Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• pedagog szkolny, • świetlica szkolna, • elementy kultury szkoły, uczestnictwo w kulturze,y • szkoła jako instytucja, organizacja, system społeczny, • szkoła jako instytucja edukacyjna, wychowawcza, opiekuńcza i socjalna • organizacja szkoły • nauczyciele, uczniowie, rodzice; relacje interpersonalne w szkole • przewodzenie i przywódcy w szkole • refleksyjna praktyka • teorie, metafory, typologie szkoły • założenia dotyczące uczniów i nauczycieli • szkoła z punktu widzenia uczniów (normy i ich tworzenie, pedagogika oporu, metafory szkoły); szkoła z punktu widzenia nauczyciela (autorytet, rola, program ukryty, gry psychologiczne) • role społeczne w klasie szkolnej – badanie • pracownicy szkoły jako refleksyjni praktycy • elementy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole |
Pełny opis: |
WYKŁADY: • świetlica szkolna - praca opiek-wych. i socjalna, • pedagog szkolny - praca opiek-wych. i socjalna • elementy kultury szkoły, uczestnictwo w kulturze • klimat szkoły, klimat klasy, badanie klimatu, wpływ uczniów i nauczycieli na klimat • przywództwo w szkole, przymus i dyscyplina ? • rozwój zawodowy nauczycieli, teorie na temat rozwoju zawodowego, awans zawodowy nauczycieli • relacje interpersonalne nauczyciel-uczniowie • refleksyjność w praktyce edukacyjnej i wychowawczej ĆWICZENIA/WARSZTATY • elementy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole (wychowawstwo, świetlica szkolna, pedagog szkolny), • pojęcia: kultura szkoły, klimat szkoły, elementy kultury i klimatu • teorie, metafory, typologie szkoły • przywództwo w szkole (po czyjej stronie jest władza?) • szkoła z punktu widzenia uczniów (normy i ich tworzenie, pedagogika oporu), szkoła z punktu widzenia nauczyciela (autorytet, rola, program ukryty, gry psychologiczne) • role społeczne w klasie szkolnej – badanie • „Szkoła bez przemocy” – analiza raportu • pracownicy szkoły jako refleksyjni praktycy, szkoła jako miejsce przygotowania ucznia do bycia refleksyjnym praktykiem • dokumentacja szkolna |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA • Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007, • Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007. • Jagieła J., Komunikacja w szkole, Rubikon, 2004. • Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015. • Kulesza M., Kulesza M., Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego,PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015. • Taboł Sebastian, Edukacja a kultura szkoły, Przegląd Pedagogiczny, nr 1, 2010. • Gejdos Miroslav, Kultura szkoły jako wartość szkolnej wspólnoty, www. docplayer.pl/24276294-Articles-kultura-szkoly-jakowartosc-szkolnej-wspolnoty-dr... • Perkowska-Klejman Anna, Oblicza kultury szkoły, [w:] Różne oblicza edukacji; (red.) Korczak, Przyborowski, 2016. • Wisław Sikorski, Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, Edukacja, nr 3, 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA •Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002, •Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007, •Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002. •Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005, •Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”. •Schaefer K. Jak przeżyć szkołę, GWP, 2005 •Janowski A., Poznawanie uczniów Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Fraszka Edukacyjna, 2002 •Molak A., Socjometryczne techniki badawcze, AWF w Warszawie, 1974 •Perkowska-Klejman A., Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, Pedagogika Społeczna, 2011, nr 2, |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: PEP1_W13 ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole PEP1_W15 ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole PEP1_U14 potrafi rozwiązywać problemy pedagogiczne występujące w szkole, prognozować przebieg ich rozwiązywania, przewidywać skutki planowanych działań, organizować i realizować działania pedagogiczne, dokonywać analizy wspomnianych działań ukierunkowanej na ich modyfikację oraz eksperymentować w obszarze praktyki szkolnej PEP1_K04 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki pracy w szkole |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, metoda projektów (badania socjometryczne) SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA: kolokwium pisemne, ocena wypowiedzi ustnej, ocena pracy pisemnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: samoocena studenta ocena wypowiedzi ustnej, ocena eseju |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.