Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy prawne opieki nad dzieckiem i pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy prawne opieki nad dzieckiem i pracy socjalnej
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Prawo dziecka do wychowania się w rodzinie w Konstytucji RP i Konwencji o Prawach dziecka

2. Instytucja władzy rodzicielskiej,

3. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej,

4. Regulacje dotyczące kontaktów rodziców z dzieckiem,

5. Sytuacja prawna małoletnich rodziców,

6. Instytucja opieki prawnej,

7. Praca z rodziną z trudnościami w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej - rola asystenta rodziny,

6. Pomoc dzieciom w rodzinie problemowej - placówki wsparcia dziennego,

7. Piecza zastępcza jako tymczasowa forma opieki nad małoletnim:

- rodzinne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania),

- instytucjonalne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania),

- okresowa ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej.

8. Pomoc w usamodzielnianiu wychowanków pieczy zastępczej,

9. Prawna instytucja przysposobienia,

10. Zasada subsydiarności przysposobienia zagranicznego.

11. Etap administracyjnoprawny procedury adopcyjnej - działalność ośrodków adopcyjnych..

12. Etap sądowy procedury adopcyjnej.

13. Pomoc dzieciom ofiarom przemocy domowej - rola pracownika socjalnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą zaliczenia będzie:

- obecność i aktywny udział w zajęciach

- pozytywny wynik testu zaliczeniowego

Pełny opis:

1. Prawo dziecka do wychowania się w rodzinie w Konstytucji RP i Konwencji o Prawach dziecka

2. Instytucja władzy rodzicielskiej,

3. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej,

4. Regulacje dotyczące kontaktów rodziców z dzieckiem,

5. Sytuacja prawna małoletnich rodziców,

6. Instytucja opieki prawnej,

7. Praca z rodziną z trudnościami w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej - rola asystenta rodziny,

6. Pomoc dzieciom w rodzinie problemowej - placówki wsparcia dziennego,

7. Piecza zastępcza jako tymczasowa forma opieki nad małoletnim:

- rodzinne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania),

- instytucjonalne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania),

- okresowa ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej.

8. Pomoc w usamodzielnianiu wychowanków pieczy zastępczej,

9. Prawna instytucja przysposobienia,

10. Zasada subsydiarności przysposobienia zagranicznego.

11. Etap administracyjnoprawny procedury adopcyjnej - działalność ośrodków adopcyjno - opiekuńczych.

12. Etap sądowy procedury adopcyjnej.

13. Pomoc dzieciom ofiarom przemocy domowej - rola pracownika socjalnego.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526,

2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.

5. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964, Nr 9, poz. 59 z późn. zm.

6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 292, poz. 720,

7. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkoleń na asystenta rodziny, Dz.U. 2011, Nr 271, poz. 1608.

8. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkoleń dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej, Dz.U. 2011, Nr 274, poz. 1620.

9. Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 stycznia 2017 r. w sprawie listy ośrodków adopcyjnych upoważnionych do współpracy z organami centralnymi innych państw

lub z licencjonowanymi przez rządy innych państw organizacjami lub ośrodkami adopcyjnymi, Dz.U. 2017, poz. 35.

10. Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie wyznaczenia ośrodka adopcyjnego właściwego do prowadzenia centralnego banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie, Dz. U. 2013, poz. 851.

Literatura obowiązkowa:

1. M. Andrzejewski (red.), K. Jadach, Prawna ochrona rodziny - skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018.

2. B. Królak, M. Rączka, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz., Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2017.

3. K. Pietrzykowski (red.), Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. S. Łakoma, Instytucja rodzin zastępczych w prawie administracyjnym, Łódź 2014.

2. M. Andrzejewski, Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych, Teologia i Moralność, Tom 11, 2012, s. 105-125.

3. A. Regulska, Odejście od instytucjonalnych form opieki zastępczej nad dzieckiem? Zmiany w funkcjonowaniu placówek opiekuńczo-wychowawczych w latach 2000–2014, Społeczeństwo i rodzina. Nr 49 (4/2016), s. 85-99.

4. A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wyd. UKSW, Warszawa 2018.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- analiza aktów prawnych,

- dyskusja

Nakład pracy studenta:

15 godzin kontaktowych - 1 pkt ECTS

15 godzin - przygotowanie się do zajęć

10 godzin - przygotowanie się do zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą zaliczenia będzie:

- obecność i aktywny udział w zajęciach

- pozytywny wynik testu zaliczeniowego

Pełny opis:

1. Prawo dziecka do wychowania się w rodzinie w Konstytucji RP i Konwencji o Prawach dziecka

2. Instytucja władzy rodzicielskiej,

3. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej,

4. Regulacje dotyczące kontaktów rodziców z dzieckiem,

5. Sytuacja prawna małoletnich rodziców,

6. Instytucja opieki prawnej,

7. Praca z rodziną z trudnościami w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej - rola asystenta rodziny,

6. Pomoc dzieciom w rodzinie problemowej - placówki wsparcia dziennego,

7. Piecza zastępcza jako tymczasowa forma opieki nad małoletnim:

- rodzinne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania),

- instytucjonalne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania),

- okresowa ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej.

8. Pomoc w usamodzielnianiu wychowanków pieczy zastępczej,

9. Prawna instytucja przysposobienia,

10. Zasada subsydiarności przysposobienia zagranicznego.

11. Etap administracyjnoprawny procedury adopcyjnej - działalność ośrodków adopcyjno - opiekuńczych.

12. Etap sądowy procedury adopcyjnej.

13. Pomoc dzieciom ofiarom przemocy domowej - rola pracownika socjalnego.

Literatura:

Akty prawne:

1. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526,

2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.

5. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 1964, Nr 9, poz. 59 z późn. zm.

6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 292, poz. 720,

7. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkoleń na asystenta rodziny, Dz.U. 2011, Nr 271, poz. 1608.

8. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkoleń dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej, Dz.U. 2011, Nr 274, poz. 1620.

9. Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 stycznia 2017 r. w sprawie listy ośrodków adopcyjnych upoważnionych do współpracy z organami centralnymi innych państw

lub z licencjonowanymi przez rządy innych państw organizacjami lub ośrodkami adopcyjnymi, Dz.U. 2017, poz. 35.

10. Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie wyznaczenia ośrodka adopcyjnego właściwego do prowadzenia centralnego banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie, Dz. U. 2013, poz. 851.

Literatura obowiązkowa:

1. M. Andrzejewski (red.), K. Jadach, Prawna ochrona rodziny - skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018.

2. B. Królak, M. Rączka, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz., Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2017.

3. K. Pietrzykowski (red.), Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. S. Łakoma, Instytucja rodzin zastępczych w prawie administracyjnym, Łódź 2014.

2. M. Andrzejewski, Ewolucja pieczy zastępczej przez pryzmat nowych regulacji prawnych, Teologia i Moralność, Tom 11, 2012, s. 105-125.

3. A. Regulska, Odejście od instytucjonalnych form opieki zastępczej nad dzieckiem? Zmiany w funkcjonowaniu placówek opiekuńczo-wychowawczych w latach 2000–2014, Społeczeństwo i rodzina. Nr 49 (4/2016), s. 85-99.

4. A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wyd. UKSW, Warszawa 2018.

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- analiza aktów prawnych,

- dyskusja

Nakład pracy studenta:

15 godzin kontaktowych - 1 pkt ECTS

15 godzin - przygotowanie się do zajęć

10 godzin - przygotowanie się do zaliczenia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)