Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kultura języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2F-KJP Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka polskiego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PC, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla II r. pedagogiki specjalnej (PC), (3-l) niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

1. WIEDZA

Po zakończeniu przedmiotu student:

PC1_KK_WO1

Zna Ustawę o Języku Polskim

PC1_KK_WO1

Posiada wiedzę o języku jako instrumencie pedagogicznego oddziaływania

PC1_KK_WO3

Zna istotę języka, normę językową, kryteria językowej poprawności, identyfikuje rodzaje błędów językowych

PC1_KK_WO3

Zna rodzaje stylów wypowiedzi i ich udział w różnorodnych sytuacjach pedagogicznych typowych

dla pedagogiki specjalnej

2. UMIEJĘTNOŚCI

Po zakończeniu przedmiotu student:

PC1_KK_U06

Ma rozwiniętą własną kompetencję lingwistyczną i komunikacyjną, by coraz sprawniej i zgodnie

z językową normą posługiwać się językiem

PC1_KK_U10

Ma rozwiniętą umiejętność posługiwania się różnymi formami wypowiedzi, rozwiniętą wrażliwość na

słowo, odznacza się wysokim poziomem etyki słowa

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po zakończeniu przedmiotu student:

PC1_KK_K02

Potrafi, dzięki swym wykształconym kompetencjom językowych zachowań, uczestniczyć w najróżnorodniejszych formach międzyludzkich kontaktów w społecznej przestrzeni

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wymagana obecność na wykładzie i uczestnictwo w Debatach Oksfordzkich.

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka Polskiego przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Uwagi:

Metody kształcenia: Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, sprawdziany.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wymagana obecność na wykładzie i uczestnictwo w Debatach Oksfordzkich.

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka Polskiego przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Uwagi:

Metody kształcenia: Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, sprawdziany.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 15

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne w formie sprawdzianu na ocenę , pisemne prace autorskich analiz językowych

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka Polskiego przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Uwagi:

Metody kształcenia: Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, sprawdziany.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 godz (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10 godz

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 godz

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne w formie sprawdzianu na ocenę , pisemne prace autorskich analiz językowych

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka Polskiego przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Uwagi:

Metody kształcenia: Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, sprawdziany.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 godz (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10 godz

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 godz

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne w formie sprawdzianu na ocenę , pisemne prace autorskich analiz językowych

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka Polskiego przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Uwagi:

Metody kształcenia: Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, sprawdziany.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 30 godz (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10 godz

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 godz

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot Kultura Języka Polskiego przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej.

Analiza językowa tekstów przestrzeni publicznej, etiudy retoryczne, scenariusze zajęć językowych.

Pełny opis:

Przedmiot Kultura Języka Polskiego przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, najważniejszych kategoriach językowych - norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i innych. Kształtuje wysoki poziom świadomości językowej pedagogów, dla których język staje się podstawowym instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Zaznajamia z Ustawą o Języku Polskim (2000r.), kompetencjami Rady Języka Polskiego. Uświadamia zmiany we współczesnej polszczyźnie, obiektem zainteresowania czyni też język mediów i cyberprzestrzeni. Oferuje diagnozę stanu polszczyzny w przestrzeni publicznej.

Treści programowe:

Ustawa o Języku Polskim-analiza i komentarz- jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów

Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.

Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności

Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych

Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.

Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki- czyli prowadzenia sporów

Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej

SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.

Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.

Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.

Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.

Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.

Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.

Stan współczesnej polszczyzny- diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.

„Odpowiednie dać rzeczy słowo”kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.

• Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006

• Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

• Bralczyk J., Mój język prywatny, Warszawa 2004.

• Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II.

Uwagi:

Metody kształcenia: Analizy językowe wybranych tekstów z przestrzeni publicznej. Pisemne analizy językowe, sprawdziany.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe - 15 godz (wykłady)

czytanie zalecanej literatury - 10 godz

godziny potrzebne do przygotowania się do egzaminu - 10 godz

autorska analiza językowa tekstów z przestrzeni publicznej - 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.