Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diagnoza funkcjonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-DFU1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza funkcjonalna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla II r. PC, spec.: edukacja i rehab. osób z niepełn. intelekt., (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W04 Zna teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej

PC1_KS_W04 Zna cechy dobrej diagnozy

PC1_KS_W04 Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej

PC1_KS_W05 PC1_KK_W12 Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych

PC1_KS_W06 PC1_KK_W12 Zna zasady przeprowadzania rozmowy

PC1_KS_W01 PC1_KK_W12 Zna zasady interpretacji orzeczeń

Umiejętności

PC1_KS_U05 Potrafi opracować kwestionariusz wywiadu

PC1_KS_U05 Potrafi opracować arkusze obserwacyjne

PC1_KS_U05 Potrafi interpretować dane diagnostyczne

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K02 Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Marcinkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Lubowiedzka, Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie się do egzaminu: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 50

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Kuprowska-Stępień
Prowadzący grup: Kamila Kuprowska-Stępień, Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Marcinkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zidywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 12

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Marcinkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś-Kubaszewska, Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zidywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Agnieszka Lubowiedzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

 Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 12

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś-Kubaszewska, Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zidywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

Walczak, G. Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju. Warszawa, Wyd. APS.

  Literatura uzupełniająca:

Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zidywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

Walczak, G. Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju. Warszawa, Wyd. APS.

  Literatura uzupełniająca:

Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 12

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Katarzyna Kruś-Kubaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

 Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zidywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

Walczak, G. Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju. Warszawa, Wyd. APS.

  Literatura uzupełniająca:

Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 12

ćwiczenia - 12

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś-Kubaszewska, Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Wapiennik-Kuczbajska, Agnieszka Żabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Zajęcia z dnia 18. 03 (grupa 1)

Studenci otrzymują materiały do samodzielnej analizy (arkusze oraz podręcznik do opracowania danych w wersji elektronicznej).

Zadaniem studentów jest opracowanie diagramu PAC2 dla wybranego dziecka.

Opracowany materiał studenci wysyłają wykładowcy na adres mailowy.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Zajęcia z dnia 25.03 (grupa 1)

Studenci otrzymali materiał do samodzielnej analizy (arkusze oraz podręcznik w wersji elektronicznej).

Na podstawie diagramu PAC2 studenci wypisują słabe i mocne strony dziecka oraz dokonują krytycznej analizy narzędzia. Wykonane zadania wysyłają wykładowcy.

(5) Analiza wybranych narzędzi do diagnozy funkcjonalnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Materiał do zajęć z dnia 17 marca dla grupy 2 został wysłany na adres mailowy eri.stacjonarne.licencjat@gmail.com

- studenci otrzymali materiał (wraz z wytycznymi do jego analizy) dotyczący budowy, zastosowania i sposobu wykonania diagnozy funkcjonalnej za pomocą Profilu Psychoedukacyjnego PEP-R.

-zadaniem studentów jest przygotowanie charakterystyki funkcjonowania osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Zajęcia z dnia 1.04 (grupa 1):

Studenci otrzymali materiał do samodzielnej analizy (arkusze oraz podręcznik w wersji elektronicznej).

Studenci opracowują diagram PAC1 dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, określają mocne i słabe strony dziecka oraz dokonują analizę arkusz do sporządzenia diagnozy. Wykonane zadania wysyłają mailowo wykładowcy,

Zajęcia z dnia 24 marca dla grupy 2:

-studenci otrzymali arkusze Profilu Psychoedukacyjnego PEP-R. Na podstawie sporządzonej wcześniej charakterystyki osoby z lekką niepełnosprawnością intelektualną, zadaniem studentów jest uzupełnienie arkuszy i dokonanie ich interpretacji. Wskazane arkusze wraz z pisemną interpretacją studenci przesyłają mailowo do prowadzącego.

Zajęcia dla grupy 2 prowadzone są w aplikacji teams.

Link do grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abae5a5501ab44b5a99439b7c52d48a52%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d151004-daed-4096-8030-3fb3f9b640d1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia z dnia 31 marca:

Tematyka zajęć: Analiza mocnych i słabych stron dziecka na podstawie narzędzia PEP-R.

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

Zajęcia z dnia 7 kwietnia:

Tematyka zajęć: Obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji).

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

Zajęcia z dnia 14 kwietnia:

Tematyka zajęć: Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych.

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

Zajęcia z dnia 21 kwietnia:

Tematyka zajęć: Metody projekcyjne - wykorzystanie w prowadzeniu diagnozy funkcjonalnej.

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

Zajęcia z dnia 28 kwietnia:

Tematyka zajęć: Metody projekcyjne - wykorzystanie w prowadzeniu diagnozy funkcjonalnej.

Zajęcia z dnia 5 maja:

Tematyka zajęć: Narzędzia wykorzystywane do analizy sposobów komunikowania się dzieci.

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

Zajęcia z dnia 12 maja:

Materiały do zajęć zostały umieszczone w plikach grupy.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

 Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Gałkowska
Prowadzący grup: Monika Gałkowska, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny w aplikacji Forms (wykład)

Praca pisemna wysłana na adres mailowy prowadzącego (ćwiczenia)

Szczegóły realizacji przedmiotu w nauczaniu zdalnym oraz informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu znajdują się w informacjach na poziomie grupy.

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową.

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

 Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS

Uwagi:

W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, platformy Teams (według możliwości obu stron).

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.