Psychologia twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PTW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia twórczości |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Test wiedzy Praca zaliczeniowa Prezentacja Kolokwium |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie – wybrane zagadnienia psychologii twórczości. 2. Twórczość – podstawowe pojęcia i kryteria twórczości – wytwór, otoczenie. Społeczny odbiór twórczości. 3. Twórczość w ujęciu różnych szkół psychologicznych. Twórczość w perspektywie psychoanalizy, psychologii humanistycznej, asocjacjonistycznej, behawioryzmu, poznawczej. 4. Przegląd koncepcji procesu twórczego. Wgląd i intuicja. 5. Twórczość w koncepcjach systemowych. 6. Osobowość i style poznawcze. 7. Twórczość a inne zdolności. 9. Komponenty poznawcze w procesie twórczym. Percepcja, wyobrażenia, wyobraźnia, uwaga. 10. Komponenty poznawcze w procesie twórczym. Pamięć, pojęcia, myślenie, metapoznanie, rozwiązywanie problemów. 11. Procesy emocjonalne i motywacyjne w twórczości. 12. Indywidualne cechy twórców. 13. Społeczna psychologia twórczości i stosowana psychologia twórczości. 14. Identyfikacja potencjału twórczego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Impuls. Rozdziały 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10. Brocławik, K. (1991). Model efektywnej grupy inwentycznej. W: Tokarz, A. (red.). Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW. Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS. Karwowski, M. (2006). Motywowanie uczniów do działań twórczych – między romantyzmem a behawioryzmem. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 13-27. Kaufman, J. C. (2011). Kreatywność. Warszawa: APS. Rozdziały 2, 3, 4. Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo APS. Rozdziały 1-5. Literatura uzupełniającaTe: Craig, T. Y., Kelly, J. R. (1999). Group cohesiveness and creative performance. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 4, 243-256. Karwowski, M. (2009). (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka. Warszawa: Wydawnictwo APS. Karwowski, M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości (wyd. IV, zmienione i rozszerzone). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Popek, St. (2000). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Szymański, M., S. (1987). Twórczość a style poznawcze uczniów. Warszawa: WSiP. Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział K. Żyła „Czy pamięć pomaga w twórczym myśleniu?", str. 193-206. Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział A. Słabosz „Twórczość a metapoznanie", str. 179-192. Ward, T.B., Smith, S. M., Finke, R.A. (1999). Creative cognition. W: R. J. Sternberg (red.), Handbook of creativity (189-212). Cambridge: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
PE1_W04 - Zna klasyczne szkoły psychologiczne i budowane w ich zakresie wyjaśnienia zjawiska twórczości i człowieka jako jednostki twórczej. Rozumie ich znaczenie dla pedagogicznych oddziaływań ukierunkowanych na pomoc w tworzeniu. PE1_W12 - Zna główne nurty badawcze w pedagogice twórczości i ich związki z głównymi paradygmatami badań społecznych. Rozumie ich źródła i konsekwencje dla wyjaśniania zjawiska twórczości w kontekście pedagogicznym. - Zna podstawowe narzędzia badawcze stosowane w psychologicznych i pedagogicznych badaniach ukierunkowanych na analizę zjawiska twórczości, a także diagnozowanie zdolności i postaw twórczych. PE1_W22 - Zna genezę psychopedagogiki kreatywności. - Zna podstawową terminologię (jej źródła oraz zastosowania) używaną w zakresie psychopedagogiki kreatywności w kontekście działań pedagogicznych ukierunkowanych na analizę zjawiska twórczości oraz diagnozowanie zdolności i postaw twórczych. - Zna podstawowe ujęcia (teorie, koncepcje, modele) stanowiące teoretyczne podstawy psychopedagogiki kreatywności i wpływające na praktyczne działania pedagogów twórczości w zakresie edukacji do twórczości. PE1_W24 - Zna koncepcje opisujące społeczne, kulturowe i organizacyjne uwarunkowania twórczości. Rozumie ich znaczenie dla działań podejmowanych przez pedagogów twórczości i konieczność wielokierunkowego rozpatrywania uwarunkowań rozwoju twórczego jednostki. PE1_U01 - Prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu teorii twórczości. - Definiuje oraz dostrzega różnego rodzaju psychologiczne inhibitory aktywności twórczej. PE1_U03 - Prawidłowo definiuje poznawcze, osobowościowe i wolicjonalne uwarunkowania procesu twórczego. - Prawidłowo rozpoznaje potencjał twórczy dzieci młodzieży i dorosłych przez pryzmat psychologicznych teorii twórczości. - Prawidłowo definiuje cechy poznawcze, osobowościowe i wolicjonalne charakteryzujące jednostki twórcze. PE1_U15 - Potrafi definiować problemy wynikające z dotychczasowego stanu wiedzy z zakresu rozumienia oraz pomiaru twórczości. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - wykład - dyskusja panelowa - dialog - prezentacja multimedialna - referat UMIEJĘTNOŚCI: - prezentacja studentów - dialog - gry dydaktyczne - referat KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - referat NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 60h Przygotowanie się do zajęć - 45h Przygotowanie do egzaminu- 40h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 145h Liczba punktów ECTS - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.