Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie IPET i PDW

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-KPG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie IPET i PDW
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TEMATY (wykłady):

1. Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3. Dokumentacja ucznia oraz analiza jego wytworów.

4. Diagnoza funkcjonalna. Model wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania.

5. Metody, technika i narzędzia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

TREŚCI PROGRAMOWE (ćwiczenia):

Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe.

Opracowanie karty dostosowanej do indywidualnych potrzeb ucznia.

Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania.

Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.

Ewaluacja efektów udzielanej uczniowi ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się pomocy.

Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Konstruowanie narzędzi do wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania.

Zasady dostosowania wymagań zawartych w podstawie programowej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego (IPET) na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Ocena efektywności udzielanej pomocy uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bogdanowicz, M. Adryjanek, A. (2009). Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia: Operon.

2. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP Spółka Akcyjna.

3. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

5. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.

6. Leśniewska, K. Puchała, E., Zaremba L. (2011). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach.Warszawa: MEN.

7. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.

8. Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania i Konstruowania Indywidualnych Programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

9. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (cz.1, cz.2.). Szkoła Specjalna, 3,4

10. Marcinkowska, B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy. Warszawa: APS.

11. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010.

12. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2.).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS.

Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Literatura uzupełniająca:

1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE.

2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

3. Hajnicz, W., Konieczna , A. (red.) (2013). Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Dobosz, K., Zielińska, E. (1996). Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?. Warszawa: WSiP.

Efekty uczenia się:

PC_W04

PC_W17 Zna treści rozporządzeń MEN dotyczących kształcenia

uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich

filozoficzno-socjologiczne podstawy

PC_W12 Zna zasady konstruowania indywidualnych programów

edukacyjno -terapeutycznych (IPET) i planu działań

wspierających (PDW)

PC_W04 Ma uporządkowaną wiedzę na temat interpretacji orzeczeń

i opinii wydawanych przez PP-P

PC_U10 Potrafi dokonać analizy orzeczenia i opinii uwzględniając

mocne strony i trudności rozwojowe ucznia

PC_U10 Potrafi zaplanować wielospecjalistyczna oceną poziomu

funkcjonowania ucznia (WOPFU)

PC_U10 Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-

terapeutyczny (IPET) na podstawie wielospecjalistycznej

oceny poziomu funkcjonowania ucznia dla wybranej grupy

uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PC_U10 Potrafi przygotować kartę indywidualnych potrzeb ucznia

(KIPU)

PC_U10 Potrafi skonstruować plan działań wspierających (PDW) dla

wybranej grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi

PC_K02 Ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowanych

działań edukacyjno-terapeutycznych

Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin

Ocena projektu (praca w grupach)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)