Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MN1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W06 Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

PC1_KK_W09 PC1_KK_W12 Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_W04 PC1_KS_W04 Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

PC1_KS_W04 PC1_KS_W09 Zna trudności uczniów w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania

Umiejętności

PC1_KS_U03 Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością

PC1_KS_U04 Potrafi opracować scenariusz lekcji dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K02 PC1_KK_K05 Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku uposledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielinj J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30; wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym uposledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku uposledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielinj J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów", prezentacja multimedialna.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30; wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia:dyskusja, "burza mózgów", prezentacja multimedialna.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12; wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, "burza mózgów", prezentacja multimedialna.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30; wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, "burza mózgów".

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12; wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, "burza mózgów", prezentacja multimedialna.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30; wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach,

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, "burza mózgów".

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12; wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, "burza mózgów", prezentacja multimedialna.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30; wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefan Przybylski
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywny udział w zajęciach

uczestnictwo w hospitacjach, egzamin.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, "burza mózgów".

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12; wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Majewska
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

obecność i aktywny udział (osobisty, bądź internetowy) w prowadzonych zajęciach, przygotowanie grupowych i indywidualnych materiałów dydaktycznych (m.in. rozkładu materiału i scenariuszy zajęć w szkole specjalnej dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną)

Wykład z przedmiotu realizowany będzie na III roku studiów.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

W ramach edukacji zdalnej materiały zostaną przesłane pocztą elektroniczną.

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, "burza mózgów", prezentacja multimedialna.

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30; wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Materiały do zajęć zostaną przesłane drogą elektroniczną. Kontakt z prowadzącym przez pocztę APS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Majewska
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

obecność i aktywny udział (osobisty, bądź internetowy) w prowadzonych zajęciach, przygotowanie grupowych i indywidualnych materiałów dydaktycznych (m.in. rozkładu materiału i scenariuszy zajęć w szkole specjalnej dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną)

Wykład z przedmiotu realizowany będzie na III roku studiów.

Pełny opis:

- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Diagnoza pedagogiczna określająca stan potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo ,

- System edukacji dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną,

- Cele zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem umysłowym,

- Analiza programu nauczania oraz podstawy programowej,

- Rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

- Możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

- Zajęcia rewalidacyjne – i formy i sposoby realizacji,

- Metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Konstruowanie indywidualnych programów nauczania/terapii,

- Sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

- Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców,

- Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną,

- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie

W ramach edukacji zdalnej materiały zostaną przesłane pocztą elektroniczną.

Literatura:

1. Klaro – Celej L., Mossakowska L. (1999) Komentarz do programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warszawa , WsiP

2. Pilecki J. (red.) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, WSP, Kraków

3. Polkowska I. Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia – WsiP

4. Lovass O. Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, WsiP, 1993

5. Carr J. , Pomoc dziecku upośledzonemu . PZWL

6.Program nauczania i wychowania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym , MEN, 1997

7. Doman G. ; Jak nauczyć małe dziecko czytać, Excalibur, 1992

8. Pileccy J.W.: Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP – Kraków, 1995

9. Brauner A. F. : Dziecko zagubione w rzeczywistości , WsiP 1993

10 Piszczek M (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. CMPPP, W- wa, 2001

11. Olechnowicz H. Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. WsiP 1979

12.Kielin J. (2012) Krok po kroku . GWP, Gdańsk

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, "burza mózgów".

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12; wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Materiały do zajęć zostaną przesłane drogą elektroniczną. Kontakt z prowadzącym przez pocztę APS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Stefan Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.