Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wychowanie emocjonalne i społeczne dzieci w przedszkolu i szkole – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WES1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie emocjonalne i społeczne dzieci w przedszkolu i szkole – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PE profil praktyczny, edukacja przedszk. i wczesnoszk. (3-l) niestac. I st.
Obowiązkowe dla II r. PE profil praktyczny, edukacja przedszk. i wczesnoszk. (3-l) stac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PEP1_W13 Zna prawidłowości psychologiczne i pedagogiczne regulujące wychowanie społeczne dzieci przedszkolnych i szkolnych

PEP1_W15 Zna podstawy kształtowania u dzieci empatii i życzliwego nastawienia do innych Wie jak kształtować umiejętności społeczne dzieci w przedszkolu i szkole

PEP1_U03 Potrafi prowadzić zajęcia z udziałem „małych nauczycieli”, którzy uczą młodsze dzieci tego, co sami potrafią Umie prowadzić zajęcia z elementami Ruchu Rozwijającego W. Sherborne w przedszkolu i szkole

PEP1_U05 Potrafi kształtować umiejętności społeczne dzieci we współpracy z wychowaniem domowym Potrafi wprowadzić reguły kulturalnego zachowania się dorosłych i dzieci na terenie placówki edukacyjnej

PEP1_K02 Modeluje własnym postępowaniem prospołeczne zachowania dzieci

PEP1_K03 Egzekwuje respektowanie reguł kulturalnego zachowania się w przedszkolu i szkole

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium (pytania otwarte)

Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach)

Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych dziecka

a) rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych np: obdarzanie uwagą, słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, budowanie atrakcyjności społecznej, zwroty grzecznościowe;

b) rozwijanie umiejętności szkolnych np: stosowanie się do poleceń, zadawanie pytań, działanie według wskazówek, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc;

c) rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni: czekanie na swoją kolej, dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, mówienie i przyjmowanie komplementów,

d) rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami np.: poznawanie swoich uczuć, poznawanie uczuć innych, wyrażanie uczuć/emocji w sposób społecznie akceptowany

e) rozwijanie umiejętności zastępowania agresji np. radzenie sobie ze złością, radzenie sobie z dokuczaniem, radzenie sobie z odrzuceniem, radzenie sobie z wykluczeniem

Blok IV- Budowanie współpracy z rodzicami utrzymanej w duchu empatii

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 45h

Przygotowanie się do zajęć, lektury – 15h

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji – 15h

Inne formy – 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte)

Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach)

Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych dziecka

a) rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych np: obdarzanie uwagą, słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, budowanie atrakcyjności społecznej, zwroty grzecznościowe;

b) rozwijanie umiejętności szkolnych np: stosowanie się do poleceń, zadawanie pytań, działanie według wskazówek, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc;

c) rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni: czekanie na swoją kolej, dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, mówienie i przyjmowanie komplementów,

d) rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami np.: poznawanie swoich uczuć, poznawanie uczuć innych, wyrażanie uczuć/emocji w sposób społecznie akceptowany

e) rozwijanie umiejętności zastępowania agresji np. radzenie sobie ze złością, radzenie sobie z dokuczaniem, radzenie sobie z odrzuceniem, radzenie sobie z wykluczeniem

Blok IV- Budowanie współpracy z rodzicami utrzymanej w duchu empatii

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 20h

Przygotowanie się do zaliczenia: 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.