Metodyka wspierania rodziny dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MRN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wspierania rodziny dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W07 Posiada wiedzę naukową dotyczącą podstawowych procesów w rodzinie PC1_KS_W02 Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia PC1_KS_W04; PC1_KS_W05 Zna specyfikę rodziny (jako środowiska wychowawczego), jej zadania i znaczenie; Posiada wiedzę na temat mechanizmów transmisji oddziaływań rodzicielskich PC1_KS_W05 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej (w rodzinie) – prawidłowości i zakłóceń PC1_KS_W06 Zna narzędzia badawcze dot. postaw rodzicielskich oraz relacji wewnątrz rodziny PC1_KS_U01; PC1_KS_U02 Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania i postawy członków rodziny wobec siebie oraz dziecka z niepełnosprawnością PC1_KS_U01 Potrafi wykorzystywać wiedze teoretyczną dla określania wewnętrznych stosunków w rodzinie PC1_KK_K02 Potrafi zdobywać informacje na tematy związane z rodziną i zestawiać dane istotne dla przygotowania arkusza danych diagnostycznych rodziny PC1_KS_U04 Potrafi analizować sytuacje życia rodzin w powiązaniu z teoretycznym podejściem i uwarunkowaniami socjalno-bytowymi z uwzględnieniem potrzeb dziecka niepełnosprawnego PC1_KS_U06 Posiada umiejętności w zakresie komunikowania się niewerbalnie i werbalnie w zakresie przekazywania informacji dot. diagnozy oraz programów terapeutycznych PC1_KS_U05 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspek¬tyw teoretycznych, poglądów różnych autorów PC1_KK_U08 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wy¬znaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalają¬ce na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych PC1_KS_U06 Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu PC1_KK_U04 Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne PC1_KK_K02 Nawiązuje i podtrzymuje kontakty interpersonalne PC1_KS_U042 Jest świadomy znaczenia odpowiedzialności za podejmowane działania w stosunku do dziecka niepełnosprawnego oraz pozostałych członków rodziny PC1_KK_K02; PC1_KS_U02 Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka PC1_KS_U01 Potrafi dyskutować na temat zagrożeń oraz problemów rodziny w sposób wspierający i nie budzący poczucia zagrożenia PC1_KS_U01 Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: Na ocenę końcową składają się: -aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury, -ocena pracy pisemnej, -ocena z kolokwium |
|
Pełny opis: |
Miejsce i rola rodziny w procesie rehabilitacji dziecka. Rodzice a a dziecko z niepełnosprawnością- fazy przeżywania i oswajania z niepełnosprawnością Postawy rodzicielskie w sytuacji kryzysowej Rola doradcy rodzinnego Jak budować relacje z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością. jak rozmawiać o niepełnosprawności dziecka z rodzicami Typy wsparcia rodziny. |
|
Literatura: |
-Danielewicz, D., Pisula, E.(2011) Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: wyd.APS Liberska, H.(2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, Warszawa: engram Kielin J.(2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP De Barbaro B. (red.) (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Grzesiuk L. (red.) (2005). Psychoterapia. Rozdz. 4: Teoria. Warszawa: Eneteia. Namysłowska I. (1997). Terapia rodzin. Warszawa: PWN. Ryś M. (2004), Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN. Warszawa Bradshaw J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Satir V. (2000). Rodzina. Gdańsk: GWP |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Zajęcia bezpośrednie -15 godz. Przygotowanie do zaliczenia: -15 godz. Opracowanie materiałów -analiza literatury- 15 godz. Liczba pkt. ECTS_ 2 Metody: podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów, opracowanie i omówienie scenariusza spotkań z rodzicami, metoda symulacyjna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Marcinkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Rajter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: Na ocenę końcową składają się: -aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury, -ocena pracy pisemnej, -ocena z kolokwium |
|
Pełny opis: |
Miejsce i rola rodziny w procesie rehabilitacji dziecka. Rodzice a a dziecko z niepełnosprawnością- fazy przeżywania i oswajania z niepełnosprawnością Postawy rodzicielskie w sytuacji kryzysowej Rola doradcy rodzinnego Jak budować relacje z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością. jak rozmawiać o niepełnosprawności dziecka z rodzicami Typy wsparcia rodziny. |
|
Literatura: |
-Danielewicz, D., Pisula, E.(2011) Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: wyd.APS Liberska, H.(2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, Warszawa: engram Kielin J.(2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP De Barbaro B. (red.) (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Grzesiuk L. (red.) (2005). Psychoterapia. Rozdz. 4: Teoria. Warszawa: Eneteia. Namysłowska I. (1997). Terapia rodzin. Warszawa: PWN. Ryś M. (2004), Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN. Warszawa Bradshaw J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Satir V. (2000). Rodzina. Gdańsk: GWP |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia kod zespołu: k66d07d Nakład pracy studenta: Zajęcia on-line:30 godz. Przygotowanie do zaliczenia: -15 godz. Opracowanie materiałów -analiza literatury- 15 godz. Liczba pkt. ECTS_ 2 Metody: podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów, opracowanie i omówienie scenariusza spotkań z rodzicami, metoda symulacyjna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: Na ocenę końcową składają się: -aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury, -ocena pracy pisemnej, -ocena z kolokwium |
|
Pełny opis: |
Miejsce i rola rodziny w procesie rehabilitacji dziecka. Rodzice a a dziecko z niepełnosprawnością- fazy przeżywania i oswajania z niepełnosprawnością Postawy rodzicielskie w sytuacji kryzysowej Rola doradcy rodzinnego Jak budować relacje z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością. jak rozmawiać o niepełnosprawności dziecka z rodzicami Typy wsparcia rodziny. |
|
Literatura: |
-Danielewicz, D., Pisula, E.(2011) Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: wyd.APS Liberska, H.(2011) Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, Warszawa: engram Kielin J.(2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP De Barbaro B. (red.) (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Grzesiuk L. (red.) (2005). Psychoterapia. Rozdz. 4: Teoria. Warszawa: Eneteia. Namysłowska I. (1997). Terapia rodzin. Warszawa: PWN. Ryś M. (2004), Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN. Warszawa uzupełniająca: Bradshaw J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Satir V. (2000). Rodzina. Gdańsk: GWP |
|
Uwagi: |
kod zespołu Teams: rgsngnc Nakład pracy studenta: Zajęcia online -10 godz. Przygotowanie do zaliczenia: -15 godz. Opracowanie materiałów -analiza literatury- 15 godz. Liczba pkt. ECTS_ 2 Metody: podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów, opracowanie i omówienie scenariusza spotkań z rodzicami, metoda symulacyjna |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.