Psychologia kliniczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PKD2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny test jednokrotnego wyboru, próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi Ćwiczenia: kolokwium test jednokrotnego wyboru, próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. Ocena aktywności na zajęciach. |
Pełny opis: |
Wykłady podejmowana problematyka: 1. Wprowadzenie – historia zainteresowania problemami psychicznymi dzieci i młodzieży; charakterystyka i obszar dziedziny; podstawowe pojęcia (zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia/problemy psychiczne, norma, jakość życia, klasyfikacje zaburzeń). 2. Podstawowe paradygmaty psychologii klinicznej ujmujące problemy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; przyczyny powstania zaburzeń wieku rozwojowego. 3. Diagnoza w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży(proces diagnozy, metody: wywiad, obserwacja, testy; konceptualizacja pacjenta). 5. Psychologiczne aspekty stresu u dzieci i młodzieży (przyczyny stresu i jego konsekwencje dla funkcjonowania dzieci i młodzieży; PTSD u małych dzieci. 6. Zaburzenia ze spektrum autyzmu 7. Zaburzenia zachowania 8. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) 9. Zaburzenia nastroju; zaburzenia lękowe 10 . Zaburzenia odżywiania |
Literatura: |
1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN 2. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”. 3. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238). 4. Jerzak, M. (red.) 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN 5. Kendall, P. (2014). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP. 6.Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL. 7. Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław, Elsevier 8. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL 9. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. 10. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. 11. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls Literatura uzupełniająca: 1. Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. 2. Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4. 3. Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. 4. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. 5. Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ. Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL Kołakowski, A. (red.) (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot, GWP. Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP. |
Efekty uczenia się: |
PE1_W24 Ma uszczegółowioną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej dotyczącą uwarunkowań rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym PE1 _U01 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci z punktu widzenia wybranych teorii z zakresu psychologii klinicznej dziecka PE1_U04 Potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko- i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii ------------------- PE1_W24 ma uszczegółowioną wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym PE1 _U01 potrafi dokonywac podstawowych obserwacji i prostych intepretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci PE1_U04 potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i korekcyjnej, i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko - i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny test jednokrotnego wyboru, próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3c2c586a666149b1b0c191a7803b014d%40thread.tacv2/conversations?groupId=da49fc66-0ccf-45be-8e32-e2e8fb457e67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie – historia zainteresowania problemami psychicznymi dzieci; charakterystyka i obszar dziedziny; podstawowe pojęcia (zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia/problemy psychiczne, norma, jakość życia). 2. Podstawowe paradygmaty psychologii klinicznej ujmujące problemy zdrowia psychicznego dzieci; przyczyny powstania zaburzeń wieku rozwojowego. 3. Diagnoza w psychologii klinicznej dziecka(proces diagnozy, metody: wywiad, obserwacja, testy; konceptualizacja pacjenta). 4.Fazy rozwoju dziecka z perspektywy psychologii klinicznej (prawidłowy rozwój – zadania rozwojowe – niepokojące objawy – występujace problemy – czynniki ryzyka – czynniki ochronne). 5. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie dziecka - czynniki ryzyka i czynniki wspierające prawidłowy rozwój dziecka. 6. Wybrane problemy pomocy dzieciom i młodzieży 7. Stres współczesnych dzieci; dzieciństwo a cyfryzacja życia 8. Wybrane zagadnienia psychopatologii wieku rozwojowego: zaburzenia neurorozwojowe, zaburzenia emocjonalne i zaburzenia behawioralne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodziezy. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN 2. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”. 3. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238). 4. Jerzak, M. (red.) 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN 5. Kendall, P. (2014). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP. 6.Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL. 7. Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław, Elsevier 8. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL 9. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. 10. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. 11. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls Literatura uzupełniająca: 1. Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. 2. Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4. 3. Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. 4. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. 5. Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ. Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL Kołakowski, A. (red.) (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot, GWP. Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3c2c586a666149b1b0c191a7803b014d%40thread.tacv2/conversations?groupId=da49fc66-0ccf-45be-8e32-e2e8fb457e67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.