Rodzina - partnerstwo wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-RPW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina - partnerstwo wychowawcze |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: Zaliczenie na ocenę: Portfolio z zadań (ocenione wg podanych kryteriów) Sprawdzian z wiedzy |
|
Pełny opis: |
Partnerstwo wychowawcze rodziny i innych instytucji wychowawczych omówione jest na przykładzie relacji rodziny i szkoły. Jest ono rozpatrywane w perspektywie historycznej oraz teoretycznej i praktycznej. TREŚCI PROGRAMOWE Historia relacji rodziny i szkoły - interwencje państwa w życiie rodzinne Relacja rodziny i szkoły w perspektywie makro: polityki oświatowej i rozwiązań prawno-administracyjnych, struktury społecznej, ideologii Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mezo: konkretnych środowisk, subkultur, grup interesu. Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mikro: komunikacji międzyludzkiej, jej zaburzeń i trudności. Poszukiwanie znaczenia pojęć współpraca, partnerstwo, opór. Rodzice w przestrzeni szkoły. Działalność rady rodziców. Modele partnerstwa Badania na temat partnerstwa rodziny i szkoły Dobre praktyki w budowaniu współpracy między rodziną i szkołą |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Feinberg W., Soltis J, (2000),Szkoła i społeczeństwo, Warszawa, rozdział o teoriach konfliktu. Mendel, Maria, (2011) Nauczyciel z uczniem rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, w: Pedagogika wczesnoszkolna red.Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska.185-221. Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Ostrouch-Kamińska, Przełom, przejścia, przesunięcia. Rodzina w procesie zmian, "Pedagogika Społeczna", 2017 nr 2. Uryga D., Wiatr M., (2015), Quasi-szkoły – nowe przedsięwzięcia rodzicielskie na obrzeżu systemu oświaty, „Pedagogika społeczna”, 2015 nr 3, s. 213-228. Uryga, D. (2018). „mała szkoła” – w drodze ku rewitalizacji idei szkoły środowiskowej. Forum Oświatowe, 30(1), 103–118. Wiatr, M. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej. Quasi-szkoły między uspołecznieniem a parentokracją.pdf. Pedagogika Społeczna, 68(2). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Segiet, Waldemar (2013) O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie.Poznań Konieczna, Agnieszka (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia, Warszawa. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład aktywizujący Dyskusja w grupie Drama Lektura tekstów NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30h Lektura tekstów na ćwiczenia - 10h Przygotowanie się do sprawdzianu - 15h Przygotowanie pracy semestralnej - 20h 75h - 3 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a495563aea74547e5beabcf5c278300b1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f32834dd-438e-4d57-ad20-112d45d00d04&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: Zaliczenie na ocenę: Portfolio z zadań (ocenione wg podanych kryteriów) - drobne prace pisemne na zajęciach online Sprawdzian z wiedzy Zdalne metody pomiaru efektów |
|
Pełny opis: |
Partnerstwo wychowawcze rodziny i innych instytucji wychowawczych omówione jest na przykładzie relacji rodziny i szkoły. Jest ono rozpatrywane w perspektywie historycznej oraz teoretycznej i praktycznej. TREŚCI PROGRAMOWE Historia relacji rodziny i szkoły - interwencje państwa w życiie rodzinne Relacja rodziny i szkoły w perspektywie makro: polityki oświatowej i rozwiązań prawno-administracyjnych, struktury społecznej, ideologii Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mezo: konkretnych środowisk, subkultur, grup interesu. Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mikro: komunikacji międzyludzkiej, jej zaburzeń i trudności. Poszukiwanie znaczenia pojęć współpraca, partnerstwo, opór. Rodzice w przestrzeni szkoły. Działalność rady rodziców. Modele partnerstwa Badania na temat partnerstwa rodziny i szkoły Dobre praktyki w budowaniu współpracy między rodziną i szkołą |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Feinberg W., Soltis J, (2000),Szkoła i społeczeństwo, Warszawa, rozdział o teoriach konfliktu. Mendel, Maria, (2011) Nauczyciel z uczniem rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, w: Pedagogika wczesnoszkolna red.Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska.185-221. Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Ostrouch-Kamińska, Przełom, przejścia, przesunięcia. Rodzina w procesie zmian, "Pedagogika Społeczna", 2017 nr 2. Uryga D., Wiatr M., (2015), Quasi-szkoły – nowe przedsięwzięcia rodzicielskie na obrzeżu systemu oświaty, „Pedagogika społeczna”, 2015 nr 3, s. 213-228. Uryga, D. (2018). „mała szkoła” – w drodze ku rewitalizacji idei szkoły środowiskowej. Forum Oświatowe, 30(1), 103–118. Wiatr, M. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej. Quasi-szkoły między uspołecznieniem a parentokracją.pdf. Pedagogika Społeczna, 68(2). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Segiet, Waldemar (2013) O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie.Poznań Konieczna, Agnieszka (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia, Warszawa. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład aktywizujący w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy TEAMS, Padlet, oraz takich aplikacji jak Flippgrid, Answergarden, Slido, GoolgeDocs, LucidChart, PeerStudio, Quizizz i.in. Dyskusja w grupie, praca w zespołach, praca projektowa, Drama, recenzja rówieśnicza Lektura tekstów NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30h + 15h Lektura tekstów na ćwiczenia - 20h Przygotowanie się do sprawdzianu - 15h Przygotowanie pracy semestralnej - 20h 100h - 5 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wiatr | |
Prowadzący grup: | Marta Wiatr | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad165e26187c24f5d9cab2c6aa8d79387%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b76759f-87d1-4a1f-a035-e2aa7bfc6c09&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW: Zaliczenie na ocenę: Portfolio z zadań (ocenione wg podanych kryteriów) - drobne prace pisemne na zajęciach online Sprawdzian z wiedzy Zdalne metody pomiaru efektów |
|
Pełny opis: |
Partnerstwo wychowawcze rodziny i innych instytucji wychowawczych omówione jest na przykładzie relacji rodziny i szkoły. Jest ono rozpatrywane w perspektywie historycznej oraz teoretycznej i praktycznej. TREŚCI PROGRAMOWE Historia relacji rodziny i szkoły - interwencje państwa w życiie rodzinne Relacja rodziny i szkoły w perspektywie makro: polityki oświatowej i rozwiązań prawno-administracyjnych, struktury społecznej, ideologii Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mezo: konkretnych środowisk, subkultur, grup interesu. Relacja rodziny i szkoły w perspektywie mikro: komunikacji międzyludzkiej, jej zaburzeń i trudności. Poszukiwanie znaczenia pojęć współpraca, partnerstwo, opór. Rodzice w przestrzeni szkoły. Działalność rady rodziców. Modele partnerstwa Badania na temat partnerstwa rodziny i szkoły Dobre praktyki w budowaniu współpracy między rodziną i szkołą |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Feinberg W., Soltis J, (2000),Szkoła i społeczeństwo, Warszawa, rozdział o teoriach konfliktu. Mendel, Maria, (2011) Nauczyciel z uczniem rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, w: Pedagogika wczesnoszkolna red.Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska.185-221. Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań (s. 297–310). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Ostrouch-Kamińska, Przełom, przejścia, przesunięcia. Rodzina w procesie zmian, "Pedagogika Społeczna", 2017 nr 2. Uryga D., Wiatr M., (2015), Quasi-szkoły – nowe przedsięwzięcia rodzicielskie na obrzeżu systemu oświaty, „Pedagogika społeczna”, 2015 nr 3, s. 213-228. Uryga, D. (2018). „mała szkoła” – w drodze ku rewitalizacji idei szkoły środowiskowej. Forum Oświatowe, 30(1), 103–118. Wiatr, M. (2018). Wokół miejskiej szkoły środowiskowej. Quasi-szkoły między uspołecznieniem a parentokracją.pdf. Pedagogika Społeczna, 68(2). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Segiet, Waldemar (2013) O związku edukacji z rodziną. Społeczne konteksty i jednostkowe biografie.Poznań Konieczna, Agnieszka (2009) Analiza struktury interakcji w sytuacji rozmowy nauczycieli z rodzicami o problemach szkolnych ucznia, Warszawa. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład aktywizujący w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy TEAMS, Padlet, oraz takich aplikacji jak Flippgrid, Answergarden, Slido, GoolgeDocs, LucidChart, PeerStudio, Quizizz i.in. Dyskusja w grupie, praca w zespołach, praca projektowa, Drama, recenzja rówieśnicza Lektura tekstów NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30h + 15h Lektura tekstów na ćwiczenia - 20h Przygotowanie się do sprawdzianu - 15h Przygotowanie pracy semestralnej - 20h 100h - 5 pkt. ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.