Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MDZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do prowadzenia zajęć poradnictwa zawodowego, szczególnie w pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją społeczną i wykluczeniem z rynku pracy

Pełny opis:

1. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorosłości (trudności w realizacji zadań rozwojowych).

2. Założenia metodyki indywidualnego i grupowego poradnictwa w pracy doradcy zawodowego z osobami dorosłymi.

3. Znaczenie poradnictwa zawodowego w modelu usług rynku pracy OHP.

4. Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia.

5. Programy wsparcia startu zawodowego osób do 25 roku życia.

6. Poradnictwo zawodowe a proces usamodzielnienia wychowanków placówek wychowawczo-opiekuńczych (MOW, MOS opieka zastępcza).

7. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji społecznej i zawodowej klientów instytucji pomocy społecznej (MOPS; GOPS; PCPR).

8. Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne.

9. Specyfika poradnictwa zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych.

10. Programy i instrumenty wsparcia aktywizacji zawodowej kobiet w trudnej sytuacji życiowej (niepełnosprawne dziecko; doświadczenie przemocy; samotne rodzicielstwo; niepełnosprawność).

11. Metodyka poradnictwa zawodowego wobec wyzwań międzykulturowych.

12. Etyczne i prawne aspekty pracy doradcy zawodowego w pracy z osobami dorosłymi.

Literatura:

Literatura:

Bańka A. (2004) : Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej // Chowanna t. 2 s. 9-32

Mrozek M. (2009). Praca z klientem dorosłym : Warszawa : Kraj. Ośr. Wspier. Eduk. Zaw. i Ustawicznej.

Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95.

Pisula D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: KOWEZiU.

Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433.

Literatura uzupełniająca:

Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146.

Kargulowa A. (2009). Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. nr 2 s. [7]-18

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W02 Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego oraz narzędzi skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej.

PC1_KK_W03 Student ma wiedzę na temat specyficznych trudności klientów w odniesieniu do prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej i życiowej.

PC1_KK_W04 Student ma wiedzę na temat struktury oraz procedur prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej.

Umiejętności

PC1_KK_U01 Potrafi wykorzystywać procedury prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej.

PC1_KK_U03 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w prowadzeniu poradnictwa zawodowego.

PC1_KK_U04 Potrafi dokonać analizy własnych działań w pracy z klientem zagrożonym wykluczeniem społecznym oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji.

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania.

PC1_KK_K02 Dostrzega i formułuje problemy i dylematy etyczne w odniesieniu do pracy własnej oraz pracy innych osób.

Metody i kryteria oceniania:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów

praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do prowadzenia zajęć grupowego poradnictwa zawodowego, szczególnie w pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją społeczną i wykluczeniem z rynku pracy

Pełny opis:

1. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorosłości (trudności w realizacji zadań rozwojowych).

2. Założenia metodyki indywidualnego i grupowego poradnictwa w pracy doradcy zawodowego z osobami dorosłymi.

3. Znaczenie poradnictwa zawodowego w modelu usług rynku pracy OHP.

4. Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia.

5. Programy wsparcia startu zawodowego osób do 25 roku życia.

6. Poradnictwo zawodowe a proces usamodzielnienia wychowanków placówek wychowawczo-opiekuńczych (MOW, MOS opieka zastępcza).

7. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji społecznej i zawodowej klientów instytucji pomocy społecznej (MOPS; GOPS; PCPR).

8. Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne.

9. Specyfika poradnictwa zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych.

10. Programy i instrumenty wsparcia aktywizacji zawodowej kobiet w trudnej sytuacji życiowej (niepełnosprawne dziecko; doświadczenie przemocy; samotne rodzicielstwo; niepełnosprawność).

11. Metodyka poradnictwa zawodowego wobec wyzwań międzykulturowych.

12. Etyczne i prawne aspekty pracy doradcy zawodowego w pracy z osobami dorosłymi.

KSZTAŁCENIE ZDALNE

Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS

Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego (W + Ćw) - 10-2S-MDZ

Kształcenie zdalne odbywa się poprzez apilkację Teams (nazwa grupy ProfilaktykaWOLAN

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b19a595fa644902908e5e013ba14f50%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3cf21b7-cd54-4781-b76c-f10189d2eeff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86) oraz poprzez konta studentów w systemie USOS. Konsultacje są również prowadzone poprzez kontakt mailowy ze studentami.

zajęcia 1

Poradnictwo zawodowe a kształtowanie samodzielności życiowej młodzieży niedostosowanej społecznie

- literatura

Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433.

PRACA WŁASNA:

Dokonaj analizy modelu usamodzilenienia młodzieży niedostosowanej społecznie w projekcie TRAMPOLINA – wskaż czynniki wspierające kształtowanie dojrzałości społecznej

Zajęcia 2

Usługi rynku pracy Ochotniczych Hufców Pracy

www.ohp.pl (zakładka rynek pracy)

PRACA WŁASNA:

Wymień usługi OHP wspierające rozwój zawodowy osób niedostosowanych społecznie.

Znaczenie OHP w przeciwdziałaniu wykluczeniu osób niedostosowanych społecznie z rynku pracy

Zajęcia 3

Metodyka pracy w poradnictwie międzykulturowym

Ewa Kownacka i in. Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym

Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym – KOWEZiU (materiały przesłane w pdf)

Rozdział 9. Metodyczne i praktyczne aspekty pracy z klientem odmiennym (s. 53-93)

PRACA WŁASNA:

Określ specyfikę pracy z obcokrajowcami w indywidulnym i grupowym poradnictwie

Zajęcia 4

Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne

Mateusz Korsak Więźniowie na rynku pracy w Polsce (przesłanie materiału w pdf)

PRACA WŁASNA:

Przedstaw przykłady form i metod aktywizacji zawodowej więźniów.

Znaczenie działań wspierających aktywizacje zawodową w przygotowaniu więźniów do życia na wolności.

Zajęcia 5

Programy aktywizacji zawodowej i społecznej klientów pomocy społecznej

Zatrudnienie socjalne czy pomoc społeczna? Aktywizacja społeczno-zawodowa w opinii jej odbiorców Marta Danecka (przesłany materiał pdf)

PRACA WŁASNA:

Przyczyny bierności zawodowej klientów pomocy społecznej

Miejsce zatrudnienia socjalnego w ramach pomocy społecznej

Znaczenie niematerialnej pomocy w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu i zawodowemu

Zajęcia 6

Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia.

Wojewódzki Urząd Pracy www.wupwarszawa.praca.gov.p

Urząd Pracy m. st. Warszawy https://warszawa.praca.gov.pl/

Dział Obsługi osób Niepełnosprawnych m. st. Warszawy

PRACA WŁASNA:

Określ różnice w zakresie działalności wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy.

Podaj różnice pomiędzy osobą bezrobotną a poszukującą pracy.

Z jakich usług mogą korzystać klienci urzędów pracy?

Literatura:

Literatura:

Bańka A. (2004) : Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej // Chowanna t. 2 s. 9-32

Mrozek M. (2009). Praca z klientem dorosłym : Warszawa : Kraj. Ośr. Wspier. Eduk. Zaw. i Ustawicznej.

Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95.

Pisula D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: KOWEZiU.

Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433.

Literatura uzupełniająca:

Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146.

Kargulowa A. (2009). Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. nr 2 s. [7]-18

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 30, studiowanie wybranej literatury z obszaru doradztwa zawodowego 45, przygotowanie się do egzaminu 30, inne formy 5

liczba punktów ECTS - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Wolan-Nowakowska
Prowadzący grup: Mariola Wolan-Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS

Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego (W + Ćw) - 10-2S-MDZ

Ramowy zakres treści:

1. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorosłości (trudności w realizacji zadań rozwojowych).

2. Założenia metodyki indywidualnego i grupowego poradnictwa w pracy doradcy zawodowego z osobami dorosłymi.

3. Znaczenie poradnictwa zawodowego w modelu usług rynku pracy OHP.

4. Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia.

5. Programy wsparcia startu zawodowego osób do 25 roku życia.

6. Poradnictwo zawodowe a proces usamodzielnienia wychowanków placówek wychowawczo-opiekuńczych (MOW, MOS opieka zastępcza).

7. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji społecznej i zawodowej klientów instytucji pomocy społecznej (MOPS; GOPS; PCPR).

8. Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne.

9. Specyfika poradnictwa zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych.

10. Programy i instrumenty wsparcia aktywizacji zawodowej kobiet w trudnej sytuacji życiowej (niepełnosprawne dziecko; doświadczenie przemocy; samotne rodzicielstwo; niepełnosprawność).

11. Metodyka poradnictwa zawodowego wobec wyzwań międzykulturowych.

12. Etyczne aspekty pracy doradcy zawodowego w pracy z osobami dorosłymi.

KSZTAŁCENIE ZDALNE rok akademicki 2020/2021

Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS

Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego (W + Ćw) - 10-2S-MDZ

Kształcenie zdalne odbywa się poprzez apilkację Teams (nazwa grupy METODYKA DORADZTWA EDUKACYJNO-ZAWODOWEGO link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc1fc08108264e6b9bef81c1fa2d74f3%40thread.tacv2/conversations?groupId=efa06847-0840-4577-9116-1057ad814bc2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

Literatura:

Bańka A. (2004) : Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej // Chowanna t. 2 s. 9-32

Mrozek M. (2009). Praca z klientem dorosłym : Warszawa : Kraj. Ośr. Wspier. Eduk. Zaw. i Ustawicznej.

Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95.

Pisula D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: KOWEZiU.

Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433.

Literatura uzupełniająca:

Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146.

Kargulowa A. (2009). Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. nr 2 s. [7]-18

Uwagi:

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 60, studiowanie wybranej literatury z obszaru doradztwa zawodowego 45, przygotowanie się do egzaminu 30, inne formy 5

liczba punktów ECTS - 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)