Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo i diagnostyka dla osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo i diagnostyka dla osób niepełnosprawnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE_W15

- zna modele rozwoju i zachowań człowieka w aspekcie współcześnie rozumianego poradnictwa zawodowego adresowanego do zróżnicowanego odbiorcy,

- zna profil działalności zawodowej doradcy zawodowego w różnych instytucjach świadczących usługi w zakresie poradnictwa zawodowego w Polsce adresowane do osób z różnych grup społecznych (o. pełnosprawne, o. niepełnosprawne, o. zagrożone wykluczeniem społecznym),

- zna modele i typy doradców zawodowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej,zna różnice w działaniu doradców zawodowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej,

PE_W16

- zna dokumenty i akty prawne regulujące działalność instytucji świadczących usługi w zakresie poradnictwa zawodowego w Polsce i w krajach UE dla zróżnicowanego odbiorcy,

- zna metodykę wykonywania zadań poradniczych przez doradcę zawodowego w Polsce oraz sposoby postępowania doradców zawodowych w krajach UE dla zróżnicowanego odbiorcy,

- zna podstawowe procedury postępowania na stanowisku pracy zgodne z zasadami ergonomii w obszarze społecznych uwarunkowań funkcjonowania w miejscu pracy,

PE_W22

- ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie poradnictwa zawodowego adresowanego do osób niepełnosprawnych,

PE_W23

- zna modele doradcze, w tym metody i techniki stosowane w różnych typach poradnictwa zawodowego,

- zna zakres i specyfikę zadań wykonywanych przez doradcę zawodowego w Polsce i w poszczególnych krajach UE,

PE_W24 - ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie organizacji poradnictwa zawodowego w Polsce i krajach UE.

UMIEJĘTNOŚCI

PE_U03

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej z zakresu poradnictwa zawodowego oraz psychologii pracy, uwzględniających potrzeby różnych odbiorców,

PE_U06

- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin w odniesieniu do zagadnień z zakresu podstaw poradnictwa zawodowego oraz psychologii pracy, uwzględniających potrzeby różnych odbiorców,

PE_U08

- posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym,

PE_U09

- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym,

PE_U10

- potrafi posługiwać się podstawowym ujęciami teoretycznym w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym,

PE_U12

- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym i w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych w zakresie wiedzy o poradnictwie zawodowym w Polsce i w Europie,

PE_U14

- potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w zakresie wiedzy o profilu kwalifikacji i kompetencji doradcy zawodowego i nauczyciela w Polsce i UE.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE_K01

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w odniesieniu do procesu stawania się doradcą zawodowym i nauczycielem,

PE_K05

- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do procesu stawania się doradcą zawodowym i nauczycielem,

PE_K09

- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, rozumiejąc i szanując różnorodność tworzących go tradycji w odniesieniu do procesu stawania się doradcą zawodowym i nauczycielem.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)