Wdrażanie przedszkolaków do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WDB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wdrażanie przedszkolaków do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PEP1_W16 zna niebezpieczeństwa na jakie obecnie narażone jest dziecko zna prawidłowości pedagogiczne i psychologiczne wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. PEP1_U15 potrafi organizować zajęcia i zabawy pomagające dzieciom rozwijać umiejętności społeczne, aby unikać zagrożeń. Umie wdrażać dzieci do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych. Potrafi organizować współpracę z rodzicami w celu wspólnego wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo swoje oraz innych. PEP1_K02 Jest przekonany o konieczności organizowania zajęć dotyczących wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo swoje oraz innych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach, - przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej - ocena jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci uzyskali na początku semestru. Wobec zaleceń Rektora Uczelni do podjęcia edukacji na odległość Studenci opracowane zagadnienia przesyłają na adres mailowy Wykładowcy, Starosty grupy i całej grupy ćwiczeniowej z zachowaniem domeny aps.edu.pl Wykładowca po zapoznaniu się z prezentacjami podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem (w formie rozszerzonego komentarza do prezentacji lub dodatkowego dokumentu word). W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej. Lista zagadnień do realizacji w grupach Blok I 1. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu świetle dokumentów prawnych 2. Rozwój psychoruchowy dziecka - wybrane zagadnienia 3. Zagrożenia na jakie narażone jest dziecko w okresie przedszkolnym 4. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych – obdarzanie uwagą z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego 5. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych – rozwijanie u dzieci gotowości do niesienia pomocy 6. Zagrożenia na jakie narażone jest dziecko w okresie przedszkolnym. Zagrożenia płynące ze świata ludzi 7. Zagrożenia na jakie narażone jest dziecko w okresie przedszkolnym. Zagrożenia płynące ze strony zwierząt. Niebezpieczne i chore zwierzęta 8. Zagrożenia na jakie narażone jest dziecko w okresie przedszkolnym. Trujące i niebezpieczne rośliny 9. Zagrożenia na jakie narażone jest dziecko w okresie przedszkolnym. Zagrożenia ze „świata” lekarstw oraz stosować środków chemicznych (np. środków czystości). Blok II 10. Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce Blok III 11. Tablety i smartfony, a rozwój i wychowanie małych dzieci 12. Dzieci bezpieczne online. O czym powinni wiedzieć rodzice udostępniając dzieciom komputery, tablety i inne nośniki elektroniczne 13. Ogólnopolski program przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci pt. „Chronimy dzieci” Fundacja dajemy dzieciom siłę |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Studenci w czasie edukacji na odległość korzystają ze zbiorów biblioteki APS – IBUK libra – książki elektroniczne. Literatura, która nie jest dostępna w zbiorach elektronicznych i w zbiorach własnych Studentów, a jest niezbędna do podjęcia pracy zdalnej zostanie przesłana w formie elektronicznej (skany): Brazelton., T., B., Sparrow, J. (2013).Rozwój dziecka. Od 0 do 6 lat. Sopot: GWP. Cieszyńska, J.,Korenko M. (2014). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo edukacyjne Fundacja dzieci niczyje (2014). Bezpieczeństwo dzieci online. Kompendium dla rodziców i profesjonalistów. Warszawa: Nask i Fundacja dzieci niczyje Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2017). Tabletowe dzieci. Ile zła wyrządza małym dzieciom tablet reklamowany jako najlepsza zabawka dla twojego dziecka. Ku rozwadze dorosłym, którzy temu ulegają. Szkoła Specjalna, nr 5, s. 325-334 Schaffer H., R. (2005). Psychologia dziecka: Warszawa: Wydawnictwo PWN. Literatura w formie elektronicznej: Fundacja dajemy dzieciom siłę (2017). Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. Warszawa https://fdds.pl/wp-content/uploads/2017/07/dziecisielicza.pdf?fbclid=IwAR00bQgUsceGSTAbN1LolWlTvHOkuJhrN0EuRizb0TFPJ02FesA9Xw5AMzc Fundacja dajemy dzieciom siłę. Ogólnopolski program „Chronimy dzieci” https://chronimydzieci.pl/ Literatura uzupełniająca: Klus-Stańska D., M. Nowicka (1999). Bezpieczeństwo dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach, mają możliwość zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości lub niejasności względem realizowanych treści, a także zgłaszania potrzeb wynikających z podjęcia pracy zdalnej. Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 20 godzin Przygotowanie prezentacji: 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.