Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2F-TWY1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla I r. PC, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

1. WIEDZA

Po zakończeniu przedmiotu student:

PC1_KK_W10

Rozumie społeczne i kulturowe uwarunkowania procesu wychowania oraz relacje odrębności,

współzależności i przenikania się socjalizacji, wychowania i inkulturacji

2. UMIEJĘTNOŚCI

Po zakończeniu przedmiotu student:

PC1_KK_U02

Rewiduje stopień szczegółowości lub ogólności formułowanych celów wychowania, w zależności od

zmiennych osobowych i środowiskowych różnicujących przebieg oddziaływań pedagogicznych

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po zakończeniu przedmiotu student:

PC1_KK_K04

Ukazuje różne obszary dysfunkcjonalności strategii wychowania oraz błędy wychowania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe np. wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 18

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 18

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 18

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Podmiotowość i podmiot w tradycji humanistycznej i interpretacjach współczesnych. Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Gara
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Kompetencje społeczne

Ocena umiejętności na podstawie testu wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

Opis treści programowych

Typologiczne ujęcia i systematyzacja teoretycznych stanowisk teorii wychowania: orientacje i koncepcje wychowania.

Interdyscyplinarność teorii wychowania, jej związki z innymi dziedzinami wiedzy i przynależnymi im metodologiami badań.

Antropologiczne podstawy i wymiary wychowania, aksjologiczne podstawy i wymiary wychowania, teleologiczne podstawy i wymiary wychowania.

Problem upodmiotowienia interpersonalnych relacji w wychowaniu.

Nowe wyzwania i zagrożenia dla jednostkowego rozwoju i społecznych form przystosowania człowieka. Nowe kategorie i problemy współczesnej teorii wychowania.

Problem inwersji podstawowych intencji wychowania i jego dysfunkcjonalności - błędy oddziaływań wychowawczych, problem „czarnej pedagogii” i pseudowychowania.

Literatura:

Obowiązkowa

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.

Pedagogika, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.

Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009.

Uzupełniająca

Gara J. , Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., „Świat życia codziennego” jako źródło wiedzy pedagogicznej, „Przegląd Pedagogiczny” 2009, nr 2.

Gara J., Człowiek i wychowanie, Warszawa 2007.

Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996.

Kwieciński Z. , Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Warszawa 2009.

Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Witowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa 1998.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.

Uwagi:

Opis metod kształcenie

Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, praca z książką), metody oglądowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 18

Przygotowanie się do egzaminu 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Gara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.