Alternatywne i wspomagające formy komunikacji (AAC)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-AWK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne i wspomagające formy komunikacji (AAC) |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W01, PC1_KK_W08 Potrafi scharakteryzować i wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z komunikacją alternatywną i wspomagającą PC1_KK_W08, PC1_KS_W01 Potrafi scharakteryzować główne metody i formy komunikacji alternatywnej i wspomagającej i sposoby ich wprowadzania PC1_KK_U02, PC1_KS_U01 Trafnie analizuje i interpretuje zachowania osób niemówiących PC1_KS_U01, PC1_KS_U02 Potrafi opisać i uzasadnić sposób prowadzenia zajęć z użytkownikami AAC oraz dobór pomocy komunikacyjnych PC1_KK_K03 Jest wrażliwy na potrzeby osób niemówiących PC1_KK_K01 Ma świadomość konieczności stałego zdobywania i poszerzania wiedzy dotyczącej wprowadzania i stosowania różnych form komunikacji alternatywnej i wspomagającej |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska, Aleksandra Karwowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zaliczenie na ocenę: aktywna obecność na wykładzie - konwersatorium (50%), wykonanie pomocy AAC dla dziecka - omówienie z prowadzacym (50%) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Język jako system znaków. 2. Wspomagające i alternatywne formy komunikacji - ustalenia terminologiczne. 3. Systemy komunikacji alternatywnej (Bliss, Makaton) 4. PJM i SJM, fonogesty. 6. PCS, piktogramy. 7. Systemy wspomagane elektronicznie. 8. Alfabet Brailla i Lorma. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Błeszyński J. (red.) 2006 lub 2008 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls. Kraków. 2. Kwasiborska J. 2009 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) - przegląd dostępnych badań. W: Porayski-Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa - Warszawa. Literatura uzupełniająca 1. Baczała D., Błeszyński J. (red.) 2014 - Komunikacja w logopedii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń. 2. Błeszyński J. 2018 - Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Toruń: Adam Marszałek. 3. www.mówik.pl 4. www.makaton.pl 5. www.pcs.pl 6. www.fonogesty.org 7. http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/255/picture-comunication.html 8. www.makaton.pl 9. http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/ J. Błeszyński – Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls.2012 - wybrane rozdziały do lektury do 29.03.2020 Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=nTHYuPaSMRo Film na temat PJM - https://www.youtube.com/watch?v=j8DGat29Y5M |
|
Uwagi: |
ECTS: 2 pkt. Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Link do zespołu został przesłany mailowo - w systemie USOS Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów, mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.