015). Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 77-94). Łódź: theQ studio.

Szubielska, M., Marek, B. (2015). Rola doświadczenia wzrokowego w procesie majoryzacji i minoryzacji wyobrażeniowej. Raport z badań uczniów niewidzących. Acta Universitatis Lodziensis, 19, 79-88.

Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w plikach w zespole Teams (nazwa danego pliku zawiera datę realizacji ćwiczeń) i jednocześnie przesyłane na grupowy adres mailowy (tyflopedagogika99@gmail.com).

Uwagi:

Link do zespołu „Metodyka nauczania zintegrowanego dzieci niewidomych - 2”:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aff1e54e381bf4b3281a1553d553b0db9%40thread.tacv2/conversations?groupId=d19fbd40-7a9c-4cfc-b833-8b13dbf50410&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

metody kształcenia: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych

nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się do zaliczenia: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 65h

Liczba punktów ECTS: 2.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)