Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2F-PIC1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywność, wypowiedzi indywidualne, udział w dyskusjach; zadania wykonywane w ramach ćwiczeń, pozytywne napisanie kolokwium ( test jednokrotnego wyboru 60 % poprawnych odpowiedzi). Studenci zobowiązani są do obecności na ćwiczeniach ( w przypadku nieobecności należy napisać prace pisemna dotyczącą tematu omawianego podczas ćwiczeń). |
Pełny opis: |
WYKŁAD Podstawowe problemy psychologii i psychopatologii rozwoju człowieka” Wyznaczniki i uwarunkowania prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży Zaburzenia zachowania Zespół nadpobudliwości psychorychowej Zaburzenia lękowe Depresja Zaburzenia odżywiania Całościowe zaburzenia rozwojowe ĆWICZENIA …. Istota rozwoju i czynniki rozwoju człowieka Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego Rozwój prenatalny. teratogeny Rozwój okresu wczesnego dzieciństwa/Czynniki zaburzeń rozwojowych Rozwój okresu średniego dzieciństwa Czynniki zaburzeń rozwojowych Rozwój okresu późnego dzieciństwa Czynniki zaburzeń rozwojowych Rozwój okresu dorastania Czynniki zaburzeń rozwojowych Upośledzenia umysłowe i zaburzenia uczenia się Terapia i leczenie zaburzeń |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 i 3. Warszawa: PWN. 2. Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP. 3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 1. Warszawa: PWN. 4. Stypułkowska, J. (red). (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Warszawa: Agencja Reklamowo – Wydawnicza DIMA. 5. Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S. A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: 1. Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. 2. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar 4. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. 5. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W06 Zna specyfikę poszczególnych okresów rozwojowych PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego w toku życia PC1_KK_W06 Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia rozwoju u dzieci i młodzieży PC1_KS_U02 Potrafi dokonać wstępnej oceny rozwoju dziecka na poszczególnych etapach i rozpoznać niepokojące objawy PC1_KS_U02 Określa potencjalne problemy psychologiczne, jakich może doświadczać dziecko, adolescent i osoba dorosła w kolejnych okresach życia PC1_KS_U02 Potrafi określać czynniki niekorzystnie wpływające na rozwój dzieci i młodzieży PC1_KK_U06 Posiada świadomość specyfiki funkcjonowania dziecka na poszczególnych etapach rozwoju i potrafi ją wykorzystać w kontakcie z dzieckiem i jego rodzicami PC1_KK_U05 Wyraża sądy i opinie na temat potrzeb rozwojowych człowieka w toku rozwoju PC1_KK_K02 Wrażliwy na ograniczenia i możliwości funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka na poszczególnych etapach rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywność, wypowiedzi indywidualne, udział w dyskusjach; zadania wykonywane w ramach ćwiczeń, pozytywne napisanie kolokwium ( test jednokrotnego wyboru 60 % poprawnych odpowiedzi). Studenci zobowiązani są do obecności na ćwiczeniach ( w przypadku nieobecności należy napisać prace pisemna dotyczącą tematu omawianego podczas ćwiczeń). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.