Diagnoza funkcjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-DFU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza funkcjonalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W04 Zna teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej PC1_KS_W04 Zna cechy dobrej diagnozy PC1_KS_W04 Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej PC1_KS_W05 PC1_KK_W12 Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych PC1_KS_W06 PC1_KK_W12 Zna zasady przeprowadzania rozmowy PC1_KS_W01 PC1_KK_W12 Zna zasady interpretacji orzeczeń Umiejętności PC1_KS_U05 Potrafi opracować kwestionariusz wywiadu PC1_KS_U05 Potrafi opracować arkusze obserwacyjne PC1_KS_U05 Potrafi interpretować dane diagnostyczne Kompetencje społeczne PC1_KS_K02 Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś, Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Wapiennik-Kuczbajska, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: I. Egzamin pisemny - test. II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac: (1) scenariusza rozmowy/wywiadu, (2) planu obserwacji; (3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej; (4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim; (5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: (1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. (2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. (3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. (4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej. (5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych. (6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej. Tematyka ćwiczeń: (1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany). (2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. Zajęcia z dnia 18. 03 (grupa 1) Studenci otrzymują materiały do samodzielnej analizy (arkusze oraz podręcznik do opracowania danych w wersji elektronicznej). Zadaniem studentów jest opracowanie diagramu PAC2 dla wybranego dziecka. Opracowany materiał studenci wysyłają wykładowcy na adres mailowy. (3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. (4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia z dnia 25.03 (grupa 1) Studenci otrzymali materiał do samodzielnej analizy (arkusze oraz podręcznik w wersji elektronicznej). Na podstawie diagramu PAC2 studenci wypisują słabe i mocne strony dziecka oraz dokonują krytycznej analizy narzędzia. Wykonane zadania wysyłają wykładowcy. (5) Analiza wybranych narzędzi do diagnozy funkcjonalnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną Materiał do zajęć z dnia 17 marca dla grupy 2 został wysłany na adres mailowy eri.stacjonarne.licencjat@gmail.com - studenci otrzymali materiał (wraz z wytycznymi do jego analizy) dotyczący budowy, zastosowania i sposobu wykonania diagnozy funkcjonalnej za pomocą Profilu Psychoedukacyjnego PEP-R. -zadaniem studentów jest przygotowanie charakterystyki funkcjonowania osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Zajęcia z dnia 1.04 (grupa 1): Studenci otrzymali materiał do samodzielnej analizy (arkusze oraz podręcznik w wersji elektronicznej). Studenci opracowują diagram PAC1 dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, określają mocne i słabe strony dziecka oraz dokonują analizę arkusz do sporządzenia diagnozy. Wykonane zadania wysyłają mailowo wykładowcy, Zajęcia z dnia 24 marca dla grupy 2: -studenci otrzymali arkusze Profilu Psychoedukacyjnego PEP-R. Na podstawie sporządzonej wcześniej charakterystyki osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną, zadaniem studentów jest uzupełnienie arkuszy i dokonanie ich interpretacji. Wskazane arkusze wraz z pisemną interpretacją studenci przesyłają mailowo do prowadzącego. Zajęcia dla grupy 2 prowadzone są w aplikacji teams. Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abae5a5501ab44b5a99439b7c52d48a52%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d151004-daed-4096-8030-3fb3f9b640d1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia z dnia 31 marca: Tematyka zajęć: Analiza mocnych i słabych stron dziecka na podstawie narzędzia PEP-R. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 7 kwietnia: Tematyka zajęć: Obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji). Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 14 kwietnia: Tematyka zajęć: Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 21 kwietnia: Tematyka zajęć: Metody projekcyjne - wykorzystanie w prowadzeniu diagnozy funkcjonalnej. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 28 kwietnia: Tematyka zajęć: Metody projekcyjne - wykorzystanie w prowadzeniu diagnozy funkcjonalnej. Zajęcia z dnia 5 maja: Tematyka zajęć: Narzędzia wykorzystywane do analizy sposobów komunikowania się dzieci. Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 12 maja: Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy. Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV) 2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej 3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny 4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia 5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa 2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”. 3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. 4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 Liczba punktów ETCS - 6. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Gałkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Gałkowska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w aplikacji Forms (wykład) Praca pisemna wysłana na adres mailowy prowadzącego (ćwiczenia) Szczegóły realizacji przedmiotu w nauczaniu zdalnym oraz informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu znajdują się w informacjach na poziomie grupy. Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: I. Egzamin pisemny - test. II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac: (1) scenariusza rozmowy/wywiadu, (2) planu obserwacji; (3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej; (4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim; (5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: (1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. (2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. (3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. (4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej. (5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych. (6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej. Tematyka ćwiczeń: (1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany). (2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. (3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. (4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. |
|
Literatura: |
W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową. Literatura obowiązkowa: 1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV) 2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej 3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny 4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia 5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa 2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”. 3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. 4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS |
|
Uwagi: |
W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, platformy Teams (według możliwości obu stron). OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 Liczba punktów ETCS - 6. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.