Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i strategie pracy z grupą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MIS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody i strategie pracy z grupą
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 Wskazuje podstawowe cechy grup społecznych i ich rodzaje.

Umiejętności

PC1_KS_U03 Potrafi ocenić przydatność metod i technik stosowanych dla różnych kategorii osób niedostosowanych społecznie.

PC1_KS_U04 Potrafi skonstruować program zajęć dla grupy osób niedostosowanych społecznie.

PC1_KS_U05 Potrafi przeprowadzić proste zajęcia wychowawcze dla grupy wychowanków niedostosowanych społecznie.

PC1_KS_U06 Dostrzega i analizuje dylematy etyczne w pracy terapeuty; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych.

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 jest przygotowany do prowadzenia zajęć wychowawczych i aktywności wśród grupy wychowanków niedostosowanych społecznie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Miszewski
Prowadzący grup: Kamil Miszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia

1. Przygotowane przez studenta prezentacje PowerPoint

2. Wynik kolokwium zaliczeniowego, które odbędzie się w sposób tradycyjny, po powrocie na uczelnię

Pełny opis:

Zajęcia, które odbyły się w sposób tradycyjny:

Wprowadzenie. Podstawowe wiadomości z zakresu pracy z grupą

Cechy prowadzącego (nie osądza, buduje zaufanie, obserwuje, słucha, umiejętnie przekazuje myśli)

Role w grupie. Role związane z realizacją zadań, role związane z kontaktami między ludźmi

Zajęcia w trybie zdalnym, drogą poczty elektronicznej. Do każdego wykładu przesłana została prezentacja w Power Point z komentarzem pisemnym.

19 marca: Role w grupie. Role utrudniające dobre funkcjonowanie grupy

[kim jest "destruktor" w grupie? kim jest naturalny przywódca?]

26 marca: Etapy rozwoju grupy. Ustalenie celu, pozycji, poszczególnych członków, roli prowadzącego (kontrakt, normy).

[czy dobra grupa musi działać na zasadach demokratycznych?]

2 kwietnia: Etapy rozwoju grupy. Realizacja zadań w grupie, dążenie do otwartej komunikacji (zagrożenie konfliktami i walka o władzę).

[czy wszystkie konflikty mają destrukcyjny charakter?]

9 oraz 16 kwietnia: Etapy rozwoju grupy. Etap swobodnego przepływu informacji przy realizacji zadań i innych okolicznościach (wzrost zaufania w grupie, zmniejszanie się roli prowadzącego).

[zaufanie do członków grupy a przepływ informacji]

23 kwietnia: Etapy rozwoju grupy. Faza współzależności uczestników (grupa rozwiązuje zadania w sposób demokratyczny).

30 kwietnia: Podstawowe strategie pracy z grupą

[na jakie sposoby można pracować z grupą? czy istnieje tylko jeden sposób czy kilka?

7 maja: Zalety pracy w małych grupach (wzrost jakości pracy jednostki, sumowanie się umiejętności i zdolności członków, współdecydowanie i współodpowiedzialność, pojawienie się pomysłów, redukcja przypadkowych błędów ).

14 maja: Cechy efektywnej grupy.

21 maja: Zapobieganie niewłaściwym zachowaniom w grupie i ich eliminowanie.

28 maja: Konstruowanie programu pracy z grupą.

4 czerwca: Podsumowanie

Literatura:

Corey M., Corey G. ( 1995 ). Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZiRT PTP

Kędzior E. ( 1994 ). Struktury komunikacyjne dla dużych grup.

Vopel K. W. ( 1999 ). Gry i zabawy interakcyjne. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do zaliczenia 20

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz kontakt drogą poczty elektronicznej przez cały czas.

w razie jakichkolwiek pytań, kłopotów ze zdobyciem lektury itd. jestem dostępny pod mailem: kmiszewski@aps.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)