Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina - partnerstwo wychowawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-RPW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzina - partnerstwo wychowawcze
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Wiatr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

Zaliczenie na ocenę:

Portfolio z zadań (ocenione wg podanych kryteriów)

Sprawdzian z wiedzy

Pełny opis:

Partnerstwo wychowawcze rodziny i innych instytucji wychowawczych omówione jest na przykładzie relacji rodziny i szkoły. Jest ono rozpatrywane w perspektywie historycznej oraz teoretycznej i praktycznej.

TREŚCI PROGRAMOWE

Historia relacji rodziny i szkoły - interwencje państwa w życiie rodzinne

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie makro: polityki oświatowej i rozwiązań prawno-administracyjnych, struktury społecznej, ideologii

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mezo: konkretnych środowisk, subkultur, grup interesu.

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mikro: komunikacji międzyludzkiej, jej zaburzeń i trudności.

Poszukiwanie znaczenia pojęć współpraca, partnerstwo, opór.

Rodzice w przestrzeni szkoły. Działalność rady rodziców.

Modele partnerstwa

Badania na temat partnerstwa rodziny i szkoły

Dobre praktyki w budowaniu współpracy między rodziną i szkołą

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Feinberg W., Soltis J, (2000),Szkoła i społeczeństwo, Warszawa, rozdział o teoriach konfliktu.

Mendel, Maria, (2011) Nauczyciel z uczniem rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, w: Pedagogika wczesnoszkolna red.Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska.185-221.

Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Ostrouch-Kamińska, Przełom, przejścia, przesunięcia. Rodzina w procesie zmian, "Pedagogika Społeczna", 2017 nr 2.

Uryga D., Wiatr M., (2015), Quasi-szkoły – nowe przedsięwzięcia rodzicielskie na obrzeżu systemu oświaty, „Pedagogika społeczna”, 2015 nr 3, s. 213-228.

Uryga, D. (2018). „mała szkoła” – w drodze ku rewitalizacji idei szkoły środowiskowej. Forum Oświatowe, 30(1), 103–118.

Wiatr, M. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej. Quasi-szkoły między uspołecznieniem a parentokracją.pdf. Pedagogika Społeczna, 68(2).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Segiet, Waldemar (2013) O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie.Poznań

Konieczna, Agnieszka (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład aktywizujący

Dyskusja w grupie

Drama

Lektura tekstów

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30h

Lektura tekstów na ćwiczenia - 10h

Przygotowanie się do sprawdzianu - 15h

Przygotowanie pracy semestralnej - 20h

75h - 3 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Wiatr
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a495563aea74547e5beabcf5c278300b1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f32834dd-438e-4d57-ad20-112d45d00d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

Zaliczenie na ocenę:

Portfolio z zadań (ocenione wg podanych kryteriów) - drobne prace pisemne na zajęciach online

Sprawdzian z wiedzy

Zdalne metody pomiaru efektów

Pełny opis:

Partnerstwo wychowawcze rodziny i innych instytucji wychowawczych omówione jest na przykładzie relacji rodziny i szkoły. Jest ono rozpatrywane w perspektywie historycznej oraz teoretycznej i praktycznej.

TREŚCI PROGRAMOWE

Historia relacji rodziny i szkoły - interwencje państwa w życiie rodzinne

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie makro: polityki oświatowej i rozwiązań prawno-administracyjnych, struktury społecznej, ideologii

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mezo: konkretnych środowisk, subkultur, grup interesu.

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mikro: komunikacji międzyludzkiej, jej zaburzeń i trudności.

Poszukiwanie znaczenia pojęć współpraca, partnerstwo, opór.

Rodzice w przestrzeni szkoły. Działalność rady rodziców.

Modele partnerstwa

Badania na temat partnerstwa rodziny i szkoły

Dobre praktyki w budowaniu współpracy między rodziną i szkołą

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Feinberg W., Soltis J, (2000),Szkoła i społeczeństwo, Warszawa, rozdział o teoriach konfliktu.

Mendel, Maria, (2011) Nauczyciel z uczniem rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, w: Pedagogika wczesnoszkolna red.Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska.185-221.

Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Ostrouch-Kamińska, Przełom, przejścia, przesunięcia. Rodzina w procesie zmian, "Pedagogika Społeczna", 2017 nr 2.

Uryga D., Wiatr M., (2015), Quasi-szkoły – nowe przedsięwzięcia rodzicielskie na obrzeżu systemu oświaty, „Pedagogika społeczna”, 2015 nr 3, s. 213-228.

Uryga, D. (2018). „mała szkoła” – w drodze ku rewitalizacji idei szkoły środowiskowej. Forum Oświatowe, 30(1), 103–118.

Wiatr, M. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej. Quasi-szkoły między uspołecznieniem a parentokracją.pdf. Pedagogika Społeczna, 68(2).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Segiet, Waldemar (2013) O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie.Poznań

Konieczna, Agnieszka (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład aktywizujący w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy TEAMS, Padlet, oraz takich aplikacji jak Flippgrid, Answergarden, Slido, GoolgeDocs, LucidChart, PeerStudio, Quizizz i.in.

Dyskusja w grupie, praca w zespołach, praca projektowa, Drama, recenzja rówieśnicza

Lektura tekstów

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30h + 15h

Lektura tekstów na ćwiczenia - 20h

Przygotowanie się do sprawdzianu - 15h

Przygotowanie pracy semestralnej - 20h

100h - 5 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Wiatr
Prowadzący grup: Marta Wiatr
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad165e26187c24f5d9cab2c6aa8d79387%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b76759f-87d1-4a1f-a035-e2aa7bfc6c09&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

Zaliczenie na ocenę:

Portfolio z zadań (ocenione wg podanych kryteriów) - drobne prace pisemne na zajęciach online

Sprawdzian z wiedzy

Zdalne metody pomiaru efektów

Pełny opis:

Partnerstwo wychowawcze rodziny i innych instytucji wychowawczych omówione jest na przykładzie relacji rodziny i szkoły. Jest ono rozpatrywane w perspektywie historycznej oraz teoretycznej i praktycznej.

TREŚCI PROGRAMOWE

Historia relacji rodziny i szkoły - interwencje państwa w życiie rodzinne

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie makro: polityki oświatowej i rozwiązań prawno-administracyjnych, struktury społecznej, ideologii

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mezo: konkretnych środowisk, subkultur, grup interesu.

Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mikro: komunikacji międzyludzkiej, jej zaburzeń i trudności.

Poszukiwanie znaczenia pojęć współpraca, partnerstwo, opór.

Rodzice w przestrzeni szkoły. Działalność rady rodziców.

Modele partnerstwa

Badania na temat partnerstwa rodziny i szkoły

Dobre praktyki w budowaniu współpracy między rodziną i szkołą

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Feinberg W., Soltis J, (2000),Szkoła i społeczeństwo, Warszawa, rozdział o teoriach konfliktu.

Mendel, Maria, (2011) Nauczyciel z uczniem rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, w: Pedagogika wczesnoszkolna red.Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska.185-221.

Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Ostrouch-Kamińska, Przełom, przejścia, przesunięcia. Rodzina w procesie zmian, "Pedagogika Społeczna", 2017 nr 2.

Uryga D., Wiatr M., (2015), Quasi-szkoły – nowe przedsięwzięcia rodzicielskie na obrzeżu systemu oświaty, „Pedagogika społeczna”, 2015 nr 3, s. 213-228.

Uryga, D. (2018). „mała szkoła” – w drodze ku rewitalizacji idei szkoły środowiskowej. Forum Oświatowe, 30(1), 103–118.

Wiatr, M. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej. Quasi-szkoły między uspołecznieniem a parentokracją.pdf. Pedagogika Społeczna, 68(2).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Segiet, Waldemar (2013) O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie.Poznań

Konieczna, Agnieszka (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia, Warszawa.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład aktywizujący w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy TEAMS, Padlet, oraz takich aplikacji jak Flippgrid, Answergarden, Slido, GoolgeDocs, LucidChart, PeerStudio, Quizizz i.in.

Dyskusja w grupie, praca w zespołach, praca projektowa, Drama, recenzja rówieśnicza

Lektura tekstów

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30h + 15h

Lektura tekstów na ćwiczenia - 20h

Przygotowanie się do sprawdzianu - 15h

Przygotowanie pracy semestralnej - 20h

100h - 5 pkt. ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)