Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PRW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ogólne założenia, praca pedagoga, organizowanie pracy świetlicy, Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej (plany wychowawcze szkoły, świetlicy szkolnej, związki z gminnymi strategiami rozwiązywania problemów społecznych), Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, Samorządność wychowanków, Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej, Pedagog szkolny – kształcenie, doskonalenie – refleksyjna praktyka, Innowacyjność w pracy świetlicy szkolnej, Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy.

Pełny opis:

Podstawowe pojęcie: opieka, wychowanie, wsparcie, pomoc w optyce szkolnej.

Funkcje opiekuńcze i wychowawcze szkoły, obok funkcji dydaktycznej

jako podstawowe elementy w całokształcie pracy szkoły.

Współczesna świetlica szkolna, jako wewnątrzszkolna instytucja opieki i wychowania - nowe wyzwania, organizacja pracy na świetlicy.

Zasady pracy na świetlicy szkolnej.

Zadania i dylematy pracy pedagoga szkolnego (zadania: organizacyjne, profilaktyczne, socjalne, wychowawcze, dokumentacja pracy).

Wybrane elementy kultury i klimatu szkoły (relacje interpersonalne, przywództwo).

Proksemika klasy i szkoły.

Literatura:

Nowosad I. Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków 2019,

Pomianowska M., Stańczyk M., O szkole od nowa. Rozmowy o edukacji, WoltersKluwer, 2017,

Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007,

Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002,

Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007,

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy:

wykład akademicki

ćwiczenia: dyskusje, pogadanki, dramy, debata, praca w grupach, metoda odwróconej klasy,

Ocena na podstawie:

zaliczenia pisemnego - 50% oceny końcowej.

ocena eseju - 25 % oceny końcowej

ocena aktywności studenta podczas zajęć - 25% oceny końcowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)