Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MRW Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W04

zna cele, zasady, metody i formy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

PC1_KS_W04

zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów rewalidacyjno-wychowawczych

PC1_KS_U04

potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną oraz scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

PC1_KS_U04

potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia.

PC1_KS_U02; PC1_KS_U03

potrafi skonstruować indywidualnych program rewalidacyjno-wychowawczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wołowicz
Prowadzący grup: Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Analiza hospitowanych i przeprowadzanych przez studentów zajęć

3. Sporządzenie diagnozy funkcjonalnej na podstawie obserwacji funkcjonowania dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

4. Sporządzenie indywidualnego programu terapeutycznego na podstawie obserwacji funkcjonowania dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Pełny opis:

1. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJETNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 45

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do egzaminu - 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wykład:

1. Egzamin pisemny

Ćwiczenia:

1. Test z treści przedmiotu

2. Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

4. Sporządzenie indywidualnego programu terapeutycznego na podstawie obserwacji funkcjonowania dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Pełny opis:

Wykład:

1. Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim.

Ćwiczenia:

1. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - wykład - 15, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć - 10h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 65h

Liczba punktów ETCS - 4.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Elżbieta Wieliczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wykład:

1. Egzamin pisemny

Ćwiczenia:

1. Test z treści przedmiotu

2. Analiza hospitowanych i przeprowadzanych przez studentów zajęć

3. Sporządzenie diagnozy funkcjonalnej na podstawie obserwacji funkcjonowania dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

4. Sporządzenie indywidualnego programu terapeutycznego na podstawie obserwacji funkcjonowania dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Pełny opis:

Wykład:

1. Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim.

Ćwiczenia:

1. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością

Literatura:

1. Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - wykład: 6h, ćwiczenia: 12h

Przygotowanie się do zajęć -12h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40

Liczba punktów ETCS - 4.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Pełny opis:

Wykład:

Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 4.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Test z treści ćwiczeń.

2. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Pełny opis:

1. Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 6

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 4.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Udział w hospitacjach i przygotowanie sprawozdania.

Pełny opis:

Wykład:

Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 4.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Cichocka-Segiet
Prowadzący grup: Katarzyna Cichocka-Segiet, Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

Prezentacja na temat wybranej metody pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością obejmująca część teoretyczną oraz praktyczną.

Aktywny udział w zajęciach oraz proponowanych w toku zajęć działaniach.

Pełny opis:

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina i in.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

działania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 10

Liczba punktów ETCS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 4.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 6

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 4.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny-test.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

- scenariusza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

- indywidualnego programu terapeutycznego dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Pełny opis:

Wykład:

Głęboka złożona niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia.

2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

6. Osoba z głęboką złożoną niepełnosprawnością w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim

Ćwiczenia:

1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.

3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.

4. Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych.

5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina.

6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.

7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym.

Literatura:

1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP.

2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 6

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.