Poradnictwo i diagnostyka dla osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo i diagnostyka dla osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE_W15 - zna modele rozwoju i zachowań człowieka w aspekcie współcześnie rozumianego poradnictwa zawodowego adresowanego do zróżnicowanego odbiorcy, - zna profil działalności zawodowej doradcy zawodowego w różnych instytucjach świadczących usługi w zakresie poradnictwa zawodowego w Polsce adresowane do osób z różnych grup społecznych (o. pełnosprawne, o. niepełnosprawne, o. zagrożone wykluczeniem społecznym), - zna modele i typy doradców zawodowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej,zna różnice w działaniu doradców zawodowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, PE_W16 - zna dokumenty i akty prawne regulujące działalność instytucji świadczących usługi w zakresie poradnictwa zawodowego w Polsce i w krajach UE dla zróżnicowanego odbiorcy, - zna metodykę wykonywania zadań poradniczych przez doradcę zawodowego w Polsce oraz sposoby postępowania doradców zawodowych w krajach UE dla zróżnicowanego odbiorcy, - zna podstawowe procedury postępowania na stanowisku pracy zgodne z zasadami ergonomii w obszarze społecznych uwarunkowań funkcjonowania w miejscu pracy, PE_W22 - ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie poradnictwa zawodowego adresowanego do osób niepełnosprawnych, PE_W23 - zna modele doradcze, w tym metody i techniki stosowane w różnych typach poradnictwa zawodowego, - zna zakres i specyfikę zadań wykonywanych przez doradcę zawodowego w Polsce i w poszczególnych krajach UE, PE_W24 - ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie organizacji poradnictwa zawodowego w Polsce i krajach UE. UMIEJĘTNOŚCI PE_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej z zakresu poradnictwa zawodowego oraz psychologii pracy, uwzględniających potrzeby różnych odbiorców, PE_U06 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin w odniesieniu do zagadnień z zakresu podstaw poradnictwa zawodowego oraz psychologii pracy, uwzględniających potrzeby różnych odbiorców, PE_U08 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym, PE_U09 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym, PE_U10 - potrafi posługiwać się podstawowym ujęciami teoretycznym w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym, PE_U12 - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym i w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym w Polsce i w Europie, PE_U14 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w zakresie wiedzy o profilu kwalifikacji i kompetencji doradcy zawodowego i nauczyciela w Polsce i UE. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w odniesieniu do procesu stawania się doradcą zawodowym i nauczycielem, PE_K05 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do procesu stawania się doradcą zawodowym i nauczycielem, PE_K09 - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, rozumiejąc i szanując różnorodność tworzących go tradycji w odniesieniu do procesu stawania się doradcą zawodowym i nauczycielem. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.