Współpraca międzysektorowa i wolontariat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WMW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca międzysektorowa i wolontariat |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia zgodne z programem obowiązującym od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W22 Ma wiedzę na temat form współpracy międzysektorowej – w szczególności w odniesieniu do działań edukacyjnych i promujących kulturę PE1_W24 Zna kontekst prawny, organizacyjny, kulturowy funkcjonowania wolontariatu w Polsce i na świecie UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 Umie wskazać płaszczyzny wzajemnej współpracy instytucji i podmiotów reprezentujących różne środowiska zaangażowane w działalność wolontariacką [organizacje pozarządowe, szkoły, kościoły, podmioty administracji publicznej] PE1_U06 Umie poprawnie konstruować dokumentację (plany, raporty) inicjatyw międzysektorowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 Rzetelnie przygotowuje się do swojej pracy i realizuje powierzone zadania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NTM3MjIzODA0NDJa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. Ocena poziomu wykonania prac podczas zajęć 2. Ocena wypowiedzi studentów podczas zajęć w odniesieniu do przewidzianych programem tekstów 3. Ocena działania z zakresu wsparcia wolontariatu studenckiego w jego promocji wśród studentów/organizacji debaty na temat współpracy międzysektorowej i/lub wolontariatu 4. Ocena działań podjętych w ramach wolontariatu w wybranej instytucji 5. Poprawność wypełniania dokumentacji W trakcie pracy zdalnej stosowane są zadania dostępne na classroom: 1. Wykonanie testu wiedzy dotyczącego Organizacji pozarządowych - 17.03.2020 2. Zadanie: pytania dotyczące partnerstwa społecznego 24.03.2020 3. Przygotowanie prezentacji i ich przedstawienie podczas zajęć prowadzonych on-line dotyczące współpracy międzysektorowej 1.04 i 8.04.2020 4. Altruizm w pracy wolontariuszy i wolontariuszek - patologiczny altruizm? - 21.04.2020 5. Wywiad z wolontariuszem/wolontariuszką 28.04.2020 6. Test Wolontariat - regulacje prawne 5.05.2020 Zajęcia prowadzone są także w czasie rzeczywistym: https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:b600fffb5c224405bec69af499566581@thread.tacv2&ctx=channel - wtorki g. 12.30. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Omówienie treści zajęć i warunków zaliczenia 2. Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego - idea społeczeństwa obywatelskiego - historia i współczesność - kondycja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce - szanse i przeszkody w realizacji idei społeczeństwa obywatelskiego 3. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe - podstawowe informacje o organizacjach pozarządowych w Polsce - rozwój sektora organizacji pozarządowych w Polsce 4. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne - podstawy prawne funkcjonowania organizacji pozarządowych - rodzaje działalności prowadzone przez organizacje pozarządowe - zmiany III Sektora w Polsce 5. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej - rozwój idei partnerstwa społecznego - warunki budowania partnerstwa w Polsce - przykłady partnerstw społecznych 6. Współpraca międzysektorowa (4 godziny) - relacje między III sektorem a innymi sektorami (administracją publiczną, biznesem, środowiskiem akademickim, środowiskiem politycznym, mediami) - współpraca organizacji pozarządowych - przykłady współpracy międzysektorowej 7. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska - altruizm jako podstawa pracy wolontarystycznej – podstawowe zasady i dylematy - historyczne umocowanie wolontariatu w Polsce i w Europie - wolontariat w świecie globalnym (Światowy Rok Wolontariatu, Międzynarodowy Dzień Wolontariusza) 8. Wolontariat w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) - przepisy dotyczące wolontariatu - podstawowe trudności - założenia „Długofalowej polityki rozwoju wolontariatu w Polsce” 9. Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym 10. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny. 11. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat w ramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny) 12. Studium przypadku - spotkanie z wolontariuszem/wolontariuszką 13. Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego. - formy i metody oraz specyfika pracy wolontariackiej - przykłady i analiza projektów wolontariackich w wybranych środowiskach lokalnych - stan wolontariatu w Polsce – przegląd badań 14. Wolontariusze w działaniu - job shadowing 15. Rozwój wolontariatu w przyszłości Podczas laboratorium studentki i studenci będą realizowali własne projekty wolontariackie oraz uczestniczyli w pracach woluntariatu studenckiego. 1. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne 17.03.2020 2. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej 24.03.2020 3. Współpraca międzysektorowa (4h) - prezentacja dobrych praktyk w trybie rzeczywistym 31.03.2020 i 07.04.2020 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bartkowski J., Tradycje partycypacji w Polsce, w: Olech A. (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011. 2. Kola A.M., Wasilewska–Ostrowska K. M. (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego, Wydawnictwo edukacyjne Akapit, Toruń 2012. 3. Pietrowski D., Skiba R., Niecikowska R., Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszem?, Warszawa 2005 (publikacja dostępna w wersji elektronicznej na stronie: www.prawo.ngo.pl) 4. Po co istnieje III sektor? w: Gałązka A. (red.), Elementarz III sektora, Stowarzyszenie Klon-Jawor, Warszawa 2005. Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2012. 5. Guć M., Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla samorządów, Warszawa. 6. Skiba R., Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla organizacji pozarządowych, Warszawa 2004. 7. Putnam R., Demokracja w działaniu, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995, Rozdział 5. W poszukiwaniu źródeł wspólnoty obywatelskiej 8. Shils E., Co to jest społeczeństwo obywatelskie?, w: Europa i społeczeństwo obywatelskie. Rozmowy w Castel Gandolfo, Demokracja, Filozofia i Praktyka, Fundacja im. Stefana Batorego, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1994. 9. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, A. Gluziński, Warszawa 2005 oraz Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: komentarz, J. Kopyra, Warszawa 2005. Literatura dodatkowa: 1. Frączek M., Laurisz N. Ekonomia społeczna a rynek pracy, w: Frączek M., Leś E. 2001: Zarys historii dobroczynności i filantropii w Polsce, Prószyński i S-ka, Warszawa. 2. Wojtanowicz-Bogacz E., Motywy podejmowania współpracy przez organizacje pozarządowe, w: III Sektor, Nr 28, jesień-zima 2012. 3. Wolontariat pracowniczy w Polsce. Przewodnik dla biznesu, CSRinfo, Zaangażowanie społeczne Polaków w 2010 roku. Wolontariat, filantropia, członkostwo, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011. 4. Lewenstein B., Siciński A. (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie 2004. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, praca z tekstem, ćwiczenia, projekt, organizacja wydarzenia. W okresie pracy zdalnej: Praca odbywa się za pośrednictwem platformy classroom https://classroom.google.com/c/NTM3MjIzODA0NDJa kod zajęć: aipdse3 W pracy stosowane są testy, praca z tekstem, prezentacje, materiał filmowy. Zajęcia są prowadzone także w formie wideokonferencji: od 31.03.2020 https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/Og%C3%B3lny?threadId=19:b600fffb5c224405bec69af499566581@thread.tacv2&ctx=channel Zajęcia synchroniczne prowadzone są we wtorki o g. 12.30 (po ustaleniu z grupą) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 45 Przygotowanie się do zajęć/studiowanie literatury - 15 Przygotowanie przewidzianych programem zadań - 10 Inne: przygotowanie działania o charakterze projektowym - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. Ocena poziomu wykonania prac podczas zajęć 2. Ocena wypowiedzi studentów podczas zajęć w odniesieniu do przewidzianych programem tekstów 3. Ocena działań podjętych w ramach wolontariatu w wybranej instytucji 4. Poprawność wypełniania dokumentacji Próg zaliczenia przedmiotu: 100%-90,1% - 5,0 90%-85,1% - 4,5 85%-75,1% - 4,0 75%-70,1% - 3,5 70%-60,1% - 3,0 60% i mniej - 2,0 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Omówienie treści zajęć i warunków zaliczenia 2. Współpraca międzysektorowa w kontekście rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego - idea społeczeństwa obywatelskiego - historia i współczesność - kondycja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce - szanse i przeszkody w realizacji idei społeczeństwa obywatelskiego 3. Samoorganizacja społeczeństwa: organizacje pozarządowe - podstawowe informacje o organizacjach pozarządowych w Polsce - rozwój sektora organizacji pozarządowych w Polsce 4. Organizacje pozarządowe – formy organizacyjno-prawne - podstawy prawne funkcjonowania organizacji pozarządowych - rodzaje działalności prowadzone przez organizacje pozarządowe - zmiany III Sektora w Polsce 5. Partnerstwo społeczne jako podstawa współpracy międzysektorowej - rozwój idei partnerstwa społecznego - warunki budowania partnerstwa w Polsce - przykłady partnerstw społecznych 6. Współpraca międzysektorowa (4 godziny) - relacje między III sektorem a innymi sektorami (administracją publiczną, biznesem, środowiskiem akademickim, środowiskiem politycznym, mediami) - współpraca organizacji pozarządowych - przykłady współpracy międzysektorowej 7. Wolontariat - próby definicji, ogólna charakterystyka i skala zjawiska - altruizm jako podstawa pracy wolontarystycznej – podstawowe zasady i dylematy - historyczne umocowanie wolontariatu w Polsce i w Europie - wolontariat w świecie globalnym (Światowy Rok Wolontariatu, Międzynarodowy Dzień Wolontariusza) 8. Wolontariat w perspektywie regulacji prawnych (Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) - przepisy dotyczące wolontariatu - podstawowe trudności - założenia „Długofalowej polityki rozwoju wolontariatu w Polsce” 9. Programy i projekty wolontariackie – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i globalnym 10. Wolontariat studencki, wolontariat pracowniczy (koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, inicjatywa Global Impact), wolontariat akcyjny. 11. Wolontariat międzynarodowy (wolontariat w ramach programów: MSZ Polska Pomoc, programy Unii Europejskiej, wolontariat misyjny) 12. Studium przypadku - spotkanie z wolontariuszem/wolontariuszką 13. Rola wolontariuszy w kształtowaniu lokalnego kapitału społecznego. - formy i metody oraz specyfika pracy wolontariackiej - przykłady i analiza projektów wolontariackich w wybranych środowiskach lokalnych - stan wolontariatu w Polsce – przegląd badań 14. Wolontariusze w działaniu - job shadowing 15. Rozwój wolontariatu w przyszłości Podczas laboratorium studentki i studenci będą realizowali własne projekty wolontariackie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bartkowski J., Tradycje partycypacji w Polsce, w: Olech A. (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011. 2. Kola A.M., Wasilewska–Ostrowska K. M. (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego, Wydawnictwo edukacyjne Akapit, Toruń 2012. 3. Pietrowski D., Skiba R., Niecikowska R., Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszem?, Warszawa 2005 (publikacja dostępna w wersji elektronicznej na stronie: www.prawo.ngo.pl) 4. Po co istnieje III sektor? w: Gałązka A. (red.), Elementarz III sektora, Stowarzyszenie Klon-Jawor, Warszawa 2005. Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2012. 5. Guć M., Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla samorządów, Warszawa. 6. Skiba R., Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla organizacji pozarządowych, Warszawa 2004. 7. Putnam R., Demokracja w działaniu, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995, Rozdział 5. W poszukiwaniu źródeł wspólnoty obywatelskiej 8. Shils E., Co to jest społeczeństwo obywatelskie?, w: Europa i społeczeństwo obywatelskie. Rozmowy w Castel Gandolfo, Demokracja, Filozofia i Praktyka, Fundacja im. Stefana Batorego, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1994. 9. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, A. Gluziński, Warszawa 2005 oraz Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: komentarz, J. Kopyra, Warszawa 2005. Literatura dodatkowa: 1. Frączek M., Laurisz N. Ekonomia społeczna a rynek pracy, w: Frączek M., Leś E. 2001: Zarys historii dobroczynności i filantropii w Polsce, Prószyński i S-ka, Warszawa. 2. Wojtanowicz-Bogacz E., Motywy podejmowania współpracy przez organizacje pozarządowe, w: III Sektor, Nr 28, jesień-zima 2012. 3. Wolontariat pracowniczy w Polsce. Przewodnik dla biznesu, CSRinfo, Zaangażowanie społeczne Polaków w 2010 roku. Wolontariat, filantropia, członkostwo, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011. 4. Lewenstein B., Siciński A. (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie 2004. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, praca z tekstem, ćwiczenia, projekt, organizacja wydarzenia. W okresie pracy zdalnej zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a33c1051b6e314ccbbe4eb91913521c26%40thread.tacv2/conversations?groupId=e410f0f2-610d-407b-a754-1ed7d9e02309&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: w3fosr1 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 45 Przygotowanie się do zajęć/studiowanie literatury - 15 Przygotowanie przewidzianych programem zadań - 10 Inne: przygotowanie działania o charakterze projektowym - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.