Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dziecko w systemie pomocy społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-DZS Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dziecko w systemie pomocy społecznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PC1_KK_W15; PC1_KS_W03

Zna uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy z dzieckiem w rodzinie patologicznej.

PC1_KS_W03; PC1_KK_W07

Zna pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem wspierania rodziny naturalnej, instytucjonalnych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej

PC1_KS_U04

Potrafi dokonać diagnozy dziecka i rodziny w kontekście prawidłowo realizowanych przez nią funkcji i formalnego postępowania z dzieckiem i rodziną.

PC1_KS_U01

Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy z rodziną i dzieckiem w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno - formalnoprawnych.

PC1_KS_U06

Dostrzega etyczny wymiar prawnych podstaw wsparcia dziecka i rodziny.

PC1_KS_K01

Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami w zakresie pracy z rodziną i dzieckiem zaniedbanym.

PC_KS_K02

Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu pracy z rodzina i dzieckiem gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Karolina Grudzińska-Powierża, Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Analiza systemu prawnej i faktycznej opieki i pomocy rodzinie w Polsce a potrzeby współczesności.

Pojęcie rodziny – Konstytucja RP, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawy o pomocy społecznej.

Funkcji jakie pełni rodzina (prokreacyjna, ekonomiczna, opiekuńcza) Zasady zaliczane do kanonu zasad polskiego prawa rodzinnego (dobro dziecka, ochrona rodziny, ochrona prywatności życia rodzinnego, solidarność grupy rodzinnej). Kodeks rodzinny i opiekuńczy jako ustawa, która reguluje stosunki rodzinne oparte na małżeństwie, pokrewieństwie, powinowactwie i przysposobieniu oraz zawiera unormowania dotyczące stosunków opiekuńczych. Instytucje powołane do ochrony rodziny - sąd rodzinny, prokuratura, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka. Historia ustawodawstwa społeczno – socjalnego i ustawodawstwa dla nieletnich. Profilaktyczny aspekt ustawy o pomocy społecznej i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. Zadania sądu rodzinnego i organów pomocniczych sądu (kuratorzy sądowi) Zakres działalności rodzinnych ośrodków diagnostyczno- konsultacyjnych. Instytucja mediacji w postępowaniu sądowym. Prokurator a wytaczanie powództwa w sprawach rodzinnych.

Ustawa o pomocy społecznej a system opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa Samorządu gminny, powiatowy a zadania pomocy społecznej. Zadania i podstawy funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej, powiatowego centrum pomocy rodzinie. Ustawa o pomocy społecznej - typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzaje rodzin zastępczych. Współpraca sądownictwa rodzinnego z organami pomocy społecznej. System opieki nad dzieckiem i rodziną. Prawne podstawy funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem, które jest pozbawione opieki rodzicielskiej. Profilaktyczny wymiar pracy z rodziną. Działalność stowarzyszeń i fundacji w zakresie wspierania rodziny. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – nowe rozwiązania w zakresie systemu opieki nada dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych.

Literatura:

Maria Kolankiewicz /red/, Zagrożone Dzieciństwo. Rodzinne i Instytucjonalne Formy Opieki,WSiP

Adopcja – temat bez tajemnic / pod red. Marii Kwiecień. – Wyd. 2, Warszawa : Wydaw. Księży Marianów,2004

Dolle Cecile, Nauburger Robert: Po adopcji / Cecile Dolle, Robert Nauburger. – Poznań : W drodze, 2006

Wilgocki Jenifer, Wright Marcia Kahn: Czas niepewności : o dzieciach w

rodzinach zastępczych / Jenifer Wilgocki, Marcia Kahn Wright. – Gdańsk : GWP, 2007

11. Winogrodzka Lidia: Rodziny zastępcze i ich dzieci / Lidia Winogrodzka. – Lublin : Wydaw. Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej, 2007

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dz.U.2011.149.887

Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 r.w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Dz.U.2011.292.1720

Rozporządzenie MPiPS z dnia 3 sierpnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie Dz.U.2012.954

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Dz.U.2009.175.1362 ze zm.)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.