Wybrane problemy andragogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy andragogiki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: 1. Przedmiot i zadania andragogiki. Podstawowa terminologia. 2. Rozwój człowieka dorosłego jako problematyka andragogiczna. Koncepcje rozwoju człowieka dorosłego. 3. Dorosłość jako kategoria andragogiczna- różne ujęcia naukowe. Periodyzacja okresu dorosłości wg D. Levinsona. 4. Model andragogiczny kształcenia dorosłych versus model pedagogiczny. 5. Charakterystyka ucznia dorosłego. Uczenie się w dorosłości. 6. Modele pracy edukacyjnej z dorosłymi. 7. Biograficzne uczenie się. 8. Edukacja dorosłych w Polsce- szanse i zagrożenia. 9. Potrzeby edukacyjne osób starszych i możliwości ich urzeczywistnienia. Uniwersytety Trzeciego Wieku, kluby seniora- ich zadania i rola i w życiu osób starszych. 10. Motywacja edukacyjna osób dorosłych. 11. Nauczyciel osób dorosłych. 12. Proces samokształcenia- jego istota i znaczenie w wymiarze jednostkowym i społecznym. 13. Wychowanie dorosłych. 14. Kryzysy życiowe osób dorosłych i ich przezwyciężanie. 15. Zaliczenie przedmiotu-kolokwium. Wykłady: 1. Andragogika jako dyscyplina naukowa. 2. Człowiek dorosły w roli ucznia. 3. Edukacja osób dorosłych w Polsce. 4. Współczesny rynek pracy oraz jego wpływ na wybory edukacyjne ludzi dorosłych. 5. Edukacja w procesie pracy. 6. Walidacja kompetencji zdobytych w procesie edukacji pozaformalnej.. 7. Kształcenie akademickie. 8. Instytucje i placówki oświatowe w edukacji dorosłych. 9. Uwarunkowania rozwoju oświaty dorosłych. 10. Edukacja ustawiczna- idea i rzeczywistość. 11. Idea całożyciowego uczenia się. 12. Edukacja kulturalno- oświatowa dorosłych. 13. Edukacja dorosłych w wybranych krajach europejskich. 14. Stan i perspektywy rozwoju edukacji dorosłych. 15. Egzamin. |
Literatura: |
Aleksander T., Andragogika, Wyd. GENS, Ostrowiec Świętokrzyski 2002. Bron A. Biograficzność w badaniach andragogicznych, W: Dyskursy Młodych Andragogów, t.10, Zielona Góra 2009 Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych. Zarys problematyki. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1999. Malewski M., Teorie andragogiczne, WUW, Wrocław 1998 Malcolm S. Knowles , Holton Elwood F., Swanson Richard, Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009. Kruszewski Z. P., Półturzycki J., Wesołowska E, A. (red.), Kształcenie ustawiczne- idee i doświadczenia. Wyd. Naukowe Novum, Płock 2003. Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, PWN, Warszawa 2011. Stochmiałek J., Przezwyciężanie kryzysów życiowych przez osoby dorosłe, WUKSW, Warszawa 2009. Turos L., Andragogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1999. Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki, ITE, Radom 1996. Tomiło J., O wychowaniu dorosłych, Pułtusk 2008 Czasopisma: Edukacja Ustawiczna Dorosłych, Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny, Teraźniejszość Człowiek Edukacja. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Aleksander T., Barwińska D., (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, UJ, ITE-PIB, Kraków, Radom 2007. Harwas – Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. PWN, Warszawa 2000 Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii całożyciowej. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2005 Malewski M, Od nauczania do uczenia się O paradygmatycznej zmianie w andragogice, DSW, 2010. |
Efekty uczenia się: |
PE_W15 - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej w zakresie edukacji dorosłych PE_W18 - ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju PE_W23 - zna strukturę i zadania instytucji oświaty dorosłych PE_W24 - rozumie znaczenie działań edukacyjnych dla rozwoju i funkcjonowania człowieka dorosłego - ma wiedzę w zakresie różnych celów edukacyjnych, pozwalającą na diagnozowanie potrzeb i charakteryzowanie zjawisk w obszarze edukacji dorosłych - ma elementarną wiedzę na temat specyfiki aktywności kulturalnej i społecznej osób dorosłych - ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kwestii społecznych w odniesieniu do edukacji osób dorosłych PE_W25 - ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów PE_U01 - prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu teorii i praktyki edukacji dorosłych PE_U02 - interpretuje problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, kulturalne i pomocowe, a także motywy i wzory ludzkich zachowań. PE_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej PE_U05 - zna i analizuje przykłady badań w obszarze edukacji dorosłych PE_U06 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin PE_K01 - dokonuje samooceny własnych kompetencji i dąży do rozwoju PE_K02 - rozumie i docenia znaczenie wiedzy teoretycznej w zakresie humanistyki i nauk społecznych dla doskonalenia działań edukacyjnych PE_K04 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad PE_K05 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki PE_K06 - jest świadomy i uwrażliwiony na aspekt etyczny w badaniach naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach Aktywność na zajęciach- minimum 3 Pozytywna ocena z kolokwium Prace grupowe |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.