Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-DFP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 Student zna mechanizmy uczenia się oraz uwarunkowania rozwoju małego dziecka.

PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Student zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju percepcyjno-motorycznego i umysłowego.

PC1_KK_W06 PC1_KK_W13 PC1_KS_W05 Student zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka małego w wieku 0-7 lat.

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej.

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji percepcyjno-motorycznych, umysłowych.

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny małego dziecka.

Umiejętności

PC1_KK_U03 PC1_KS_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Student potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi określić cele i zadania diagnostyczne w badaniu poszczególnych sfer rozwoju małego dziecka.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U01 PC1_KS_U04 PC1_KS_U02 Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka.

PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 Student umie zaobserwować i zmierzyć samodzielnie skonstruowanym narzędziem wybrane sfery aktywności małego dziecka.

PC1_KS_U04 Student potrafi samodzielnie dokonać obserwacji rozwoju dziecka oraz dokonać oceny funkcjonalnej.

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Student potrafi omówić założenia diagnostyczne oraz ocenę dziecka z rodzicami.

PC1_KK_K02 PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka. 3

PC1_KK_K01 PC1_KS_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Opracowania arkuszy diagnostycznych -obserwacji

3. Przeprowadzenia badań dziecka

Pełny opis:

1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej -arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne. Rola obserwacji, wywiadu i rozmowy w diagnozie funkcjonalnej: rodzaje obserwacji, cechy obserwacji, wywiad i rozmowa, zasady konstruowania kwestionariuszy wywiadów.

2) Wybrane metody oceny: Skala Brazeltona – ocena noworodka, Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, Test Denwer, Ocena Insite, Profil osiągnięć ucznia. Cena percepcji wzrokowej, słuchowej. Ocena lateralizacji. Ocena poziomu orientacji przestrzennej. Profil Psychoedukacyjny Shoplera , Arkusz badania kompetencji kluczowych ma lego dziecka R. Piotrowicz

3) Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny , opracowanie serii zadań diagnostycznych.

Literatura:

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994

Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999

Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa.

Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995

Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot

Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych)

- przeprowadzenie badania -ocen funkcjonowania dziecka w żłobku (INSITE) w przedszkolu (Test PEP-R)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 60

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przeprowadzenie badań dzieci- 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 110

Liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Opracowania arkuszy diagnostycznych -obserwacji

3. Przeprowadzenia badań dziecka

Pełny opis:

1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej -arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne. Rola obserwacji, wywiadu i rozmowy w diagnozie funkcjonalnej: rodzaje obserwacji, cechy obserwacji, wywiad i rozmowa, zasady konstruowania kwestionariuszy wywiadów.

2) Wybrane metody oceny: Skala Brazeltona – ocena noworodka, Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, Test Denwer, Ocena Insite, Profil osiągnięć ucznia. Cena percepcji wzrokowej, słuchowej. Ocena lateralizacji. Ocena poziomu orientacji przestrzennej. Profil Psychoedukacyjny Shoplera , Arkusz badania kompetencji kluczowych ma lego dziecka R. Piotrowicz

3) Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny , opracowanie serii zadań diagnostycznych.

Literatura:

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994

Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999

Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa.

Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995

Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot

Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych)

- przeprowadzenie badania -ocen funkcjonowania dziecka w żłobku (INSITE) w przedszkolu (Test PEP-R)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15

Przygotowanie się do zajęć - 25

Przeprowadzenie badań dzieci- 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego - 30

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 90

Liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)