Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PTW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia twórczości
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Test wiedzy

Praca zaliczeniowa

Prezentacja

Kolokwium

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – wybrane zagadnienia psychologii twórczości.

2. Twórczość – podstawowe pojęcia i kryteria twórczości – wytwór, otoczenie. Społeczny odbiór twórczości.

3. Twórczość w ujęciu różnych szkół psychologicznych. Twórczość w perspektywie psychoanalizy, psychologii humanistycznej, asocjacjonistycznej, behawioryzmu, poznawczej.

4. Przegląd koncepcji procesu twórczego. Wgląd i intuicja.

5. Twórczość w koncepcjach systemowych.

6. Osobowość i style poznawcze.

7. Twórczość a inne zdolności.

9. Komponenty poznawcze w procesie twórczym. Percepcja, wyobrażenia, wyobraźnia, uwaga.

10. Komponenty poznawcze w procesie twórczym. Pamięć, pojęcia, myślenie, metapoznanie, rozwiązywanie problemów.

11. Procesy emocjonalne i motywacyjne w twórczości.

12. Indywidualne cechy twórców.

13. Społeczna psychologia twórczości i stosowana psychologia twórczości.

14. Identyfikacja potencjału twórczego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Impuls. Rozdziały 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10.

Brocławik, K. (1991). Model efektywnej grupy inwentycznej. W: Tokarz, A. (red.). Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW.

Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Karwowski, M. (2006). Motywowanie uczniów do działań twórczych – między romantyzmem a behawioryzmem. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 13-27.

Kaufman, J. C. (2011). Kreatywność. Warszawa: APS. Rozdziały 2, 3, 4.

Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo APS. Rozdziały 1-5.

Literatura uzupełniającaTe:

Craig, T. Y., Kelly, J. R. (1999). Group cohesiveness and creative performance. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 4, 243-256.

Karwowski, M. (2009). (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Karwowski, M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości (wyd. IV, zmienione i rozszerzone). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Popek, St. (2000). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Szymański, M., S. (1987). Twórczość a style poznawcze uczniów. Warszawa: WSiP.

Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział K. Żyła „Czy pamięć pomaga w twórczym myśleniu?", str. 193-206.

Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział A. Słabosz „Twórczość a metapoznanie", str. 179-192.

Ward, T.B., Smith, S. M., Finke, R.A. (1999). Creative cognition. W: R. J. Sternberg (red.), Handbook of creativity (189-212). Cambridge: Cambridge University Press.

Efekty uczenia się:

PE1_W04

- Zna klasyczne szkoły psychologiczne i budowane w ich zakresie wyjaśnienia zjawiska twórczości i człowieka jako jednostki twórczej. Rozumie ich znaczenie dla pedagogicznych oddziaływań ukierunkowanych na pomoc w tworzeniu.

PE1_W12

- Zna główne nurty badawcze w pedagogice twórczości i ich związki z głównymi paradygmatami badań społecznych. Rozumie ich źródła i konsekwencje dla wyjaśniania zjawiska twórczości w kontekście pedagogicznym.

- Zna podstawowe narzędzia badawcze stosowane w psychologicznych i pedagogicznych badaniach ukierunkowanych na analizę zjawiska twórczości, a także diagnozowanie zdolności i postaw twórczych.

PE1_W22

- Zna genezę psychopedagogiki kreatywności.

- Zna podstawową terminologię (jej źródła oraz zastosowania) używaną w zakresie psychopedagogiki kreatywności w kontekście działań pedagogicznych ukierunkowanych na analizę zjawiska twórczości oraz diagnozowanie zdolności i postaw twórczych.

- Zna podstawowe ujęcia (teorie, koncepcje, modele) stanowiące teoretyczne podstawy psychopedagogiki kreatywności i wpływające na praktyczne działania pedagogów twórczości w zakresie edukacji do twórczości.

PE1_W24

- Zna koncepcje opisujące społeczne, kulturowe i organizacyjne uwarunkowania twórczości. Rozumie ich znaczenie dla działań podejmowanych przez pedagogów twórczości i konieczność wielokierunkowego rozpatrywania uwarunkowań rozwoju twórczego jednostki.

PE1_U01

- Prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu teorii twórczości.

- Definiuje oraz dostrzega różnego rodzaju psychologiczne inhibitory aktywności twórczej.

PE1_U03

- Prawidłowo definiuje poznawcze, osobowościowe i wolicjonalne uwarunkowania procesu twórczego.

- Prawidłowo rozpoznaje potencjał twórczy dzieci młodzieży i dorosłych przez pryzmat psychologicznych teorii twórczości.

- Prawidłowo definiuje cechy poznawcze, osobowościowe i wolicjonalne charakteryzujące jednostki twórcze.

PE1_U15

- Potrafi definiować problemy wynikające z dotychczasowego stanu wiedzy z zakresu rozumienia oraz pomiaru twórczości.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- wykład

- dyskusja panelowa

- dialog

- prezentacja multimedialna

- referat

UMIEJĘTNOŚCI:

- prezentacja studentów

- dialog

- gry dydaktyczne

- referat

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- referat

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 60h

Przygotowanie się do zajęć - 45h

Przygotowanie do egzaminu- 40h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 145h

Liczba punktów ECTS - 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)