Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-DFP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 Student zna mechanizmy uczenia się oraz uwarunkowania rozwoju małego dziecka. PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Student zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju percepcyjno-motorycznego i umysłowego. PC1_KK_W06 PC1_KK_W13 PC1_KS_W05 Student zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka małego w wieku 0-7 lat. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji percepcyjno-motorycznych, umysłowych. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny małego dziecka. Umiejętności PC1_KK_U03 PC1_KS_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju. PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Student potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności. PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi określić cele i zadania diagnostyczne w badaniu poszczególnych sfer rozwoju małego dziecka. PC1_KK_U09 PC1_KS_U01 PC1_KS_U04 PC1_KS_U02 Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania. PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka. PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 Student umie zaobserwować i zmierzyć samodzielnie skonstruowanym narzędziem wybrane sfery aktywności małego dziecka. PC1_KS_U04 Student potrafi samodzielnie dokonać obserwacji rozwoju dziecka oraz dokonać oceny funkcjonalnej. Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Student potrafi omówić założenia diagnostyczne oraz ocenę dziecka z rodzicami. PC1_KK_K02 PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka. 3 PC1_KK_K01 PC1_KS_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2. Opracowania arkuszy diagnostycznych -obserwacji 3. Przeprowadzenia badań dziecka |
|
Pełny opis: |
1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej -arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne. Rola obserwacji, wywiadu i rozmowy w diagnozie funkcjonalnej: rodzaje obserwacji, cechy obserwacji, wywiad i rozmowa, zasady konstruowania kwestionariuszy wywiadów. 2) Wybrane metody oceny: Skala Brazeltona – ocena noworodka, Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, Test Denwer, Ocena Insite, Profil osiągnięć ucznia. Cena percepcji wzrokowej, słuchowej. Ocena lateralizacji. Ocena poziomu orientacji przestrzennej. Profil Psychoedukacyjny Shoplera , Arkusz badania kompetencji kluczowych ma lego dziecka R. Piotrowicz 3) Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny , opracowanie serii zadań diagnostycznych. |
|
Literatura: |
Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994 Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995 Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) - przeprowadzenie badania -ocen funkcjonowania dziecka w żłobku (INSITE) w przedszkolu (Test PEP-R) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 60 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przeprowadzenie badań dzieci- 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 110 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2. Opracowania arkuszy diagnostycznych -obserwacji 3. Przeprowadzenia badań dziecka |
|
Pełny opis: |
1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej -arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne. Rola obserwacji, wywiadu i rozmowy w diagnozie funkcjonalnej: rodzaje obserwacji, cechy obserwacji, wywiad i rozmowa, zasady konstruowania kwestionariuszy wywiadów. 2) Wybrane metody oceny: Skala Brazeltona – ocena noworodka, Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, Test Denwer, Ocena Insite, Profil osiągnięć ucznia. Cena percepcji wzrokowej, słuchowej. Ocena lateralizacji. Ocena poziomu orientacji przestrzennej. Profil Psychoedukacyjny Shoplera , Arkusz badania kompetencji kluczowych ma lego dziecka R. Piotrowicz 3) Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny , opracowanie serii zadań diagnostycznych. |
|
Literatura: |
Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994 Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995 Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) - przeprowadzenie badania -ocen funkcjonowania dziecka w żłobku (INSITE) w przedszkolu (Test PEP-R) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15 Przygotowanie się do zajęć - 25 Przeprowadzenie badań dzieci- 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 90 Liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.