Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika sukcesu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PSU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika sukcesu
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W08

- Zna i rozumie podstawowe metody efektywnej komunikacji, między innymi wpływu społecznego.

PE1_W18

- Zna prawidłowości kształtowania poczucia sukcesu zawodowego.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U07

- Umie bronić się przed manipulacjami i perswazyjnymi przekazami społecznymi.

- Zna i wykorzystuje zasady komunikacji w grupie, zna zasady prowadzenia negocjacji i mediacji, konstruuje własne strategie negocjacyjne.

- Potrafi prezentować wyniki swoich działań na forum grupy.

PE1_U13

- Zna mechanizmy zwiększające oraz zmniejszające produktywność pracy w grupie i umie nimi kierować; potrafi definiować cele grupowe i osobiste, umie zarządzać czasem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gajda
Prowadzący grup: Aleksandra Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. KOLOKWIUM sprawdzające wiedze studenta

2. OBSERWACJA aktywności studenta podczas zajęć

Pełny opis:

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE:

1. Sukces, szczęście i satysfakcja w życiu zawodowym i osobistym w świetle badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych.

2. Atrybucje sukcesu i ich znaczenie dla efektywności osobistej.

3. Osobowościowe uwarunkowania osiągnięć, poczucia sukcesu i szczęścia.

4. Inteligencja racjonalna, emocjonalna i społeczna a skuteczność osobista.

5. Triarchiczna teoria inteligencji sukcesu.

6. Różne oblicza sukcesu: sukces jako miara samorealizacji, sukces w sporcie, sukces jako sztuka zdrowego życia, utrata pracy jako droga do sukcesu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Doliński, D. (2008). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Siekańska, M. (2004). Psychologiczne uwarunkowania sukcesów zawodowych. Przegląd psychologiczny, 47, 3, 275-290.

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 164-174; s. 278-293.

Lebuda, I. (2014). Kształtowanie poczucia sukcesu nauczycieli

(s. 11-64). Kraków: NOMOS.

Gmerek, T., Melosik, Z. (2010). Loteria i szczęśliwy traf – przyczynek do socjologii sukcesu życiowego. [W:] D. Hildebrandt-Wypych, K. Kabacińskiej (red.), Młodzież i sukces życiowy ( s. 97-106). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Literatura uzupełniająca:

Barbuto, J. E. Jr., Burbach, M. E (2006). The Emotional Intelligence of Transformational Leaders: a Field Study of Elected Officials. Journal of Social Psychology, 146, 51-64.

Côte, S., Miners, C. T. H. (2006). Emotional intelligence, cognitive intelligence, and job performance. Administratrive Science Quarterly, 51, 1-28.

Firkowska-Mankiewicz, A. (2002). IQ jako prognostyk kariery życiowej. Studia socjologiczne, 2, 15-37.

Leary, M. (2003). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mandal, E. (2003). Jakość życia a sukces. Fenomen lęku przed sukcesem u kobiet i mężczyzn. Psychologia jakości życia, 1, 71-88.

Mayer, J. D., Caruso, D. (2002). The effective leader: Understanding and applying emotional intelligence. Ivey Business Journal, 11/12, 1-5

Michalak, J. M. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Uwagi:

WIEDZA:

- dyskusja panelowa

- dialog

- prezentacja multimedialna

- wykład

- referat

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- dialog

- gry dydaktyczne

- referat

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- metoda symulacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 20h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Inne formy: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75h

Liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Florczak
Prowadzący grup: Przemysław Florczak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a399271a5d5b84eca9160edf6dd926be3%40thread.tacv2/conversations?groupId=3da3fcbe-7887-45a3-8215-5ea555483e35&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin pisemny w formie testowo-opisowej [16 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru + 3 pytania opisowe otwarte]. Egzamin obejmuje zakresem treści wykładowe.

WIEDZA

ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego.

UMIEJĘTNOŚCI

ocena umiejętności na podstawie odpowiedzi na pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; ze względu na wykładowy charakter zajęć ocena może być dokonana jedynie w sposób cząstkowy.

EGZAMIN: 01 LUTEGO godz. 10.30-11.30 (MS Teams)

Pełny opis:

Wykłady koncentrują się na zagadnieniach dotyczących sukcesu zawodowego pedagoga osiąganego w pracy z zespołami/grupami/klasami. Słuchacz traktowany jest jest jako potencjalny pedagog, nauczyciel, ale także szkoleniowiec, kierownik zespołu czy grupy roboczej/projektowej, wchodzący w interakcje międzyludzkie i inicjujący takowe na płaszczyźnie zawodowej. Podczas poszczególnych spotkań słuchaczom przedstawione i omówione zostaną determinanty powodzenia zawodowego w pracy z zespołem osób, czynniki/sytuacje/konteksty wpływające na kształt relacji i efektywność współpracy w środowisku zawodowym, a także mechanizmy i techniki pozwalające (w założeniu) na produktywne osiąganie celów, realizację zadań i budowanie własnej idei powodzenia/sukcesu.

WYKAZ TEMATYCZNY WYKŁADÓW:

1.Sukces w pracy pedagoga.

Szczęście, powodzenie, satysfakcja. Co to znaczy "sukces pedagogiczny"?

Różne oblicza sukcesu.

Konteksty pedagogiczne, socjologiczne i psychologiczne sukcesu. [2h]

2.Teorie motywacyjne oraz motywacja.

Powodzeni i sukces a determinanty motywacyjne. Techniki automotywacyjne oraz motywacyjne w pracy z zespołem zadaniowym/klasą/grupą.

Czy sukces zawsze motywuje a porażka demotywuje? [6H]

3.Proces grupowy i dynamika grupowa.

Rola pedagoga w procesie grupowym. Fazy pracy zespołu a poziom potencjalnych jego możliwości. Analiza działań kierującego grupą w kontekście szans i zagrożeń na każdym z etapów rozwoju grupy. [4h]

4.Praca z grupą specyficzną (m.in. młodzież, seniorzy, os. niepełnosprawne)

Charakterystyka pracy z grupami specyficznymi pod kątem jej efektywności.

Indywidualizacja podejścia pedagogicznego a sukces pedagogiczny [4h]

5.Role społeczne i zadaniowe w grupie. Efektywność i poczucie powodzenia w relacji do pełnionej roli grupowej/zespołowej. Klasa szkolna w świetle teorii ról grupowych. Kiedy czujemy się "dobrze" w środowisku grupowym lub zespole? [2h]

5.Kierowanie zespołem zadaniowym.

Modele efektywnego przywództwa a produktywność grupy/klasy. Case study zachowań liderów. Czy sukces grupy to zawsze sukces i poczucie satysfakcji lidera? [4h]

6.Zdolności komunikacyjne pedagoga.

Komunikacja interpersonalna i intragrupowa. Kompetencje komunikacyjne jako fundament spójności w klasie lub innej grupie zadaniowej. [2h]

7.Wpływ społeczny i manipulacje.

Wpływ społeczny a zadania pedagoga/szkoleniowca/opiekuna.

Unikanie i obrona przed manipulacją. [4h]

8.Podstawowe techniki negocjacyjne oraz mediacje.

Pedagog a uczeń, rodzić, dyrektor, szef...

'Sukces mój a sukces innych" - czy da się to pogodzić? [2h]

Literatura:

Doliński, D. (2008). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

C.K. Oyster (2000), Grupy, Warszawa, ZYSK i S-ka

E. Berne (2005), W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa, PWN

Wojciszke, B. (2006). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Michalak, J. M. (2007). Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

J. Mika (1998), Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. ŻAK

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

Wykład - metoda podająca, prezentacja multimedialna, prezentacja treści filmowych [audiowizualnych], dyskusja.

UWAGA!*

W czasie zdalnej realizacji zajęć ćwiczenia będą realizowane poprzez:

a.cotygodniowe video-spotkania z wykorzystaniem platformy MS Teams (synchroniczne) - realizowane zgodnie z planem zajęć.

Spotkania online odbywają się w ramach zespołu utworzonego na platformie MS Teams (PS_III PK) oraz z użyciem kalendarza spotkań.

b.udostępnienie studentom prezentacji z wykładów w formie ilustrowanego pliku pdf.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30

Studiowanie literatury przedmiotu (w tym materiałów filmowych) - 20

Przygotowanie się do egzaminu - 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)