Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia i wychowania w przedszkolu specjalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania w przedszkolu specjalnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W06 Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym w przedszkolu

PC1_KK_W09 PC1_KK_W12 Zna metody i formy kształcenia i wychowania dzieci z lekką, umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu

PC1_KS_W04 PC1_KS_W05 Zna zasady kształcenia i wychowania dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu

PC1_KS_W04 Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym w przedszkolu

Umiejętności

PC1_KS_U03 Potrafi opracować konspekt do dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_U02 PC1_KS_U03 Potrafi przeprowadzić zajęcia z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K02 PC1_KK_K05 Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Obecność na spotkaniach ustalonych z wykładowcą podczas dyżurów, egzamin na platformie Forms, opracowanie scenariusza zajęć, wykonywanie zadań w ramach edukacji zdalnej

Pełny opis:

1. Podstawy prawne funkcjonowania przedszkola specjalnego.

2. Biopsychiczne podstawy wychowania przedszkolnego.

3. Podstawowe formy działalności dziecka w przedszkolu specjalnym.

4. Zabawa swobodna i zabawa dydaktyczna jako wyznaczniki i wymiary aktywności własnej dziecka.

5. Metody i formy pracy w przedszkolu.

6. Statut przedszkola, programy wychowania w przedszkolu, założenia i planowanie rozkładu materiału, przygotowanie scenariuszy zajęć przedszkolnych.

7. Obserwacja dziecka jako podstawa do ewaluacji wytycznych dotyczących jego rozwoju i edukacji;

8. Wyznaczniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka.

9. Warsztat zawodowy nauczyciela pracującego w przedszkolu specjalnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Dziecięca matematyka.

2. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2008), Wspomaganie rozwoju trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP

4. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2011), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, IMPULS

5. Al-Khamisy D., (2001), Zabawa dydaktyczna w przedszkolu, Raabe nr.13

6. Al-Khamisy D., (2006), Obserwacja dziecka w przedszkolu, Raabe

7. Brzezińska A. (1998), Psychopedagogiczne aspekty edukacji przedszkolnej

8. Włoch S., (2006), Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce,

9. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489),

10. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)

UZUPEŁNIAJĄCA:

1 Gruszczyk- Kolczyńska E., (2008), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP

2 Florek A. (1998), Uczymy się żyć razem

3 Maciarz A. (1999), Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków, Impuls,

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

pogadanka

dyskusja

praca w grupach

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

wykład

praca zdalna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do kolokwium 18

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 2

Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć) 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Spotkania realizowane podczas dyżurów prowadzącego w aplikacji Teams – różnica programowa. Przedmiot realizuje 1 studentka.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)