Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Emisja i higiena głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2F-EHG Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja i higiena głosu
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PC, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla I r. PC, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA

Po zakończonych zajęciach student:

PC1_KK_W08

Ma elementarną wiedzę dotyczącą prawidłowej emisji głosu i artykulacji, ich prawidłowościach i

zakłóceniach w procesie komunikowania interpersonalnego

PC1_KK_W14

Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w zakresie prawidłowego

mówienia publicznego i autoprezentacji

PC1_KK_W16

Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy głosem

2. UMIEJĘTNOŚCI

Po zakończonych zajęciach student:

PC1_KK_U06

Potrafi zastosować odpowiedni do sytuacji poziom głosu

PC1_KK_U06

Potrafi wzmocnić swój głos w sposób zgodny wymogami higieny głosu

PC1_KK_U02

Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury dnia codziennego związane z potocznym sposobem

konstruowania różnego typu wypowiedzi publicznych

PC1_KK_U09

Dokonuje analizy własnych działań w zakresie emisjigłosu i dykcji, i wskazać ewentualne obszary

wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu;samodzielnie kontroluje swój głos i prawidłowośćemisji

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po zakończonych zajęciach student:

PC1_KK_K06

Docenia znaczenie dbałości o własną sprawność fizyczną, która warunkuje prawidłowe i sprawne

wykonywanie powierzanych mu zadań

PC1_KK_K01

Ma świadomość poziomu swoich umiejętności rozumie potrzebę ich ciągłego rozwoju

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ocenie podlega:

- jakość pracy podczas zajęć

- aktywność

- umiejętność oceny własnych postępów

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pamięciowe krótkiego tekstu wierszem lub prozą i wygłoszenie go z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Oceniany jest stopień wykorzystania zdobytych umiejętności oraz uzyskany efekt, przy uwzględnieniu początkowych predyspozycji i umiejętności studenta.

Drugim warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność studenta na zajęciach.

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami, których celem jest ukazanie studentom podstawowych zasad związanych ze zdrowym i efektywnym używaniem głosu w wystąpieniach publicznych. W trakcie zajęć student zyskuje wiedzę, w jaki sposób proces prawidłowego mówienia powinien przebiegać, jaki efekt należy uznać za prawidłowy i potrafi zastosować tę wiedzę na własnym organizmie.

Po zajęciach student ma elementarną wiedzę dotyczącą prawidłowej emisji głosu i artykulacji w procesie komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne ( na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta),przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu.

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu

Literatura:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 godz.

przygotowanie się do zaliczenia zajęć - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów - 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ocenie podlega:

- jakość pracy podczas zajęć

- aktywność

- umiejętność oceny własnych postępów

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pamięciowe krótkiego tekstu wierszem lub prozą i wygłoszenie go z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Oceniany jest stopień wykorzystania zdobytych umiejętności oraz uzyskany efekt, przy uwzględnieniu początkowych predyspozycji i umiejętności studenta.

Drugim warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność studenta na zajęciach.

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami, których celem jest ukazanie studentom podstawowych zasad związanych ze zdrowym i efektywnym używaniem głosu w wystąpieniach publicznych. W trakcie zajęć student zyskuje wiedzę, w jaki sposób proces prawidłowego mówienia powinien przebiegać, jaki efekt należy uznać za prawidłowy i potrafi zastosować tę wiedzę na własnym organizmie.

Po zajęciach student ma elementarną wiedzę dotyczącą prawidłowej emisji głosu i artykulacji w procesie komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne ( na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta),przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu.

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu

Literatura:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 godz.

przygotowanie się do zaliczenia zajęć - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów - 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-29 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ocenie podlega:

- jakość pracy podczas zajęć

- aktywność

- umiejętność oceny własnych postępów

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pamięciowe krótkiego tekstu wierszem lub prozą i wygłoszenie go z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Oceniany jest stopień wykorzystania zdobytych umiejętności oraz uzyskany efekt, przy uwzględnieniu początkowych predyspozycji i umiejętności studenta.

Drugim warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność studenta na zajęciach.

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami, których celem jest ukazanie studentom podstawowych zasad związanych ze zdrowym i efektywnym używaniem głosu w wystąpieniach publicznych. W trakcie zajęć student zyskuje wiedzę, w jaki sposób proces prawidłowego mówienia powinien przebiegać, jaki efekt należy uznać za prawidłowy i potrafi zastosować tę wiedzę na własnym organizmie.

Po zajęciach student ma elementarną wiedzę dotyczącą prawidłowej emisji głosu i artykulacji w procesie komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne ( na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta),przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu.

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu

Literatura:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 10 godz.

przygotowanie się do zaliczenia zajęć - 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów - 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych.

- umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta przed grupą i wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji;

-przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo - emisyjnych;

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy;

-przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji;

-ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu;

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w grupie, metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowo – emisyjne 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-27 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem zajęć jest ukazanie studentom podstawowych zasad związanych ze zdrowym i efektywnym używaniem głosu w wystąpieniach publicznych.W trakcie zajęć student zyskuje wiedzę, w jaki sposób proces prawidłowego mówienia powinien przebiegać, jaki efekt należy uznać za prawidłowy i potrafi zastosować tę wiedzę na własnym organizmie.

Po zajęciach student ma elementarną wiedzę dotyczącą prawidłowej emisji głosu i artykulacji w procesie komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych.

- umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta przed grupą i wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji;

-przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo - emisyjnych;

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy;

-przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji;

-ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu;

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Literatura:

1. Klemensiewicz Z., (oprac.), uzup. Urbańczyk S., "Prawidła poprawnej wymowy polskiej", Kraków 2005.

2.Toczyńska B., "Elementarne ćwiczenia dykcji". Gdańsk 2000.

3. Walczak- Deleżyńska M., "Aby język giętki", Wrocław 2001.

Uwagi:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w grupie, metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowo – emisyjne 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Liczba uzyskanych punktów SCTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Piotr Chróściak, Magdalena Ostolska, Adam Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych.

- umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta przed grupą i wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji;

-przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo - emisyjnych;

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy;

-przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji;

-ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu;

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w grupie, metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowo – emisyjne 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych.

- umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta przed grupą i wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji;

-przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo - emisyjnych;

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy;

-przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji;

-ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu;

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w grupie, metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowo – emisyjne 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych.

- umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta przed grupą i wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji;

-przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo - emisyjnych;

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy;

-przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji;

-ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu;

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w grupie, metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowo – emisyjne 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych.

- umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta przed grupą i wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji;

-przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo - emisyjnych;

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy;

-przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji;

-ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu;

- pomoc w przygotowaniu tekstów do pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie fragmentu wiersza lub prozy z zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

B. Toczyska,„Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S..:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

M. Walczak- Deleżyńska,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć,

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech poszczególnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w grupie, metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowo – emisyjne 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.