Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metody współpracy z rodziną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MWR1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody współpracy z rodziną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

Wiedza

PC1_KS_W04 Zna zakres, zasady i metody współpracy z rodziną ucznia z niepełnosprawnością intelektualną,

PC1_KK_W10 Zna specyfikę funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną

Umiejętności

PC1_KS_U03 PC1_KS_U04 Potrafi opracować, przeprowadzić i zinterpretować wywiad z członkami rodziny osoby z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_U04 Potrafi opracować scenariusz warsztatu z rodzicami

PC1_KS_U04 PC1_KK_U10 Umie rozpoznawać i analizować problemy osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Surdej
Prowadzący grup: Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

Na ocenę końcową składają się:

-aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury,

-ocena pracy pisemnej,

-ocena z kolokwium

Pełny opis:

1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny.

2. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych.

3. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie.

4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.

5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia.

6. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy nauczyciela

7. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy.

8. Praca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.

9. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców.

Literatura:

Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ.

-Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP

-Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII)

-Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

-Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX

-Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

-Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

-Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW

.-Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

-Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Surdej
Prowadzący grup: Mariola Łygas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

Na ocenę końcową składają się:

-aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury,

-ocena pracy pisemnej,

-ocena z kolokwium

Pełny opis:

1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny.

2. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych.

3. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie.

4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.

5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia.

6. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy nauczyciela

7. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy.

8. Praca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.

9. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców.

Literatura:

Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ.

-Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP

-Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII)

-Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

-Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX

-Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

-Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

-Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW

.-Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

-Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś-Kubaszewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś-Kubaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

Na ocenę końcową składają się:

-aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury,

-ocena pracy pisemnej,

-ocena z kolokwium

Pełny opis:

1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny.

2. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych.

3. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie.

4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.

5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia.

6. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy nauczyciela

7. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy.

8. Praca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego.

9. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców.

Literatura:

Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ.

-Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP

-Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII)

-Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

-Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX

-Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

-Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”

-Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW

.-Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

-Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariola Łygas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś-Kubaszewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś-Kubaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-28 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Marcinkowska
Prowadzący grup: Joanna Rajchert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.