Wychowanie przez sztukę - działalność plastyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie przez sztukę - działalność plastyczna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
potrafi scharakteryzować rozwój rysunkowy dzieci Rozumie rolę barwy w wychowaniu przez sztukę: kolor jako wyraz emocji u dzieci, kolor jako czynnik uspokajający i pobudzający Zna metodykę prowadzenia zajęć z zakresu działalności plastycznej w żłobku i przedszkolu, w tym techniki plastyczne dostępne dla dzieci. potrafi omówić diagnostyczne wartości dziecięcych rysunków potrafi zorganizować korzystne pod względem kolorów środowisko. potrafi zaprojektować i prowadzić zajęcia sprzyjające wypowiadaniu się dzieci w rysunkach, malowankach i instalacjach plastycznych Potrafi organizować wystawy prac dziecięcych i omawiać je posługując się wiedzą psychologiczną i pedagogiczną Potrafi zorganizować kącik plastyczny dla dzieci i organizować w nim zajęcia potrafi dokonać analizy kolorystyki wnętrz, w których przebywają dzieci i sformułować wnioski do rozsądnego stosowania kolorów w otoczeniu dziecka ma świadomość konieczności okazywania szacunku dla dziecięcej twórczości. Ma potrzebę wyrażania się w różnych formach działalności plastycznej Potrafi współpracować z rodziną dziecka w zakresie wychowania plastycznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student w trakcie zajęć zapozna się z podstawowymi pojęciami oraz technikami związanymi z edukacją artystyczną. |
|
Pełny opis: |
Student w trakcie zajęć zapozna się z podstawowymi pojęciami związanymi z edukacją artystyczną. Nabędzie wiedzę zogniskowaną wokół analizy dziecięcego rysunku, służącej częściowej ocenie rozwoju zdolności poznawczych oraz funkcjonowania społeczno-emocjonalnego. Nabędzie wiedzę i umiejętności dotyczące zróżnicowanych form plastycznych, które można wykorzystać w pracy z małymi dziećmi. Dodatkowo zastosuje w praktyce zdobyte umiejętności projektując wystrój sal i korytarza placówki żłobkowi-przedszkolnej. Realizowane tematy: 1. Analiza podstawy programowej edukacji przedszkolnej w zakresie plastyki. 2. Sposoby wzbudzania zainteresowania dziecka sztuką. 3. Wykorzystanie zróżnicowanych form plastycznych w pracy z małymi dziećmi. 4. Analiza prac plastycznych dzieci: analiza artystyczna i formalna. 5. Scenariusze zajęć z plastyki w przedszkolu. 6. Rysunek w diagnostyce potrzeb dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Drewecka, A., Dzisiaj narysuję... Rozwój plastyczny dziecka, Gdynia 2014 2. Kalbarczyk, A., Najważniejsze lata, czyli jak rozumieć rysunki małych dzieci, Kraków 2007 3. Natorff, A., Wasiluk, K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP Warszawa 1990 Literatura uzupełniająca: 1. Popek, S., Psychologia twórczości plastycznej Kraków 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.