Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonalna ocena wzroku i wspomaganie rozwoju widzenia dzieci słabowidzących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-FOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Funkcjonalna ocena wzroku i wspomaganie rozwoju widzenia dzieci słabowidzących
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W02; PC1_KS_W06

Student ma podstawową wiedzę na temat różnic miedzy testami diagnostycznych a przesiewowymi badań wzroku.

PC1_KS_W01

Potrafi opisać sposób oceny poszczególnych funkcji wzrokowych u małych dzieci.

PC1_KS_W01; PC1_KS_W02

Zna wybrane elementy diagnozy psychopedagogicznej i wspomagania rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku poczynając od stadium reaktywnego okresu sensomotorycznego do wieku przedszkolnego.

PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W03

Potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia i materiały służące do diagnozy psychopedagogicznej i wspomagania rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku, np. ROR, INSITE, Program Oregoński – potrafi wskazać na różnice w ich zastosowaniu.

PC1_KS_U01

Umie przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia w zakresie funkcji i zachowań kierowanych wzrokiem występujących u małych dzieci (od 0 do 6-7r.ż.) oraz ocenić poziom rozwoju widzenia dziecka.

PC1_KK_U02; PC1_KS_U02

Potrafi interpretować wyniki uzyskane podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia.

PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05

Potrafi przeprowadzić wybrane elementy diagnozy psychopedagogicznej dziecka niewidomego i słabowidzącego z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i materiałów diagnostycznych

PC1_KK_K01

Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z dysfunkcją wzroku.

PC1_KK_K02

Efektywnie współpracuje w mniejszej grupie podczas zajęć warsztatowych .

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Pisemny egzamin, ocena pisemnej wypowiedzi (indywidualna praca w domu), ocena projektu (praca w zespołach).

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia.

2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych (fiksacji, śledzenia, przenoszenia spojrzenia, koordynacji ruchów gałek ocznych, akomodacji, zaburzenia/obniżenia ostrości wzroku, ograniczenia/ubytki w polu widzenia, zaburzenia widzenia barw, zaburzenia w rozwoju funkcji optyczno-percepcyjnych.

3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny: analiza dokumentacji okulistycznej, psychologicznej i in., wywiad z rodzicami / opiekunami dziecka; przygotowanie do obserwacji zachowań wzrokowych dziecka podczas zabawy i czynności pielęgnacyjnych.

4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania.

5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia.

6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia.

7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami.

8. Specyfika mózgowego uszkodzenia widzenia u dzieci – metody oceny i terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci w wieku 0-3 roku życia. Poradnik. Warszawa: WSiP.

Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h

Liczba punktów ECTS: 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Pisemny egzamin.

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia.

2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju funkcji okomotorycznych i percepcyjnych.

3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny.

4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania.

5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia.

6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia.

7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 47

Liczba punktów ECTS: 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Pisemny egzamin, ocena pisemnej wypowiedzi (indywidualna praca w domu).

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia.

2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych (fiksacji, śledzenia, przenoszenia spojrzenia, koordynacji ruchów gałek ocznych, akomodacji, zaburzenia/obniżenia ostrości wzroku, ograniczenia/ubytki w polu widzenia, zaburzenia widzenia barw, zaburzenia w rozwoju funkcji optyczno-percepcyjnych.

3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny: analiza dokumentacji okulistycznej, psychologicznej i in., wywiad z rodzicami / opiekunami dziecka; przygotowanie do obserwacji zachowań wzrokowych dziecka podczas zabawy i czynności pielęgnacyjnych.

4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania.

5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia.

6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia.

7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami.

8. Specyfika mózgowego uszkodzenia widzenia u dzieci – metody oceny i terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi.

Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci w wieku 0-3 roku życia. Poradnik. Warszawa: WSiP.

Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne, analizy przypadków.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h

Liczba punktów ECTS: 2.

Link do zespołu Funkcjonalna ocena wzroku na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a28d877bc68984417842569b8d92d616a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a15b48b4-a7a3-4c08-8f7c-6935057fb3b8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Pisemny egzamin.

Pełny opis:

Treści:

1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia.

2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju funkcji okoruchowych i percepcyjnych.

3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny.

4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania.

5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia.

6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia.

7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się do egzaminu: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 47

Liczba punktów ECTS: 2.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a37f9ee2d75834ba7ae780e8c5579c77c%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4047a58-64ed-476a-b991-e93eaf96beb0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)