Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2F-PIC1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywność, wypowiedzi indywidualne, udział w dyskusjach; zadania wykonywane w ramach ćwiczeń, pozytywne napisanie kolokwium ( test jednokrotnego wyboru 60 % poprawnych odpowiedzi).

Studenci zobowiązani są do obecności na ćwiczeniach ( w przypadku nieobecności należy napisać prace pisemna dotyczącą tematu omawianego podczas ćwiczeń).

Pełny opis:

WYKŁAD

Podstawowe problemy psychologii i psychopatologii rozwoju człowieka”

Wyznaczniki i uwarunkowania prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży

Zaburzenia zachowania

Zespół nadpobudliwości psychorychowej

Zaburzenia lękowe

Depresja

Zaburzenia odżywiania

Całościowe zaburzenia rozwojowe

ĆWICZENIA ….

Istota rozwoju i czynniki rozwoju człowieka

Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

Rozwój prenatalny. teratogeny

Rozwój okresu wczesnego dzieciństwa/Czynniki zaburzeń rozwojowych

Rozwój okresu średniego dzieciństwa Czynniki zaburzeń rozwojowych

Rozwój okresu późnego dzieciństwa Czynniki zaburzeń rozwojowych

Rozwój okresu dorastania Czynniki zaburzeń rozwojowych

Upośledzenia umysłowe i zaburzenia uczenia się

Terapia i leczenie zaburzeń

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 i 3. Warszawa: PWN.

2. Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP.

3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 1. Warszawa: PWN.

4. Stypułkowska, J. (red). (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Warszawa: Agencja Reklamowo – Wydawnicza DIMA.

5. Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S. A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Literatura uzupełniająca:

1. Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

2. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar

4. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.

5. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W06 Zna specyfikę poszczególnych okresów rozwojowych

PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego w toku

życia

PC1_KK_W06 Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia rozwoju u dzieci i młodzieży

PC1_KS_U02 Potrafi dokonać wstępnej oceny rozwoju dziecka na poszczególnych etapach i rozpoznać niepokojące objawy

PC1_KS_U02 Określa potencjalne problemy psychologiczne, jakich może doświadczać dziecko, adolescent i

osoba dorosła w kolejnych okresach życia

PC1_KS_U02 Potrafi określać czynniki niekorzystnie wpływające na rozwój dzieci i młodzieży

PC1_KK_U06 Posiada świadomość specyfiki funkcjonowania dziecka na poszczególnych etapach rozwoju i potrafi ją wykorzystać w kontakcie z dzieckiem i jego rodzicami

PC1_KK_U05 Wyraża sądy i opinie na temat potrzeb rozwojowych człowieka w toku rozwoju

PC1_KK_K02 Wrażliwy na ograniczenia i możliwości funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego i

społecznego dziecka na poszczególnych etapach rozwoju

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywność, wypowiedzi indywidualne, udział w dyskusjach; zadania wykonywane w ramach ćwiczeń, pozytywne napisanie kolokwium ( test jednokrotnego wyboru 60 % poprawnych odpowiedzi).

Studenci zobowiązani są do obecności na ćwiczeniach ( w przypadku nieobecności należy napisać prace pisemna dotyczącą tematu omawianego podczas ćwiczeń).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)