Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne w przedszkolu i szkole – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne w przedszkolu i szkole – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Na zajęciach Student zapoznaje się ze specyfiką realizacji treści nauczania z zakresy Wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu i szkole. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć z przedmiotu obejmuje: 1. Cele i treści kształcenia zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. 2. Wychowanie rodzinne w placówce oświatowej: -Moja rodzina. Czym zajmują się rodzice, jak się nazywają i co ich interesuje? -Tradycje świąteczne w naszych domach, czyli co naprawdę jest ważne. 3. Wychowanie obywatelskie i patriotyczne: -Wiem, gdzie mieszkam i mam elementarną wiedzę o swojej miejscowości. Tradycje regionalne. -Mam świadomość przynależności narodowej oraz orientuję się, że Polska należy do Unii Europejskiej. -Umiem godnie zachować się w trakcie wydarzeń społecznych i uroczystości państwowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: (red.) E. Gruszczyk-Kolczyńska "Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić", Bliżej przedszkola, Kraków 2016 Literatura uzupełniająca: Czasopismo "Bliżej Przedszkola" M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci, Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, Warszawa 2004 F. Ziemski, Dziecko w świecie tradycji, Kraków, 2002 K. Denek, Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009 L. Pawelec, Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce 2006. |
Efekty uczenia się: |
PEP1_W09 Zna wyniki badań nad uprzedzeniami stereotypami dzieci i orientuje się, w jaki sposób można je korzystnie zmienić PEP1_W13 Zna zakres treści zalecany do realizacji w podstawie programowej PEP1_W14 Orientuje się w domowych zaniedbaniach w tym zakresie i wie, w jaki sposób moż-na to wyrównać w przedszkolu i szkole PEP1_W15 Orientuje się w metodach i formach wy-chowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu i szkole PEP1_U03 Potrafi kształtować u dzieci przynależność do rodziny poprzez wiedzę dotyczącą adresu zamieszkania, czym zajmują się najbliżsi, ich imiona i nazwiska Umie kształtować u dzieci wiedzę o bliż-szym i dalszym otoczeniu, przynależności do ojczyzny i do Unii Europejskiej Umie zadbać o to, aby dzieci znały sym-bole narodowe (flaga, godło, hymn) i potrafiły godnie zachować się w trakcie uroczystości państwowych Umie kształtować dziecięca postawę tole-rancji dla osób innej narodowości, wyglą-du i wyznania, a także uczyć je zgodnego współdziałania PEP1_K03 Własną postawą przyczynia się do kształ-towania się u dzieci patriotyzmu PEP1_K09 Wykazuje się wysoką empatią i należytą tolerancją względem osób różniących się wyglądem, narodowością lub wyznaniem |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składają się: -uczestnictwo w hospitacji zajęć z zakresu wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu lub szkole, potwierdzone protokołem hospitacji -aktywność na zajęciach w postaci wykonania prezentacji w programie Power Point dotyczącej różnej tematyki z zakresu wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.