Pedagogika sukcesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika sukcesu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W08 - Zna i rozumie podstawowe metody efektywnej komunikacji, między innymi wpływu społecznego. PE1_W18 - Zna prawidłowości kształtowania poczucia sukcesu zawodowego. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U07 - Umie bronić się przed manipulacjami i perswazyjnymi przekazami społecznymi. - Zna i wykorzystuje zasady komunikacji w grupie, zna zasady prowadzenia negocjacji i mediacji, konstruuje własne strategie negocjacyjne. - Potrafi prezentować wyniki swoich działań na forum grupy. PE1_U13 - Zna mechanizmy zwiększające oraz zmniejszające produktywność pracy w grupie i umie nimi kierować; potrafi definiować cele grupowe i osobiste, umie zarządzać czasem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gajda | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. KOLOKWIUM sprawdzające wiedze studenta 2. OBSERWACJA aktywności studenta podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE: 1. Sukces, szczęście i satysfakcja w życiu zawodowym i osobistym w świetle badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych. 2. Atrybucje sukcesu i ich znaczenie dla efektywności osobistej. 3. Osobowościowe uwarunkowania osiągnięć, poczucia sukcesu i szczęścia. 4. Inteligencja racjonalna, emocjonalna i społeczna a skuteczność osobista. 5. Triarchiczna teoria inteligencji sukcesu. 6. Różne oblicza sukcesu: sukces jako miara samorealizacji, sukces w sporcie, sukces jako sztuka zdrowego życia, utrata pracy jako droga do sukcesu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Doliński, D. (2008). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Siekańska, M. (2004). Psychologiczne uwarunkowania sukcesów zawodowych. Przegląd psychologiczny, 47, 3, 275-290. Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 164-174; s. 278-293. Lebuda, I. (2014). Kształtowanie poczucia sukcesu nauczycieli (s. 11-64). Kraków: NOMOS. Gmerek, T., Melosik, Z. (2010). Loteria i szczęśliwy traf – przyczynek do socjologii sukcesu życiowego. [W:] D. Hildebrandt-Wypych, K. Kabacińskiej (red.), Młodzież i sukces życiowy ( s. 97-106). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Barbuto, J. E. Jr., Burbach, M. E (2006). The Emotional Intelligence of Transformational Leaders: a Field Study of Elected Officials. Journal of Social Psychology, 146, 51-64. Côte, S., Miners, C. T. H. (2006). Emotional intelligence, cognitive intelligence, and job performance. Administratrive Science Quarterly, 51, 1-28. Firkowska-Mankiewicz, A. (2002). IQ jako prognostyk kariery życiowej. Studia socjologiczne, 2, 15-37. Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mandal, E. (2003). Jakość życia a sukces. Fenomen lęku przed sukcesem u kobiet i mężczyzn. Psychologia jakości życia, 1, 71-88. Mayer, J. D., Caruso, D. (2002). The effective leader: Understanding and applying emotional intelligence. Ivey Business Journal, 11/12, 1-5 Michalak, J. M. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - dyskusja panelowa - dialog - prezentacja multimedialna - wykład - referat UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - dialog - gry dydaktyczne - referat KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - metoda symulacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 20h Przygotowanie się do egzaminu - 10h Inne formy: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75h Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Florczak | |
Prowadzący grup: | Przemysław Florczak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a399271a5d5b84eca9160edf6dd926be3%40thread.tacv2/conversations?groupId=3da3fcbe-7887-45a3-8215-5ea555483e35&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin pisemny w formie testowo-opisowej [16 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru + 3 pytania opisowe otwarte]. Egzamin obejmuje zakresem treści wykładowe. WIEDZA ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego. UMIEJĘTNOŚCI ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy. EGZAMIN: 01 LUTEGO godz. 10.30-11.30 (MS Teams) |
|
Pełny opis: |
Wykłady koncentrują się na zagadnieniach dotyczących sukcesu zawodowego pedagoga osiąganego w pracy z zespołami/grupami/klasami. Słuchacz traktowany jest jest jako potencjalny pedagog, nauczyciel, ale także szkoleniowiec, kierownik zespołu czy grupy roboczej/projektowej, wchodzący w interakcje międzyludzkie i inicjujący takowe na płaszczyźnie zawodowej. Podczas poszczególnych spotkań słuchaczom przedstawione i omówione zostaną determinanty powodzenia zawodowego w pracy z zespołem osób, czynniki/sytuacje/konteksty wpływające na kształt relacji i efektywność współpracy w środowisku zawodowym, a także mechanizmy i techniki pozwalające (w założeniu) na produktywne osiąganie celów, realizację zadań i budowanie własnej idei powodzenia/sukcesu. WYKAZ TEMATYCZNY WYKŁADÓW: 1.Sukces w pracy pedagoga. Szczęście, powodzenie, satysfakcja. Co to znaczy "sukces pedagogiczny"? Różne oblicza sukcesu. Konteksty pedagogiczne, socjologiczne i psychologiczne sukcesu. [2h] 2.Teorie motywacyjne oraz motywacja. Powodzeni i sukces a determinanty motywacyjne. Techniki automotywacyjne oraz motywacyjne w pracy z zespołem zadaniowym/klasą/grupą. Czy sukces zawsze motywuje a porażka demotywuje? [6H] 3.Proces grupowy i dynamika grupowa. Rola pedagoga w procesie grupowym. Fazy pracy zespołu a poziom potencjalnych jego możliwości. Analiza działań kierującego grupą w kontekście szans i zagrożeń na każdym z etapów rozwoju grupy. [4h] 4.Praca z grupą specyficzną (m.in. młodzież, seniorzy, os. niepełnosprawne) Charakterystyka pracy z grupami specyficznymi pod kątem jej efektywności. Indywidualizacja podejścia pedagogicznego a sukces pedagogiczny [4h] 5.Role społeczne i zadaniowe w grupie. Efektywność i poczucie powodzenia w relacji do pełnionej roli grupowej/zespołowej. Klasa szkolna w świetle teorii ról grupowych. Kiedy czujemy się "dobrze" w środowisku grupowym lub zespole? [2h] 5.Kierowanie zespołem zadaniowym. Modele efektywnego przywództwa a produktywność grupy/klasy. Case study zachowań liderów. Czy sukces grupy to zawsze sukces i poczucie satysfakcji lidera? [4h] 6.Zdolności komunikacyjne pedagoga. Komunikacja interpersonalna i intragrupowa. Kompetencje komunikacyjne jako fundament spójności w klasie lub innej grupie zadaniowej. [2h] 7.Wpływ społeczny i manipulacje. Wpływ społeczny a zadania pedagoga/szkoleniowca/opiekuna. Unikanie i obrona przed manipulacją. [4h] 8.Podstawowe techniki negocjacyjne oraz mediacje. Pedagog a uczeń, rodzić, dyrektor, szef... 'Sukces mój a sukces innych" - czy da się to pogodzić? [2h] |
|
Literatura: |
Doliński, D. (2008). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar C.K. Oyster (2000), Grupy, Warszawa, ZYSK i S-ka E. Berne (2005), W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa, PWN Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Michalak, J. M. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego J. Mika (1998), Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. ŻAK |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Wykład - metoda podająca, prezentacja multimedialna, prezentacja treści filmowych [audiowizualnych], dyskusja. UWAGA!* W czasie zdalnej realizacji zajęć ćwiczenia będą realizowane poprzez: a.cotygodniowe video-spotkania z wykorzystaniem platformy MS Teams (synchroniczne) - realizowane zgodnie z planem zajęć. Spotkania online odbywają się w ramach zespołu utworzonego na platformie MS Teams (PS_III PK) oraz z użyciem kalendarza spotkań. b.udostępnienie studentom prezentacji z wykładów w formie ilustrowanego pliku pdf. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 Studiowanie literatury przedmiotu (w tym materiałów filmowych) - 20 Przygotowanie się do egzaminu - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.