Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MNR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W06 Zna założenia metod rehabilitacji neurofizjologicznej. PC1_KS_W06 Zna techniki prawidłowej pielęgnacji małego dziecka oraz ich znaczenie w prawidłowym rozwoju. PC1_KK_W16 PC1_KS_W07 Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem. Umiejętności PC1_KS_U04 Potrafi prawidłowo zastosować pozycje ułożenia oraz wykonać czynności pielęgnacyjne z uwzględnieniem miejsca i rodzajów zaburzeń napięcia mięśniowego oraz dysfunkcji ruchowych u noworodka, dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. Kompetencje społeczne PC1_KK_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. PC1_KK_K02 Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. PC1_KK_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Antoniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Test z treści przedmiotu 2. Analiza hospitowanych i przez studentów zajęć w poradni rehabilitacyjnej 3. Symulacje w trakcie zajęć- analiza czynności praktycznych Celem zajęć jest poznanie podstawowych założeń metod rehabilitacji neurofizjologicznej oraz techniki prawidłowej pielęgnacji małego dziecka, posiadanie elementarnej wiedzy o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem oraz opanowanie kluczowych umiejętności z zakresu współpracy z fizjoterapeutą w obszarze czynności pielęgnacyjnych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania małego dziecka Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
|
Pełny opis: |
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
|
Literatura: |
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - pokaz, symulacja UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne-symulacje KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 16 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Antoniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Test z treści przedmiotu 2. Analiza hospitowanych i przez studentów zajęć w poradni rehabilitacyjnej 3. Symulacje w trakcie zajęć- analiza czynności praktycznych Celem zajęć jest poznanie podstawowych założeń metod rehabilitacji neurofizjologicznej oraz techniki prawidłowej pielęgnacji małego dziecka, posiadanie elementarnej wiedzy o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem oraz opanowanie kluczowych umiejętności z zakresu współpracy z fizjoterapeutą w obszarze czynności pielęgnacyjnych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania małego dziecka Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
|
Pełny opis: |
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
|
Literatura: |
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - pokaz, symulacja UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne-symulacje KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 24 Przygotowanie się do zajęć - 16 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.