Diagnoza funkcjonalna rozwoju emocjonalnego, społecznego i komunikacji dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-DFE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza funkcjonalna rozwoju emocjonalnego, społecznego i komunikacji dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologicznych i społecznych teorii rozwoju społecznego dziecka oraz rozumie ich uwarunkowania w procesie wspomagania rozwoju. PC1_KK_W06 PC1_KK_W09 PC1_KS_W01 PC1_KS_W05 PC1_KS_W06 Student zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju komunikacji i rozwoju społecznego. PC1_KK_W06 PC1_KK_W13 PC1_KS_W05 Student zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka małego w wieku 0-7 lat. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych. PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). PC1_KS_W03 PC1_KS_W06 Student posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny rozwoju społecznego i emocjonalnego małego dziecka. Umiejętności PC1_KS_U01 Student potrafi określić czynniki warunkujące rozwój społeczno-emocjonalny dziecka na podstawie znajomości koncepcji rozwoju człowieka. PC1_KS_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju. PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Student potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności. PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi określić cele i zadania diagnostyczne w badaniu poszczególnych sfer rozwoju małego dziecka. PC1_KK_U09 PC1_KS_U01 PC1_KS_U04 PC1_KS_U02 Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania. PC1_KK_U09 PC1_KS_U04 Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji zachowań społecznych małego dziecka. PC1_KS_U01 PC1_KS_U02 PC1_KS_U04 Student umieć zaobserwować i zmierzyć samodzielnie skonstruowanym narzędziem wybrane sfery aktywności małego dziecka. Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Student potrafi omówić założenia diagnostyczne oraz ocenę dziecka z rodzicami. PC1_KK_K02 PC1_KS_K01 PC1_KS_K02 Student potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka. PC1_KK_K01 PC1_KS_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2. Opracowanie zadań diagnostycznych Zapoznanie z etapami rozwoju emocjonalnego, komunikacji oraz umiejętności społecznych dziecka, poznanie metod diagnozowania dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, umiejętność wykorzystania wyników diagnozy w praktyce pedagogicznej Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams |
|
Pełny opis: |
1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). 2. Wybrane metody oceny 3. Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny, opracowanie serii zadań diagnostycznych. |
|
Literatura: |
VB-MAPP Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju/. Wyd. SCOLAR, 2014 Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Wyd. KTA Rogers S., Dawson G. (2015) : Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. wspierania komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Wyd. Fundacja rozwoju małych dzieci Schafer. H.R.(2006) Rozwój Społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wyd.UJ Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii. pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Witkowski T. (1997): By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Skala Callier-Azusa Wyd. PZGN Jasko p. (1998) Ocena sprawności samoobsługowo-motorycznych. Lublin |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne - opracowywanie zadań diagnostycznych, analiza profili rozwojowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 15 Opracowanie arkusza -analiza umiejętność kluczowych 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Zaliczenie : Test Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams, realizowane zgodnie z planem KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2. Opracowanie zadań diagnostycznych Zapoznanie z etapami rozwoju emocjonalnego, komunikacji oraz umiejętności społecznych dziecka, poznanie metod diagnozowania dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, umiejętność wykorzystania wyników diagnozy w praktyce pedagogicznej Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań, realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams |
|
Pełny opis: |
1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). 2. Wybrane metody oceny 3. Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny, opracowanie serii zadań diagnostycznych. |
|
Literatura: |
VB-MAPP Program do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju/. Wyd. SCOLAR, 2014 Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. Wyd. KTA Rogers S., Dawson G. (2015) : Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. wspierania komunikacji, uczenia się i rozwoju społecznego. Wyd. Fundacja rozwoju małych dzieci Schafer. H.R.(2006) Rozwój Społeczny. Dzieciństwo i młodość. Wyd.UJ Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii. pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Witkowski T. (1997): By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Skala Callier-Azusa Wyd. PZGN Jasko p. (1998) Ocena sprawności samoobsługowo-motorycznych. Lublin |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne - opracowywanie zadań diagnostycznych, analiza profili rozwojowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 15 Opracowanie arkusza -analiza umiejętność kluczowych 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Zaliczenie : Test Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams, realizowane zgodnie z planem KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.