Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna - edukacja, opieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PSO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka społeczna - edukacja, opieka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Krytyczna analiza tekstu i danych z raportów.

2. Ocena wypowiedzi studenta/ aktywności studenta podczas zajęć.

3. Krytyczna analiza raportów badań odnoszących prowadzonych przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych

4. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium z pytaniami problemowymi.

Pełny opis:

Polityka społeczna - edukacja, opieka w kontekstach międzynarodowych, krajowych standardów i wskaźników jakości życia na świecie w odniesieniu do problemów pedagogicznych.

Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka:

1. Wprowadzenie do polityki społecznej.

2. Modele polityki społecznej.

3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji.

4. Polityka mieszkaniowa.

5. Polityka ochrony zdrowia.

6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej.

7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną

8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne.

9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy. Uwarunkowania historyczne, demograficzne, ekonomiczne, ideologiczne, kulturowe. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej

10. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych.

11. Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne)

Literatura:

1. Deklaracja Praw Człowieka;

2. Europejska karta społeczna

3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi

8. Kłonkowska, A. M., Szulc M. (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk 2013.

9. Konwencja o Prawach Dziecka;

10. Materiały ze strony Eurydice;

11. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

12. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302.

13. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Raport Zespolu ds Rodziny, CAFR 2012.

14. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych

15. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011;

16. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191.

17. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV;

18. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie.

19. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W01

- Zna podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej (m.in. pomoc społeczna, ubezpieczenia społeczne, sprawiedliwość społeczna, welfare state, polityka edukacyjna, polityka prorodzinna, polityka opiekuńcza, ośrodki opiekuńcze i wychowawcze, kompensacja, resocjalizacja) oraz ich źródła i zastosowanie.

PE1_W07

- Przedstawia ewolucję instytucji społecznych mających na celu edukację, walkę z analfabetyzmem oraz wyjaśnia zasady działania współczesnych systemów wsparcia, ingerencji państwa w opiekę nad dzieckiem, osobą starszą, chorą, niepełnosprawną.

PE1_W15

- Ma wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej.

PE1_W16

- Potrafi wymienić wybrane podstawy prawne, organizacyjne i etyczne z zakresu instytucji pomocy nieletnim i osobom w potrzebie (vulnerable minor, vulnerable adult), oraz w zakresie obowiązku szkolnego i edukacji dorosłych; ma wiedzę na temat regulacji prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem do lat 3, rodziny zastępczej i adopcji.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U02

- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu polityki społecznej w celu opracowania projektu dotyczącego działalności oświatowej.

PE1_U13

- Potrafi poprowadzić prezentację, zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K03

- Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz pracę indywidualną.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA:

- Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

- Dyskusja

- Ocena wypowiedzi pisemnych - kolokwium

- Praca z tekstem

- Przygotowanie zajęć na podstawie literatury przedmiotu

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontraktowe: 12h ćwiczeń

przygotowanie się do zajęć: 8h

studiowanie literatury: 4h

przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 10h

przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 5h

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak, Błażej Przybylski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Polityka społeczna - edukacja, opieka w kontekstach międzynarodowych, krajowych standardów i wskaźników jakości życia na świecie w odniesieniu do problemów pedagogicznych.

Pełny opis:

Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka:

1. Wprowadzenie do polityki społecznej.

2. Modele polityki społecznej.

3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji.

4. Polityka mieszkaniowa.

5. Polityka ochrony zdrowia.

6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej.

7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną

8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne.

9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy.

10. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej

11. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych.

Literatura:

1. Deklaracja Praw Człowieka;

2. Europejska Karta Społeczna;

3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi

8. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi

9. Konwencja o prawach dziecka;

10. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

11. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302.

12. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych

13. Raport Zespołu ds. Rodziny, CAFR 2012

14. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191.

15. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004;

16. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie.

17. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013.

Uwagi:

W przypadku pracy na uczelni:

1. Wykład aktywizujący

W przypadku e-learningu:

2. Przesłanie rozszerzonej prezentacji z wykładów wraz z komentarzami i video tutorialami prowadzącego wykład.

3. Przesłanie studentom dodatkowej lektury do przeczytania + filmów do obejrzenia

4. Wykłady online na żywo z wykorzystaniem aplikacji ZOOM

W przypadku pracy na uczelni:

egzamin pisemny

W przypadku e-learningu:

egzamin ustny poprzez aplikację ZOOM

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Polityka społeczna - edukacja, opieka w kontekstach międzynarodowych, krajowych standardów i wskaźników jakości życia na świecie w odniesieniu do problemów pedagogicznych.

Pełny opis:

Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka:

1. Wprowadzenie do polityki społecznej.

2. Modele polityki społecznej.

3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji.

4. Polityka mieszkaniowa.

5. Polityka ochrony zdrowia.

6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej.

7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną

8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne.

9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy.

10. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej

11. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych.

Literatura:

1. Deklaracja Praw Człowieka;

2. Europejska Karta Społeczna;

3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi

8. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi

9. Konwencja o prawach dziecka;

10. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

11. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302.

12. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych

13. Raport Zespołu ds. Rodziny, CAFR 2012

14. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191.

15. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004;

16. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie.

17. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013.

Uwagi:

• Przesłanie poprzez aplikację Microsoft Teams video przygotowane przez studentów z prezentacją + komentarze całej grupy pod tym video.

• Stworzenie w aplikacji Microsoft Teams miejsca do krytycznej wymiany myśli pomiędzy prowadzącą a studentami

• Przesyłanie tekstów do przeczytania dla studentów.

• Komunikowanie się w innych sprawach poprzez e-mail

• Zamieszczanie na google drive filmów do obejrzenia przez studentów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)