Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PRW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

• pedagog szkolny,

• świetlica szkolna,

• elementy kultury szkoły, uczestnictwo w kulturze,y

• szkoła jako instytucja, organizacja, system społeczny,

• szkoła jako instytucja edukacyjna, wychowawcza, opiekuńcza i socjalna

• organizacja szkoły

• nauczyciele, uczniowie, rodzice; relacje interpersonalne w szkole

• przewodzenie i przywódcy w szkole

• refleksyjna praktyka

• teorie, metafory, typologie szkoły

• założenia dotyczące uczniów i nauczycieli

• szkoła z punktu widzenia uczniów (normy i ich tworzenie, pedagogika oporu, metafory szkoły); szkoła z punktu widzenia

nauczyciela (autorytet, rola, program ukryty, gry psychologiczne)

• role społeczne w klasie szkolnej – badanie

• pracownicy szkoły jako refleksyjni praktycy

• elementy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole

Pełny opis:

WYKŁADY:

• świetlica szkolna - praca opiek-wych. i socjalna,

• pedagog szkolny - praca opiek-wych. i socjalna

• elementy kultury szkoły, uczestnictwo w kulturze

• klimat szkoły, klimat klasy, badanie klimatu, wpływ uczniów i nauczycieli na klimat

• przywództwo w szkole, przymus i dyscyplina ?

• rozwój zawodowy nauczycieli, teorie na temat rozwoju zawodowego, awans zawodowy nauczycieli

• relacje interpersonalne nauczyciel-uczniowie

• refleksyjność w praktyce edukacyjnej i wychowawczej

ĆWICZENIA/WARSZTATY

• elementy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole (wychowawstwo, świetlica szkolna, pedagog szkolny),

• pojęcia: kultura szkoły, klimat szkoły, elementy kultury i klimatu

• teorie, metafory, typologie szkoły

• przywództwo w szkole (po czyjej stronie jest władza?)

• szkoła z punktu widzenia uczniów (normy i ich tworzenie, pedagogika oporu), szkoła z punktu widzenia nauczyciela (autorytet, rola, program ukryty, gry psychologiczne)

• role społeczne w klasie szkolnej – badanie

• „Szkoła bez przemocy” – analiza raportu

• pracownicy szkoły jako refleksyjni praktycy, szkoła jako miejsce przygotowania ucznia do bycia refleksyjnym praktykiem

• dokumentacja szkolna

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

• Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007,

• Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007.

• Jagieła J., Komunikacja w szkole, Rubikon, 2004.

• Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015.

• Kulesza M., Kulesza M., Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego,PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015.

• Taboł Sebastian, Edukacja a kultura szkoły, Przegląd Pedagogiczny, nr 1, 2010.

• Gejdos Miroslav, Kultura szkoły jako wartość szkolnej wspólnoty, www. docplayer.pl/24276294-Articles-kultura-szkoly-jakowartosc-szkolnej-wspolnoty-dr...

• Perkowska-Klejman Anna, Oblicza kultury szkoły, [w:] Różne oblicza edukacji; (red.) Korczak, Przyborowski, 2016.

• Wisław Sikorski, Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, Edukacja, nr 3, 2013.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

•Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002,

•Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007,

•Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002.

•Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005,

•Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”.

•Schaefer K. Jak przeżyć szkołę, GWP, 2005

•Janowski A., Poznawanie uczniów Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Fraszka Edukacyjna, 2002

•Molak A., Socjometryczne techniki badawcze, AWF w Warszawie, 1974

•Perkowska-Klejman A., Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, Pedagogika Społeczna, 2011, nr 2,

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu student:

PEP1_W13

ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole

PEP1_W15

ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole

PEP1_U14

potrafi rozwiązywać problemy pedagogiczne występujące w szkole, prognozować przebieg ich rozwiązywania, przewidywać skutki planowanych działań, organizować i realizować działania pedagogiczne, dokonywać analizy wspomnianych działań ukierunkowanej na ich modyfikację oraz eksperymentować w obszarze praktyki szkolnej

PEP1_K04

ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki pracy w szkole

Metody i kryteria oceniania:

METODY

wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, metoda projektów (badania

socjometryczne)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

kolokwium pisemne, ocena wypowiedzi ustnej, ocena pracy pisemnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

samoocena studenta

ocena wypowiedzi ustnej, ocena eseju

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)