Funkcjonalna ocena wzroku i wspomaganie rozwoju widzenia dzieci słabowidzących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-FOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonalna ocena wzroku i wspomaganie rozwoju widzenia dzieci słabowidzących |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W02; PC1_KS_W06 Student ma podstawową wiedzę na temat różnic miedzy testami diagnostycznych a przesiewowymi badań wzroku. PC1_KS_W01 Potrafi opisać sposób oceny poszczególnych funkcji wzrokowych u małych dzieci. PC1_KS_W01; PC1_KS_W02 Zna wybrane elementy diagnozy psychopedagogicznej i wspomagania rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku poczynając od stadium reaktywnego okresu sensomotorycznego do wieku przedszkolnego. PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W03 Potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia i materiały służące do diagnozy psychopedagogicznej i wspomagania rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku, np. ROR, INSITE, Program Oregoński – potrafi wskazać na różnice w ich zastosowaniu. PC1_KS_U01 Umie przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia w zakresie funkcji i zachowań kierowanych wzrokiem występujących u małych dzieci (od 0 do 6-7r.ż.) oraz ocenić poziom rozwoju widzenia dziecka. PC1_KK_U02; PC1_KS_U02 Potrafi interpretować wyniki uzyskane podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia. PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05 Potrafi przeprowadzić wybrane elementy diagnozy psychopedagogicznej dziecka niewidomego i słabowidzącego z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i materiałów diagnostycznych PC1_KK_K01 Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z dysfunkcją wzroku. PC1_KK_K02 Efektywnie współpracuje w mniejszej grupie podczas zajęć warsztatowych . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Pisemny egzamin, ocena pisemnej wypowiedzi (indywidualna praca w domu), ocena projektu (praca w zespołach). |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia. 2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych (fiksacji, śledzenia, przenoszenia spojrzenia, koordynacji ruchów gałek ocznych, akomodacji, zaburzenia/obniżenia ostrości wzroku, ograniczenia/ubytki w polu widzenia, zaburzenia widzenia barw, zaburzenia w rozwoju funkcji optyczno-percepcyjnych. 3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny: analiza dokumentacji okulistycznej, psychologicznej i in., wywiad z rodzicami / opiekunami dziecka; przygotowanie do obserwacji zachowań wzrokowych dziecka podczas zabawy i czynności pielęgnacyjnych. 4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania. 5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia. 6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia. 7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami. 8. Specyfika mózgowego uszkodzenia widzenia u dzieci – metody oceny i terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci w wieku 0-3 roku życia. Poradnik. Warszawa: WSiP. Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h Liczba punktów ECTS: 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Pisemny egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia. 2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju funkcji okomotorycznych i percepcyjnych. 3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny. 4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania. 5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia. 6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia. 7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 47 Liczba punktów ECTS: 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Pisemny egzamin, ocena pisemnej wypowiedzi (indywidualna praca w domu). |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia. 2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych (fiksacji, śledzenia, przenoszenia spojrzenia, koordynacji ruchów gałek ocznych, akomodacji, zaburzenia/obniżenia ostrości wzroku, ograniczenia/ubytki w polu widzenia, zaburzenia widzenia barw, zaburzenia w rozwoju funkcji optyczno-percepcyjnych. 3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny: analiza dokumentacji okulistycznej, psychologicznej i in., wywiad z rodzicami / opiekunami dziecka; przygotowanie do obserwacji zachowań wzrokowych dziecka podczas zabawy i czynności pielęgnacyjnych. 4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania. 5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia. 6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia. 7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami. 8. Specyfika mózgowego uszkodzenia widzenia u dzieci – metody oceny i terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci w wieku 0-3 roku życia. Poradnik. Warszawa: WSiP. Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne, analizy przypadków. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h Liczba punktów ECTS: 2. Link do zespołu Funkcjonalna ocena wzroku na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a28d877bc68984417842569b8d92d616a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a15b48b4-a7a3-4c08-8f7c-6935057fb3b8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Pisemny egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Rozwój zdolności widzenia – warunki prawidłowego rozwoju widzenia; kolejność pojawiania się funkcji wzrokowych i zachowań kierowanych wzrokiem. Etapy rozwoju widzenia. 2. Zaburzenia rozwoju widzenia – zaburzenia w rozwoju funkcji okoruchowych i percepcyjnych. 3. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci; przygotowanie do przeprowadzenia oceny. 4. Wybrane narzędzia służące do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci we wczesnym okresie rozwoju, sposoby ich wykorzystania. 5. Interpretacja wyników testów przeznaczonych do funkcjonalnej oceny widzenia. 6. Założenia stymulowania widzenia. Proces stymulowania widzenia wg etapów rozwoju widzenia. Znaczenie okresu krytycznego i strefy najbliższego rozwoju w odniesieniu do wspomagania rozwoju widzenia. 7. Rodzaje pomocy wykorzystywanych do stymulowania i usprawniania widzenia. Szczególne warunki stymulowania widzenia dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Wybrane formy oddziaływań usprawniających widzenie, dobór odpowiednich metod usprawniania widzenia małych dzieci do potrzeb dzieci z rozmaitymi zaburzeniami. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja testów diagnostycznych i filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie się do egzaminu: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 47 Liczba punktów ECTS: 2. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a37f9ee2d75834ba7ae780e8c5579c77c%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4047a58-64ed-476a-b991-e93eaf96beb0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.