Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza funkcjonalna rozwoju emocjonalnego, społecznego i komunikacji dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-DFE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza funkcjonalna rozwoju emocjonalnego, społecznego i komunikacji dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W06 Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologicznych i społecznych teorii rozwoju społecznego dziecka oraz rozumie ich uwarunkowania w procesie wspomagania rozwoju.

PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Student zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju komunikacji i rozwoju społecznego.

PC1_KK_W06 PC1_KK_W13 PC1_KS_W05 Student zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka małego w wieku 0-7 lat.

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej.

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych.

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).

PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny rozwoju społecznego i emocjonalnego małego dziecka.

Umiejętności

PC1_KS_U01 Student potrafi określić czynniki warunkujące rozwój społeczno-emocjonalny dziecka na podstawie znajomości koncepcji rozwoju człowieka.

PC1_KS_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Student potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi określić cele i zadania diagnostyczne w badaniu poszczególnych sfer rozwoju małego dziecka.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U01 PC1_KS_U04 PC1_KS_U02 Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.

PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji zachowań społecznych małego dziecka.

PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 Student umieć zaobserwować i zmierzyć samodzielnie skonstruowanym narzędziem wybrane sfery aktywności małego dziecka.

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Student potrafi omówić założenia diagnostyczne oraz ocenę dziecka z rodzicami.

PC1_KK_K02 PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka.

PC1_KK_K01 PC1_KS_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Opracowanie zadań diagnostycznych

Zapoznanie z etapami rozwoju emocjonalnego, komunikacji oraz umiejętności społecznych dziecka, poznanie metod diagnozowania dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, umiejętność wykorzystania wyników diagnozy w praktyce pedagogicznej

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams

Pełny opis:

1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).

2. Wybrane metody oceny

3. Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny, opracowanie serii zadań diagnostycznych.

Literatura:

VB-MAPP Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju/. Wyd. SCOLAR, 2014

Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Wyd. KTA Rogers S., Dawson G. (2015) : Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. wspierania komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Wyd. Fundacja rozwoju małych dzieci

Schafer. H.R.(2006) Rozwój Społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wyd.UJ

Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii. pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999

Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa.

Witkowski T. (1997): By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym.

Skala Callier-Azusa Wyd. PZGN

Jasko p. (1998) Ocena sprawności samoobsługowo-motorycznych. Lublin

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne

- opracowywanie zadań diagnostycznych, analiza profili rozwojowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 15

Opracowanie arkusza -analiza umiejętność kluczowych 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Zaliczenie : Test

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams, realizowane zgodnie z planem

KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Opracowanie zadań diagnostycznych

Zapoznanie z etapami rozwoju emocjonalnego, komunikacji oraz umiejętności społecznych dziecka, poznanie metod diagnozowania dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, umiejętność wykorzystania wyników diagnozy w praktyce pedagogicznej

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams

Pełny opis:

1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).

2. Wybrane metody oceny

3. Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny, opracowanie serii zadań diagnostycznych.

Literatura:

VB-MAPP Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju/. Wyd. SCOLAR, 2014

Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Wyd. KTA Rogers S., Dawson G. (2015) : Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. wspierania komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Wyd. Fundacja rozwoju małych dzieci

Schafer. H.R.(2006) Rozwój Społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wyd.UJ

Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii. pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999

Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa.

Witkowski T. (1997): By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym.

Skala Callier-Azusa Wyd. PZGN

Jasko p. (1998) Ocena sprawności samoobsługowo-motorycznych. Lublin

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne

- opracowywanie zadań diagnostycznych, analiza profili rozwojowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 15

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do zaliczenia - 15

Opracowanie arkusza -analiza umiejętność kluczowych 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Zaliczenie : Test

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams, realizowane zgodnie z planem

KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)