Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie integracyjne i włączające

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-KIN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształcenie integracyjne i włączające
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W02

zna założenia i formy organizacji kształcenia integracyjnego i włączającego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną,

PC1_KS_U03

potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia,

PC1_KS_K01

potrafi współpracować w grupie realizując zadania,

PC1_KS_K02; PC1_KK_K05

prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Lejzerowicz
Prowadzący grup: Magda Lejzerowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę na podstawie wyników kolokwium, zadań wykonywanych w trakcie zajęć, przeprowadzenie zajęć w ramach grupy studenckiej, prac domowych, obecności i czynnego uczestnictwa

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne.

Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą.

Problemy etyczne integracji.

Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca.

Wychowanie do integracji.

Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce.

Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej.

Przygotowanie zajęć edukacyjnych dla zróżnicowanej grupy uczniów.

Literatura:

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010;

Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489),

Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)

Literatura uzupełniająca:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Grygier U., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i gimnazjum, Kraków 2004

Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę na podstawie wyników kolokwium, zadań wykonywanych w trakcie zajęć, przeprowadzenie zajęć w ramach grupy studenckiej, prac domowych, obecności i czynnego uczestnictwa

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne.

Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą.

Problemy etyczne integracji.

Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca.

Wychowanie do integracji.

Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce.

Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej.

Przygotowanie zajęć edukacyjnych dla zróżnicowanej grupy uczniów.

Literatura:

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010;

Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2010r. NR 228, poz.1489),

Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)

Literatura uzupełniająca:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Grygier U., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i gimnazjum, Kraków 2004

Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Maria Szilagyi, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę na podstawie wyników kolokwium, zadań wykonywanych w trakcie zajęć, prac domowych, obecności i czynnego uczestnictwa

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne.

Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą.

Problemy etyczne integracji.

Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca.

Wychowanie do integracji.

Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce.

Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej.

Przygotowanie zajęć edukacyjnych dla zróżnicowanej grupy uczniów.

Literatura:

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010;

Aktualne przepisy dotyczące warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych w szkołach i placówkach (informacja o aktualnych przepisach podana na zajęciach).

Literatura uzupełniająca:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Grygier U., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i gimnazjum, Kraków 2004

Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, samodzielna praca.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: wykłady - 15, ćwiczenia - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 20 godzin

Liczba punktów ECTS: 3

grupa ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7733e3b468d34100827ed00aeb87ae9e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5e1a4ce8-0723-4337-b151-496aab0b44b1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa ćwiczeniowa III DZPC-ERI-ED 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2bf03231b6294357b87cc83d97ba410c%40thread.tacv2/conversations?groupId=622f61e4-092c-43fb-bd32-3df74fe2e044&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa wykładowa III DZPC-ERI-ED

Link do zespołu TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a586e71e7d1564827889802e6db756d88%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b8a470c-0a22-47f5-9f2c-c508fcd5ff05&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Gałkowska
Prowadzący grup: Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Szczegóły realizacji przedmiotu w nauczaniu zdalnym oraz informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu znajdują się w informacjach na poziomie grupy.

Ocena osiągniętych efektów kształcenia:

- praca pisemna wysłana na adres mailowy prowadzącego

Pełny opis:

Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne.

Przepisy prawa regulujące edukację integracyjną i włączającą.

Problemy etyczne integracji.

Odpowiedzialna edukacja integracyjna i włączająca.

Wychowanie do integracji.

Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce.

Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej.

Przygotowanie zajęć edukacyjnych dla zróżnicowanej grupy uczniów.

Literatura:

W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową.

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN, Warszawa 2010;

Aktualne przepisy dotyczące warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych w szkołach i placówkach (informacja o aktualnych przepisach podana na zajęciach).

Literatura uzupełniająca:

Al.-Khamisy D. (red.), Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Warszawa 2002

Bogucka J.(red.), Szkoła dla wszystkich, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Dykcik W.(red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996.

Grygier U., Praca w klasie integracyjnej. Materiały pomocnicze dla klas IV-VI i gimnazjum, Kraków 2004

Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, samodzielna praca.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: wykłady - 15, ćwiczenia - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 20 godzin

Liczba punktów ECTS: 3

Link do Zespołu w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a70f705122bcf47ab99f39925020795af%40thread.tacv2/conversations?groupId=595adc0e-47b7-4edb-8cd7-b3c56c46435b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)