Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną kl. IV-VI w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MNG1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną kl. IV-VI w szkole podstawowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W06

zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II etapie edukacyjnym,

PC1_KK_W09;PC1_KK_W12

zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z lekką, niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym,

PC1_KS_W04;PC1_KS_W05

zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym

PC1_KS_W04

zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu na I etapie edukacyjnym,

PC1_KS_W04;PC1_KS_W09

zna trudności uczniów w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania,

PC1_KS_W03

zna założenia przygotowania konspekt zajęć,

PC1_KS_U03

potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia,

PC1_KS_U03

potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na I etapie edukacyjnym,

PC1_KS_U04

potrafi opracować scenariusz lekcji dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną,

PC1_KS_K02;PC1_KK_K05

prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac,

PC1_KS_K01

nawiązuje pozytywną relację z osobami niepełnosprawnymi i kadrą w placówce.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki

sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole

specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie

edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie

edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie

edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie

edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II

etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie

edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na

II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół

podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z

przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w

kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków:

„Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki

edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8

szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w

działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla

nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa:

Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

- scenariusze zajęć

- protokoły z hospitacji

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Utrwalenie i poszerzenie wiadomości z zakresu: organizacji, celów, zasad, form pracy oraz metod kształcenia i wychowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki

sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole

specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie

edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie

edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie

edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie

edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II

etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie

edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na

II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół

podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z

przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w

kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków:

„Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki

edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8

szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w

działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla

nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa:

Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

- scenariusze zajęć

- protokoły z hospitacji

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

- scenariusze zajęć

- protokoły z hospitacji

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki

sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole

specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie

edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie

edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie

edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie

edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II

etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie

edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na

II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół

podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z

przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w

kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków:

„Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki

edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8

szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w

działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla

nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa:

Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

Metody:

- wykład

- praca z tekstem

- metody praktycznego działania

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Marianna Marek-Ruka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki

sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole

specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie

edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie

edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie

edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie

edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II

etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie

edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na

II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół

podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z

przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w

kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków:

„Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki

edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8

szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w

działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla

nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa:

Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

- scenariusze zajęć

- protokoły z hospitacji

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12h; wykład 12h

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 10h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Przygotowanie konspektu zajęć - 5h

Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć)

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki

sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole

specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie

edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie

edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie

edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie

edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II

etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie

edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na

II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół

podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z

przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w

kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków:

„Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki

edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8

szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w

działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla

nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa:

Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

Metody:

- wykład

- praca z tekstem

- metody praktycznego działania

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Marianna Marek-Ruka, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków: „Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

Metody:

- wykład

- praca z tekstem

- metody praktycznego działania

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12h; wykład 12h

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 10h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Przygotowanie konspektu zajęć - 5h

Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć)

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością

intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych

potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką

niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki

sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole

specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie

edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie

edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie

edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie

edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II

etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie

edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na

II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół

podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.

Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z

przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w

kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków:

„Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki

edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8

szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w

działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla

nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa:

Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

Metody:

- wykład

- praca z tekstem

- metody praktycznego działania

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

- kolokwium pisemne

Pełny opis:

Treści wykładów:

1. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

2. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

3. Metody i formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

4. Planowanie procesu kształcenia i wychowania dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

5. Dostosowywanie procesu kształenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji.

6. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach IV - VI; wyniki sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania

7. Kompetencje nauczyciela do pracy w klasach starszych w szkole specjalnej.

Treści ćwiczeń:

1. Ogniwa procesu kształcenia.

2. Typy i rodzaje oraz budowa lekcji.

3. Nauczanie problemowe i metoda projektu

4. Ocenianie kształtujące

5. Pisanie scenariuszy zajęć wybranych typów lekcji

6. Wybrane zagadnienia z metodyki języka polskiego na II etapie edukacji

7. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji.

8. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji.

9. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie edukacji.

10. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie edukacji.

11. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie edukacji.

12. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II etapie edukacji.

13. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania techniki na II etapie edukacji.

14. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania wychowania fizycznego na II etapie edukacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: 

1. Chrzanowska, I. (1997). Z badań nad ocenianiem uczniów szkół podstawowych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa: Wyd. WSPS.

2. Jadczak, M. (red.). (2001). Interaktywne metody nauczania z przykładowymi konspektami. Toruń: Wydawnictwo BEA-BLEJA s.c.

3. Kosakowski, Cz. (red.). (2001). Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń: Wydaw. Edukacyjne „Akapit”.

4. Majewicz, P., Mikrut, A. (red.). (2008). Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice – Kraków: „Impuls”.

5. Pacholska, M., Kozak, A., Blich, Koralewska, G. (2001). Ścieżki edukacyjne dla klas IV-VI. Poznań: Arka.

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i przedmiotowego.

7. Stawowy-Wojnarowska, I. (1990). (red.). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.

8. Taraszkiewicz M. (2002). Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN.

Literatura uzupełniająca:

1. Tkaczyk, G., Serafin, T.(red.). (2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Uwagi:

Metody:

- wykład

- praca z tekstem

- metody praktycznego działania

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12h; wykład 12h

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 10h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Przygotowanie konspektu zajęć - 5h

Inne formy (prowadzenie i obserwacja zajęć)

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-28 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.