Programy i pakiety edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PPE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programy i pakiety edukacyjne |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W23 Ma uszczegółowioną wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych PE1_K08 przywiązuje dużą wage do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działań pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystywania na etapie wczesnej edukacji --------------------------------- PE1_W22 zna podstawowe założenia instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Programy i pakiety edukacyjne”. Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. Metody oceniania i pomiaru efektów kształcenia w trybie zdalnym/stacjonarnym: Przygotowanie ewaluacji jednego wybranego podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej (praca zespołowa) Metody pracy: Zadania wykonywane na platfromie TEAMS, praca samokształceniowa , studiowanie literatury, prezentacje multimedialne. |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa „Programy i pakiety edukacyjne”. Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. program zajęć: 1Program edukacji wczesnoszkolnej. Podstawy teoretyczne tworzenia programów szkolnych (Cele, zadania nauczyciela, treści programowe) .(4h) 3. Metodyka tworzenia autorskich projektów edukacyjnych. Konstrukcja projektu. Metody składania i finnsowania autorskich proejtów edukacyjnych. Przykłady projektów (5h) 4. (6h) Elementarz, pakiety edukacyjny. (Projekt studencki ewaluacja wybranego podręcznika szkolnego.) |
|
Literatura: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Linki do bibliotek cyfrowych pedagogicznych zamieszczone zostały na platformie TEAMS na wirtualnej klasie "Programy i pakiety edukacyjne". Ponadto na wirtualnej klasie zamieszczane będzie literatura do zajęć. Literatura obowiązkowa 1. J. Skrzypczak, Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań 2003 2. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 3. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno- analitycznym, [za:] T. Höhne, Schulbuchwissen. Umrisse einer Wissen Und Mediwntheorie des Schulbuches, [w:] L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 4. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 5. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009 6. Witkowska-Tomaszewska, Podręcznik jako narzędzie kreowania podmiotowości [w:] Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości, Wyd. APS, Warszawa 2015 Literatura dodatkowa 7. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 8. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009 |
|
Uwagi: |
INFORMACJA O PRACY ZDALNEJ: praca samokształceniowa, zadania i ćwiczenia platforma TEAMS, studiowanie literatury, prezentacje multimedialne, zajęcia zdalne. Konsultacje indywidualne CZAT na platformie TEAMS Nakład pracy studenta: Przygotowanie się do zajęć, czytanie lektury, praca samokształceniowa (15h) Przygotowanie się do zajęć i zadań(5h) Przygotowanie projektu (15h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Przygotowanie recenzji jednego wybranego podręcznika |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa. (Cele, zadania szkoły, wytyczne do pracy, treści programowe).4h 2. Programy edukacyjne. (Pojęcie programu szkolnego, budowa programu, projekt studencki autorski program edukacyjny). 4h 3. Pakiety edukacyjne dostępne na rynku wydawniczym. 2h 4. Elementarz, pakiety edukacyjny. (Projekt studencki ewaluacja wybranego podręcznika szkolnego). 5h |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. J. Skrzypczak, Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań 2003 2. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 3. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 4. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009 5. Witkowska-Tomaszewska, Podręcznik jako narzędzie kreowania podmiotowości [w:] Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości, Wyd. APS, Warszawa 2015 Literatura dodatkowa 1. R. J. Marzano Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 2. Podstawa programowa z komentarzami: Tom 1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, MEN, Warszawa 2009 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: projektowa, dyskusja, burza mózgów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie pracy, prezentacji: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: praca pisemna. Analiza wybranych stron z podręcznika |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych. Podczas zajęć zadaniem studentów będzie analiza podstawy programowej oraz dostępnych na rynku podręczników w ujęciu dyskursywno-analitycznym, a także rozpoznanie koncepcji kształcenia wynikającej z programów i podręcznika. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 2. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 3. E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej, W: D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska. Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 4. 5. Szyller, (2018) Podręczniki zintegrowane dla edukacji wczesnoszkolnej – koncepcja autorów a perspektywa uczniowska, Forum Pedagogiczne nr 8. 5. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 4. M. Duda, I. Chmura-Rutkowska, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport tom I i tom II |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: dyskusja, praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacje multimedialne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie pracy, prezentacji: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: praca pisemna |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych. Podczas zajęć zadaniem studentów będzie analiza podstawy programowej oraz dostępnych na rynku podręczników w ujeciu dyskursywno-analitycznym, a także rozpoznanie koncepcji kształcenia wynikającej z programów i podręcznika. Student pozna zasady tworzenia programu szkolnego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. B. D. Gołębniak, Program szkolny, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki tom 2 2. E. Zalewska, Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013 3. E. Zalewska, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 4. Aktualna Podstawa programowa kształcenia ogólnego Literatura dodatkowa: 1. E. Zalewska, Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno - analitycznym, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009. 2. E. Zalewska, "Murzynek Bambo wiecznie żywy" Rzeczywistość politycznej poprawności w podręcznikach szkolnych. Przegląd Pedagogiczny, nr. 2, 2012. 3. D. Klus-Stańska, „Nasz elementarz” – krótki opis daru, który zubaża obdarowanych, Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 2014, s. 24-44 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: dyskusja, praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacje multimedialne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godzin Przygotowanie pracy: 5 godzin Łączna liczba godzin pracy studenta: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.