Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-EHN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla I r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W02

Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji pedagogiki

PC1_KS_W04

Zna zagadnienia niepełnosprawności, rehabilitacji w świetle idei humanistycznych (podmiotowość, autonomia, samorealizacja, normalizacja, integracja)

PC1_KS_W04

Zna podstawową problematykę nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_W01

PC1_KK_W12

Zna aktualne procedury rehabilitacyjne, wspierające rozwój psychofizyczny i społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_W02

PC1_KK_W08

Zna czynniki intelektualne i pozaintelektualne warunkujące proces uczenia się oraz przebieg interakcji społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną z otwartym, środowiskiem społecznym

PC1_KS_W01

Zna możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei integracji, normalizacji, personalizacji

PC1_KK_W06

PC1_KK_W17

Zna charakterystykę osób z lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej

Umiejętności

PC1_KS_U04

PC1_KK_U09

Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii pedagogicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno- edukacyjnych

PC1_KS_U02

Umie wskazać możliwości tworzenia przestrzeni skutecznego wsparcia dla osób z rożnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej

PC1_KS_U03

Umie analizować zagadnienia niepełnosprawności, rehabilitacji w aspekcie podmiotowości, autonomii, samorealizacji, normalizacji, integracji

PC1_KS_U02

Umie wykazać specyfikę procesów nauczania - uczenia się, wychowania w aspekcie utrudnień dydaktycznych związanych z edukacją i spełnianiem zadań rozwojowych

PC1_KK_U09

Umie krytycznie analizować rozwiązania dydaktyczne w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_U03

Potrafi planować i realizować działania rehabilitacyjne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych środowiskach (rodzinnym, instytucjonalnym, lokalnym)

PC1_KS_U03

Potrafi programować i realizować rozwiązania systemowe intensyfikujące rehabilitację społeczno-zawodową i podnoszące jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01

Prezentuje postawę poszanowania godności osób z niepełnosprawnością intelektualną

PC1_KS_U01

Przejawia wrażliwość na osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich problemy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Giryński
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Andrzej Giryński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny.

Ćwiczenia:

Test z treści przedmiotu

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Ćwiczenia:

1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje.

2. System orzekania o niepełnosprawności.

3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji.

7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Giryński
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Andrzej Giryński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny.

Ćwiczenia:

Test z treści przedmiotu.

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Ćwiczenia:

1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje.

2. System orzekania o niepełnosprawności.

3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji.

7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 15 wykład: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie się do egzaminu: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 30

Liczba punktów ECTS-2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Giryński
Prowadzący grup: Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

Godziny kontaktowe: wykład: 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie się do egzaminu: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS-2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Andrzej Giryński, Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny.

Ćwiczenia:

Test z treści przedmiotu.

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Ćwiczenia:

1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje.

2. System orzekania o niepełnosprawności.

3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji.

7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Wojtasiak
Prowadzący grup: Elżbieta Wojtasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ocena wypowiedzi pisemnej z egzaminu

Pełny opis:

1.Prezentacja podstawowych terminów z obszaru rehabilitacji społecznej i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji z uwzględnieniem swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych intelektualnie.

2. Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej. Kryteria i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej. Charakterystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

3. Specyficzne właściwości procesu uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną a planowane czynności rewalidacyjne.

4. Reorganizacja sieci szkół specjalnych, uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w reformowanej szkole ogólnodostępnej.

5. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Organizacje wspierające proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

8. Rozwiązania systemowe intensyfikujące rehabilitację społeczno-zawodową i podnoszące jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną propagowane w Unii Europejskiej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2012

2. Cytowska B.: Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Radom-Wrocław. 2002

3. Głodkowska,J., Giryński ,A.(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 2006

4. Kościelska M.: Oblicza upośledzenia. PWN. Warszawa. 1998

5. Woynarowska A.: Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Impuls. Kraków. 2010

Literatura uzupełniająca:

1. Wyczesany I.: Pedagogika upośledzonych umysłowo. Impuls. Kraków. 2004

2. Zasępa E.: Psychopołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. APS-Impuls. Warszawa-Kraków 2008

3.Żyta A.: Życie z zespołem Downa. Impuls. Kraków 2011

Uwagi:

metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - wykład 15,

przygotowanie do egzaminu 20

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Andrzej Giryński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny.

Ćwiczenia:

Test z treści przedmiotu.

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Ćwiczenia:

1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje.

2. System orzekania o niepełnosprawności.

3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji.

7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną: WTZ, ZAZ, ŚDS.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

7. Opieka socjalna nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście obowiązujących aktów prawnych.

Ćwiczenia:

1. Modele postrzegania niepełnosprawności, definicje, rodzaje.

2. System orzekania o niepełnosprawności.

3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji.

7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Liczba punktów ETCS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wołowicz
Prowadzący grup: Joanna Kirsten
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Andrzej Giryński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Lejzerowicz-Zajączkowska
Prowadzący grup: Barbara Lejzerowicz-Zajączkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

Wykład:

1. Współczesne systemy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

2. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Wybrane ujęcia teoretyczne stygmatyzacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie.

6. Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji,integracji,personalizacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 134 - 157.

14. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

15. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

16. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

17. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

Godziny kontaktowe: wykład: 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS-2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.