Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy i pakiety edukacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PPE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Programy i pakiety edukacyjne
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W23 Ma uszczegółowioną wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych

PE1_K08 przywiązuje dużą wage do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działań pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystywania na etapie wczesnej edukacji

---------------------------------

PE1_W22 zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Anna Witkowska-Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Programy i pakiety edukacyjne”. Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną.

Metody oceniania i pomiaru efektów kształcenia w trybie zdalnym/stacjonarnym:

Przygotowanie ewaluacji jednego wybranego podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej (praca zespołowa)

Metody pracy:

Zadania wykonywane na platfromie TEAMS, praca samokształceniowa , studiowanie literatury, prezentacje multimedialne.

Pełny opis:

INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Programy i pakiety edukacyjne”. Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną.

program zajęć:

1Program edukacji wczesnoszkolnej. Podstawy teoretyczne tworzenia programów szkolnych (Cele, zadania nauczyciela, treści programowe) .(4h)

3. Metodyka tworzenia autorskich projektów edukacyjnych. Konstrukcja projektu. Metody składania i finnsowania autorskich proejtów edukacyjnych. Przykłady projektów (5h)

4. (6h) Elementarz, pakiety edukacyjny. (Projekt studencki ewaluacja wybranego podręcznika szkolnego.)

Literatura:

INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Linki do bibliotek cyfrowych pedagogicznych zamieszczone zostały na platformie TEAMS na wirtualnej klasie "Programy i pakiety edukacyjne". Ponadto na wirtualnej klasie zamieszczane będzie literatura do zajęć.

Literatura obowiązkowa

1. J. Skrzypczak, Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań 2003

2. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

3. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno- analitycznym, [za:] T. Höhne, Schulbuchwissen. Umrisse einer Wissen Und Mediwntheorie des Schulbuches, [w:] L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

4. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012

5. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009

6. Witkowska-Tomaszewska, Podręcznik jako narzędzie kreowania podmiotowości [w:] Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości, Wyd. APS, Warszawa 2015

Literatura dodatkowa

7. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012

8. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009

Uwagi:

INFORMACJA O PRACY ZDALNEJ: praca samokształceniowa, zadania i ćwiczenia platforma TEAMS, studiowanie literatury, prezentacje multimedialne, zajęcia zdalne. Konsultacje indywidualne CZAT na platformie TEAMS

Nakład pracy studenta:

Przygotowanie się do zajęć, czytanie lektury, praca samokształceniowa (15h)

Przygotowanie się do zajęć i zadań(5h)

Przygotowanie projektu (15h)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Edyta Nowosielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie:

Przygotowanie recenzji jednego wybranego podręcznika

Pełny opis:

1. Podstawa programowa. (Cele, zadania szkoły, wytyczne do pracy, treści programowe).4h

2. Programy edukacyjne. (Pojęcie programu szkolnego, budowa programu, projekt studencki autorski program edukacyjny). 4h

3. Pakiety edukacyjne dostępne na rynku wydawniczym. 2h

4. Elementarz, pakiety edukacyjny. (Projekt studencki ewaluacja wybranego podręcznika szkolnego). 5h

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. J. Skrzypczak, Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań 2003

2. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

3. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012

4. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009

5. Witkowska-Tomaszewska, Podręcznik jako narzędzie kreowania podmiotowości [w:] Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości, Wyd. APS, Warszawa 2015

Literatura dodatkowa

1. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012

2. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009

Uwagi:

Metody kształcenia: projektowa, dyskusja, burza mózgów.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie pracy, prezentacji: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca pisemna. Analiza wybranych stron z podręcznika

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych. Podczas zajęć zadaniem studentów będzie analiza podstawy programowej oraz dostępnych na rynku podręczników w ujęciu dyskursywno-analitycznym, a także rozpoznanie koncepcji kształcenia wynikającej z programów i podręcznika.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

2. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

3. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009

4. 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8.

5. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II

Uwagi:

Metody dydaktyczne: dyskusja, praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacje multimedialne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie pracy, prezentacji: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: praca pisemna

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych. Podczas zajęć zadaniem studentów będzie analiza podstawy programowej oraz dostępnych na rynku podręczników w ujeciu dyskursywno-analitycznym, a także rozpoznanie koncepcji kształcenia wynikającej z programów i podręcznika. Student pozna zasady tworzenia programu szkolnego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. B. D. Gołębniak, Program szkolny, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki tom 2

2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013

3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

4. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego

Literatura dodatkowa:

1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012.

3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44

Uwagi:

Metody dydaktyczne: dyskusja, praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacje multimedialne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin

Przygotowanie pracy: 5 godzin

Łączna liczba godzin pracy studenta: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)