Polityka społeczna - edukacja, opieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PSO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna - edukacja, opieka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Krytyczna analiza tekstu i danych z raportów. 2. Ocena wypowiedzi studenta/ aktywności studenta podczas zajęć. 3. Krytyczna analiza raportów badań odnoszących prowadzonych przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych 4. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium z pytaniami problemowymi. |
Pełny opis: |
Polityka społeczna - edukacja, opieka w kontekstach międzynarodowych, krajowych standardów i wskaźników jakości życia na świecie w odniesieniu do problemów pedagogicznych. Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka: 1. Wprowadzenie do polityki społecznej. 2. Modele polityki społecznej. 3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji. 4. Polityka mieszkaniowa. 5. Polityka ochrony zdrowia. 6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej. 7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną 8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne. 9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy. Uwarunkowania historyczne, demograficzne, ekonomiczne, ideologiczne, kulturowe. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej 10. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych. 11. Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne) |
Literatura: |
1. Deklaracja Praw Człowieka; 2. Europejska karta społeczna 3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. 5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje 7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi 8. Kłonkowska, A. M., Szulc M. (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk 2013. 9. Konwencja o Prawach Dziecka; 10. Materiały ze strony Eurydice; 11. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346. 12. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302. 13. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Raport Zespolu ds Rodziny, CAFR 2012. 14. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych 15. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011; 16. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191. 17. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV; 18. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie. 19. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W01 - Zna podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej (m.in. pomoc społeczna, ubezpieczenia społeczne, sprawiedliwość społeczna, welfare state, polityka edukacyjna, polityka prorodzinna, polityka opiekuńcza, ośrodki opiekuńcze i wychowawcze, kompensacja, resocjalizacja) oraz ich źródła i zastosowanie. PE1_W07 - Przedstawia ewolucję instytucji społecznych mających na celu edukację, walkę z analfabetyzmem oraz wyjaśnia zasady działania współczesnych systemów wsparcia, ingerencji państwa w opiekę nad dzieckiem, osobą starszą, chorą, niepełnosprawną. PE1_W15 - Ma wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej. PE1_W16 - Potrafi wymienić wybrane podstawy prawne, organizacyjne i etyczne z zakresu instytucji pomocy nieletnim i osobom w potrzebie (vulnerable minor, vulnerable adult), oraz w zakresie obowiązku szkolnego i edukacji dorosłych; ma wiedzę na temat regulacji prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem do lat 3, rodziny zastępczej i adopcji. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu polityki społecznej w celu opracowania projektu dotyczącego działalności oświatowej. PE1_U13 - Potrafi poprowadzić prezentację, zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K03 - Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz pracę indywidualną. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: - Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych - Dyskusja - Ocena wypowiedzi pisemnych - kolokwium - Praca z tekstem - Przygotowanie zajęć na podstawie literatury przedmiotu NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 12h ćwiczeń przygotowanie się do zajęć: 8h studiowanie literatury: 4h przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 10h przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 5h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak, Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Polityka społeczna - edukacja, opieka w kontekstach międzynarodowych, krajowych standardów i wskaźników jakości życia na świecie w odniesieniu do problemów pedagogicznych. |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka: 1. Wprowadzenie do polityki społecznej. 2. Modele polityki społecznej. 3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji. 4. Polityka mieszkaniowa. 5. Polityka ochrony zdrowia. 6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej. 7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną 8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne. 9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy. 10. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej 11. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych. |
|
Literatura: |
1. Deklaracja Praw Człowieka; 2. Europejska Karta Społeczna; 3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. 5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje 7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi 8. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi 9. Konwencja o prawach dziecka; 10. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346. 11. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302. 12. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych 13. Raport Zespołu ds. Rodziny, CAFR 2012 14. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191. 15. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004; 16. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie. 17. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
W przypadku pracy na uczelni: 1. Wykład aktywizujący W przypadku e-learningu: 2. Przesłanie rozszerzonej prezentacji z wykładów wraz z komentarzami i video tutorialami prowadzącego wykład. 3. Przesłanie studentom dodatkowej lektury do przeczytania + filmów do obejrzenia 4. Wykłady online na żywo z wykorzystaniem aplikacji ZOOM W przypadku pracy na uczelni: egzamin pisemny W przypadku e-learningu: egzamin ustny poprzez aplikację ZOOM |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Polityka społeczna - edukacja, opieka w kontekstach międzynarodowych, krajowych standardów i wskaźników jakości życia na świecie w odniesieniu do problemów pedagogicznych. |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka: 1. Wprowadzenie do polityki społecznej. 2. Modele polityki społecznej. 3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji. 4. Polityka mieszkaniowa. 5. Polityka ochrony zdrowia. 6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej. 7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną 8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne. 9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy. 10. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej 11. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych. |
|
Literatura: |
1. Deklaracja Praw Człowieka; 2. Europejska Karta Społeczna; 3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. 5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje 7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi 8. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi 9. Konwencja o prawach dziecka; 10. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346. 11. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302. 12. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych 13. Raport Zespołu ds. Rodziny, CAFR 2012 14. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191. 15. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004; 16. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie. 17. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
• Przesłanie poprzez aplikację Microsoft Teams video przygotowane przez studentów z prezentacją + komentarze całej grupy pod tym video. • Stworzenie w aplikacji Microsoft Teams miejsca do krytycznej wymiany myśli pomiędzy prowadzącą a studentami • Przesyłanie tekstów do przeczytania dla studentów. • Komunikowanie się w innych sprawach poprzez e-mail • Zamieszczanie na google drive filmów do obejrzenia przez studentów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.