Metodyka kształcenia i wychowania w przedszkolu specjalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania w przedszkolu specjalnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W06 Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym w przedszkolu PC1_KK_W09 PC1_KK_W12 Zna metody i formy kształcenia i wychowania dzieci z lekką, umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu PC1_KS_W04 PC1_KS_W05 Zna zasady kształcenia i wychowania dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu PC1_KS_W04 Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym w przedszkolu Umiejętności PC1_KS_U03 Potrafi opracować konspekt do dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną PC1_KS_U02 PC1_KS_U03 Potrafi przeprowadzić zajęcia z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania Kompetencje społeczne PC1_KS_K02 PC1_KK_K05 Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Obecność na spotkaniach ustalonych z wykładowcą podczas dyżurów, egzamin na platformie Forms, opracowanie scenariusza zajęć, wykonywanie zadań w ramach edukacji zdalnej |
|
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego. 2. Biopsychiczne podstawy wychowania przedszkolnego. 3. Podstawowe formy działalności dziecka w przedszkolu specjalnym. 4. Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka. 5. Metody i formy pracy w przedszkolu. 6. Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych. 7. Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji; 8. Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka. 9. Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu specjalnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka. 2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP 3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP 4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS 5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13 6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe 7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej 8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, 9. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489), 10. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490) UZUPEŁNIAJĄCA: 1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP 2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem 3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls, |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: pogadanka dyskusja praca w grupach działania praktyczne metoda sytuacyjna wykład praca zdalna NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do kolokwium 18 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2 Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć) 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Spotkania realizowane podczas dyżurów prowadzącego w aplikacji Teams – różnica programowa. Przedmiot realizuje 1 studentka. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.