Metodyka pracy kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy kuratora sądowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W04 Charakteryzuje najważniejsze elementy funkcjonowania systemu kurateli sądowej w Polsce, w tym podstawy prawne i instytucje wspierające PC1_KS_W06 Opisuje metody pracy (szczególnie casework), podstawowe zadania i procedury stosowane w działalności kuratorów sądowych PC1_KS_U03 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań kuratora sądowego w konkretnych sprawach PC1_KS_U04 Potrafi skonstruować program oddziaływań dla podopiecznego pozostającego pod nadzorem/dozorem kuratora PC1_KS_U06 Dostrzega i analizuje dylematy etyczne w pracy kuratora sądowego; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych PC1_KK_K04 Poszukuje optymalnych rozwiązań problemów podopiecznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Porembska | |
Prowadzący grup: | Marta Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie słuchaczy z metodyką pracy kuratora sądowego. Podczas zajęć przeanalizowane zostaną akty prawne regulujące instytucję kurateli sądowej oraz określające zadania, kompetencje oraz prawa i obowiązki kuratorów. Ponadto słuchacze zdobędą wiedzę na temat przebiegu aplikacji kuratorskiej i organizacji służby kuratorskiej. Zaprezentowana zostanie specyfika pracy kuratora rodzinnego oraz kuratora dla dorosłych. Zwrócona zostanie uwaga na specyfikę pracy kuratora oraz znaczenie jego współpracy z różnymi instytucjami (policja, pracownicy socjalni, asystenci rodziny, sędziowie, OZSS, organizacje pozarządowe). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja aktywności studentów podczas zajęć; - wypowiedzi ustne na zajęciach (analiza przypadków na podstawie sprawozdań kuratorskich); - konstruowanie wywiadów środowiskowych oraz opracowanie przykładowych programów oddziaływań dla podopiecznych; - EGZAMIN pisemny (pytania testowe oraz wymagające uzupełnień) Link do Zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8fef4ebc2f844373badf746e94f123c3%40thread.tacv2/conversations?groupId=bd57eaff-b510-45d8-bd90-449d27f50532&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework; 6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; 8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis 3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis 4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum 5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS 6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, 2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, 3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, 4. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz A. (2006) Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach Ocena z egzaminu - test końcowy (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń) Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 60 (wykłady i ćwiczenia), przygotowanie się do zajęć, lektury - 35, przygotowanie się do zaliczenia: 20, praca własna studenta - 25. Liczba punktów ECTS: 5.0. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.