Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do prowadzenia zajęć poradnictwa zawodowego, szczególnie w pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją społeczną i wykluczeniem z rynku pracy |
Pełny opis: |
1. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorosłości (trudności w realizacji zadań rozwojowych). 2. Założenia metodyki indywidualnego i grupowego poradnictwa w pracy doradcy zawodowego z osobami dorosłymi. 3. Znaczenie poradnictwa zawodowego w modelu usług rynku pracy OHP. 4. Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia. 5. Programy wsparcia startu zawodowego osób do 25 roku życia. 6. Poradnictwo zawodowe a proces usamodzielnienia wychowanków placówek wychowawczo-opiekuńczych (MOW, MOS opieka zastępcza). 7. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji społecznej i zawodowej klientów instytucji pomocy społecznej (MOPS; GOPS; PCPR). 8. Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne. 9. Specyfika poradnictwa zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych. 10. Programy i instrumenty wsparcia aktywizacji zawodowej kobiet w trudnej sytuacji życiowej (niepełnosprawne dziecko; doświadczenie przemocy; samotne rodzicielstwo; niepełnosprawność). 11. Metodyka poradnictwa zawodowego wobec wyzwań międzykulturowych. 12. Etyczne i prawne aspekty pracy doradcy zawodowego w pracy z osobami dorosłymi. |
Literatura: |
Literatura: Bańka A. (2004) : Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej // Chowanna t. 2 s. 9-32 Mrozek M. (2009). Praca z klientem dorosłym : Warszawa : Kraj. Ośr. Wspier. Eduk. Zaw. i Ustawicznej. Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95. Pisula D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: KOWEZiU. Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433. Literatura uzupełniająca: Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146. Kargulowa A. (2009). Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. nr 2 s. [7]-18 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W02 Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego oraz narzędzi skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej. PC1_KK_W03 Student ma wiedzę na temat specyficznych trudności klientów w odniesieniu do prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej i życiowej. PC1_KK_W04 Student ma wiedzę na temat struktury oraz procedur prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej. Umiejętności PC1_KK_U01 Potrafi wykorzystywać procedury prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej. PC1_KK_U03 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w prowadzeniu poradnictwa zawodowego. PC1_KK_U04 Potrafi dokonać analizy własnych działań w pracy z klientem zagrożonym wykluczeniem społecznym oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji. Kompetencje społeczne PC1_KK_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania. PC1_KK_K02 Dostrzega i formułuje problemy i dylematy etyczne w odniesieniu do pracy własnej oraz pracy innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do prowadzenia zajęć grupowego poradnictwa zawodowego, szczególnie w pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją społeczną i wykluczeniem z rynku pracy |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorosłości (trudności w realizacji zadań rozwojowych). 2. Założenia metodyki indywidualnego i grupowego poradnictwa w pracy doradcy zawodowego z osobami dorosłymi. 3. Znaczenie poradnictwa zawodowego w modelu usług rynku pracy OHP. 4. Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia. 5. Programy wsparcia startu zawodowego osób do 25 roku życia. 6. Poradnictwo zawodowe a proces usamodzielnienia wychowanków placówek wychowawczo-opiekuńczych (MOW, MOS opieka zastępcza). 7. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji społecznej i zawodowej klientów instytucji pomocy społecznej (MOPS; GOPS; PCPR). 8. Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne. 9. Specyfika poradnictwa zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych. 10. Programy i instrumenty wsparcia aktywizacji zawodowej kobiet w trudnej sytuacji życiowej (niepełnosprawne dziecko; doświadczenie przemocy; samotne rodzicielstwo; niepełnosprawność). 11. Metodyka poradnictwa zawodowego wobec wyzwań międzykulturowych. 12. Etyczne i prawne aspekty pracy doradcy zawodowego w pracy z osobami dorosłymi. KSZTAŁCENIE ZDALNE Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego (W + Ćw) - 10-2S-MDZ Kształcenie zdalne odbywa się poprzez apilkację Teams (nazwa grupy ProfilaktykaWOLAN https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4b19a595fa644902908e5e013ba14f50%40thread.tacv2/conversations?groupId=b3cf21b7-cd54-4781-b76c-f10189d2eeff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86) oraz poprzez konta studentów w systemie USOS. Konsultacje są również prowadzone poprzez kontakt mailowy ze studentami. zajęcia 1 Poradnictwo zawodowe a kształtowanie samodzielności życiowej młodzieży niedostosowanej społecznie - literatura Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433. PRACA WŁASNA: Dokonaj analizy modelu usamodzilenienia młodzieży niedostosowanej społecznie w projekcie TRAMPOLINA – wskaż czynniki wspierające kształtowanie dojrzałości społecznej Zajęcia 2 Usługi rynku pracy Ochotniczych Hufców Pracy www.ohp.pl (zakładka rynek pracy) PRACA WŁASNA: Wymień usługi OHP wspierające rozwój zawodowy osób niedostosowanych społecznie. Znaczenie OHP w przeciwdziałaniu wykluczeniu osób niedostosowanych społecznie z rynku pracy Zajęcia 3 Metodyka pracy w poradnictwie międzykulturowym Ewa Kownacka i in. Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym – KOWEZiU (materiały przesłane w pdf) Rozdział 9. Metodyczne i praktyczne aspekty pracy z klientem odmiennym (s. 53-93) PRACA WŁASNA: Określ specyfikę pracy z obcokrajowcami w indywidulnym i grupowym poradnictwie Zajęcia 4 Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne Mateusz Korsak Więźniowie na rynku pracy w Polsce (przesłanie materiału w pdf) PRACA WŁASNA: Przedstaw przykłady form i metod aktywizacji zawodowej więźniów. Znaczenie działań wspierających aktywizacje zawodową w przygotowaniu więźniów do życia na wolności. Zajęcia 5 Programy aktywizacji zawodowej i społecznej klientów pomocy społecznej Zatrudnienie socjalne czy pomoc społeczna? Aktywizacja społeczno-zawodowa w opinii jej odbiorców Marta Danecka (przesłany materiał pdf) PRACA WŁASNA: Przyczyny bierności zawodowej klientów pomocy społecznej Miejsce zatrudnienia socjalnego w ramach pomocy społecznej Znaczenie niematerialnej pomocy w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu i zawodowemu Zajęcia 6 Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia. Wojewódzki Urząd Pracy www.wupwarszawa.praca.gov.p Urząd Pracy m. st. Warszawy https://warszawa.praca.gov.pl/ Dział Obsługi osób Niepełnosprawnych m. st. Warszawy PRACA WŁASNA: Określ różnice w zakresie działalności wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. Podaj różnice pomiędzy osobą bezrobotną a poszukującą pracy. Z jakich usług mogą korzystać klienci urzędów pracy? |
|
Literatura: |
Literatura: Bańka A. (2004) : Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej // Chowanna t. 2 s. 9-32 Mrozek M. (2009). Praca z klientem dorosłym : Warszawa : Kraj. Ośr. Wspier. Eduk. Zaw. i Ustawicznej. Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95. Pisula D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: KOWEZiU. Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433. Literatura uzupełniająca: Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146. Kargulowa A. (2009). Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. nr 2 s. [7]-18 |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 30, studiowanie wybranej literatury z obszaru doradztwa zawodowego 45, przygotowanie się do egzaminu 30, inne formy 5 liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego (W + Ćw) - 10-2S-MDZ Ramowy zakres treści: 1. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorosłości (trudności w realizacji zadań rozwojowych). 2. Założenia metodyki indywidualnego i grupowego poradnictwa w pracy doradcy zawodowego z osobami dorosłymi. 3. Znaczenie poradnictwa zawodowego w modelu usług rynku pracy OHP. 4. Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia. 5. Programy wsparcia startu zawodowego osób do 25 roku życia. 6. Poradnictwo zawodowe a proces usamodzielnienia wychowanków placówek wychowawczo-opiekuńczych (MOW, MOS opieka zastępcza). 7. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji społecznej i zawodowej klientów instytucji pomocy społecznej (MOPS; GOPS; PCPR). 8. Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne. 9. Specyfika poradnictwa zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych. 10. Programy i instrumenty wsparcia aktywizacji zawodowej kobiet w trudnej sytuacji życiowej (niepełnosprawne dziecko; doświadczenie przemocy; samotne rodzicielstwo; niepełnosprawność). 11. Metodyka poradnictwa zawodowego wobec wyzwań międzykulturowych. 12. Etyczne aspekty pracy doradcy zawodowego w pracy z osobami dorosłymi. KSZTAŁCENIE ZDALNE rok akademicki 2020/2021 Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego (W + Ćw) - 10-2S-MDZ Kształcenie zdalne odbywa się poprzez apilkację Teams (nazwa grupy METODYKA DORADZTWA EDUKACYJNO-ZAWODOWEGO link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afc1fc08108264e6b9bef81c1fa2d74f3%40thread.tacv2/conversations?groupId=efa06847-0840-4577-9116-1057ad814bc2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
Literatura: Bańka A. (2004) : Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej // Chowanna t. 2 s. 9-32 Mrozek M. (2009). Praca z klientem dorosłym : Warszawa : Kraj. Ośr. Wspier. Eduk. Zaw. i Ustawicznej. Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95. Pisula D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: KOWEZiU. Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433. Literatura uzupełniająca: Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146. Kargulowa A. (2009). Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. nr 2 s. [7]-18 |
|
Uwagi: |
nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 60, studiowanie wybranej literatury z obszaru doradztwa zawodowego 45, przygotowanie się do egzaminu 30, inne formy 5 liczba punktów ECTS - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.