Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z grupą w pracy animatora – warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PGA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z grupą w pracy animatora – warsztat
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

* dla specjalności ASK-EW

WIEDZA

PE1_W22

- Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą procesów tworzenia się grupy i jej wewnętrznej dynamiki, a także procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w działalności nauczyciela-animatora kultury.

PE1_W23

- Ma podstawową wiedzę o metodyce postępowania animacyjnego w pracy z grupą.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U07

- Potrafi porozumiewać się z osobami z różnych środowisk, tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej czy grupie świetlicowej.

PE1_U13

- Potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować w nich różne role.

- Umie przyjmować i wyznaczać zadania.

- Posiada umiejętności organizacyjne, pozwalające na osiągnięcie przyjmowanych celów animacyjnych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K07

- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

----------------------------------------------------

* dla specjalności ASK-K

WIEDZA

PE1_W22

- Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą tworzenia grup społecznych oraz dynamiki zachodzących w nich procesów.

- Ma poszerzoną wiedzę w zakresie procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w działalności nauczyciela/animatora kultury.

PE1_W23

- Zna elementarne koncepcje z zakresu zarządzania/kierowania zespołem zadaniowym.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U07

- Potrafi porozumiewać się z osobami z różnych środowisk, tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej czy grupie świetlicowej.

PE1_U13

- Potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować w nich różne role.

- Umie przyjmować i wyznaczać zadania.

- Posiada umiejętności organizacyjne, pozwalające na osiągnięcie przyjmowanych celów animacyjnych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K07

- Docenia walory pracy w zespole osób i ma świadomość konieczności partycypacji wielu „aktorów społecznych” w działalności pedagogicznej w szkole i poza nią.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Florczak
Prowadzący grup: Przemysław Florczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

Ocena dyskursu realizowana na zajęciach

Ocena z kolokwium semestralnego

Umiejętności:

Ocena z realizacji warsztatu tematycznego [laboratorium]

Ocena dyskursu realizowana na zajęciach

Ocena ćwiczeń praktycznych realizowanych w ramach zajęć

Kompetencje:

Ocena dyskursu realizowana na zajęciach

Ocena z realizacji warsztatu tematycznego [laboratorium]

Pełny opis:

I. Grupy, zespoły, zbiorowości - ustalenia terminologiczne.

Rodzaje grup oraz ich charakterystyka. Grupy formalne, nieformalne, zespoły zadaniowe, klasa szkolna jako grupa, grupy efemeryczne. Geneza i struktura grupy. Społeczny i zadaniowy aspekt funkcjonowania zespołu/grupy.

II, III. Cykl życia grupy/zespołu zadaniowego – dynamika grupowa.

Fazy procesu grupowego: etap formowania, etap konfliktów, etap tworzenia norm, etap optymalnej produktywności, rozpad grupy. Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Etapy zmian okresowych oraz ich wpływ na wymiar zadaniowy i społeczny grupy.

IV, V. Role i funkcje członków grupy oraz zespołu zadaniowego.

Charakterystyka ról grupowych oraz ról zadaniowych [w ujęciu M. Belblina]. Wpływ ról na produktywność oraz spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Klasa szkolna w świetle teorii ról grupowych.

VI, VII. Przywództwo i zarządzanie grupą/zespołem.

Lider a przywódca grupy/zespołu. Rola lidera grupowego. Lider formalny i nieformalny. Case study zachowań liderów społecznych, politycznych, sportowych. Animator jako opiekun grupy.

VIII, IX.Teorie motywacji.

Motywacyjne procesy grupowe. Rodzaje strategii motywacyjnych (układ zimny, układ gorący), motywatory oraz demotywatory w działaniach grupowych.

X., XI. Grupy efemeryczne - tłum psychologiczny.

Charakterystyka grup efemerycznych: zbiorowości, gapie, tłumy. Analiza zachowań tłumów [grupy kibicowskie, demonstracje, publiczność koncertowa, itp.]. Metody kierowania tłumem w ujęciu psychologii tłumu. Panika w tłumie, elementy zarządzania tłumem.

XII, XIII., XIV. Praktyczne warsztaty studenckie. Tematyka warsztatów to m.in.:

"Jak mądrze się kłócić? O zaletach konfliktów w zespole."

"Gdzie wszyscy myślą tak samo, tam nikt nie myśli zbyt wiele - Jak unikać syndromu grupowego myślenia?"

"Kiedyś to było... - techniki ewaluacji pracy grupowej (dying)"

XV.Kolokwium semestralne.

Literatura:

C. K. Oyster, Grupy; ZYSK i s-ka, Poznań 2002

B. Wojcieszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009

J. Mika, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1998

E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2010

G. Le Bon, Psychologia tłumów, Dom Wydawniczy ''Ostoja'', Warszawa 2005

S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów, UNSUS, Wrocław 1999

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz grupowa i międzygrupowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Dyskusja

Burza mózgów

Metoda warsztatowa (warsztat przygotowany i zrealizowany przez grupy studenckie)

Studium przypadku

Prezentacja

Gry symulacyjne

Praca z tekstem

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30

Realizacja warsztatu praktycznego - 8

Przygotowanie się do zajęć [literatura] - 10

Przygotowanie się do kolokwium - 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Florczak
Prowadzący grup: Przemysław Florczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

Ocena z kolokwium semestralnego realizowanego w formie ustnej (indywidualna rozmowa ze studentem w formie video przy użyciu MS Teams). Kolokwia ustne przewidziane są na ostatni tydzień semestru letniego.

Realizacja zadań problemowych.

Umiejętności:

Ocena ćwiczeń praktycznych realizowanych w ramach zajęć (Teams)

Ocena konspektu autorskich zajęć grupowych (konspekty nadsyłane za pomocą poczty elektronicznej) - konspekty nadsyłane są na adres florczak.aps@gmail.com do 10.06 br.

Kompetencje:

Ocena konspektu autorskich zajęć grupowych (jak wyżej)

Pełny opis:

I. Grupy, zespoły, zbiorowości - ustalenia terminologiczne.

Rodzaje grup oraz ich charakterystyka. Grupy formalne, nieformalne, zespoły zadaniowe, klasa szkolna jako grupa, grupy efemeryczne. Geneza i struktura grupy. Społeczny i zadaniowy aspekt funkcjonowania zespołu/grupy.

II. Film "Rytm to jest to" - projekcja na zajęciach.

III, IV. Cykl życia grupy/zespołu zadaniowego – dynamika grupowa.

Fazy procesu grupowego: etap formowania, etap konfliktów, etap tworzenia norm, etap optymalnej produktywności, rozpad grupy. Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Etapy zmian okresowych oraz ich wpływ na wymiar zadaniowy i społeczny grupy.

V, VI. Role i funkcje członków grupy oraz zespołu zadaniowego.

Charakterystyka ról grupowych oraz ról zadaniowych [w ujęciu M. Belblina]. Wpływ ról na produktywność oraz spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Klasa szkolna w świetle teorii ról grupowych.

VII, VIII. Przywództwo i zarządzanie grupą/zespołem.

Lider a przywódca grupy/zespołu. Rola lidera grupowego. Lider formalny i nieformalny. Case study zachowań liderów społecznych, politycznych, sportowych. Animator jako opiekun grupy.

IX, X.Teorie motywacji.

Motywacyjne procesy grupowe. Rodzaje strategii motywacyjnych (układ zimny, układ gorący), motywatory oraz demotywatory w działaniach grupowych.

XI, XII. Grupy efemeryczne - tłum psychologiczny.

XIII, XIV, XV. Praktyczne warsztaty studenckie.

Tematyka warsztatów:

"Jak mądrze się kłócić? O zaletach konfliktów w zespole."

"Gdzie wszyscy myślą tak samo, tam nikt nie myśli zbyt wiele - Jak unikać syndromu grupowego myślenia?"

"Kiedyś to było... - techniki ewaluacji pracy grupowej (dying)"

Literatura:

C. K. Oyster, Grupy; ZYSK i s-ka, Poznań 2002

B. Wojcieszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009

J. Mika, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1998

E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2010

G. Le Bon, Psychologia tłumów, Dom Wydawniczy ''Ostoja'', Warszawa 2005

S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów, UNSUS, Wrocław 1999

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz grupowa i międzygrupowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

*WSZYSTKIE MATERIAŁY DO REALIZACJI PRZEDMIOTU W FORMIE ZDALNEJ (ŁĄCZNIE Z LITERATURĄ) SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY WYKŁADOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) POD LINKIEM ZAMIESZCZONYM W ZAKŁADCE "LABORATORIUM/WARSZTATY"

KONTAKT Z PROWADZĄCYM:

florczak.aps@gmail.com

pflorczak@aps.edu.pl

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Dyskusja

Burza mózgów

Metoda warsztatowa (tylko pierwsza część zajęć realizowana przed 15 marca)

Studium przypadku

Prezentacja

Gry symulacyjne

Praca z tekstem

UWAGA!*

W czasie zdalnej realizacji zajęć prowadzący:

a.udostępnia studentom prezentacje z zajęć wraz z poszerzonym komentarzem - forma pdf

b.udostępnia studentom materiały filmowe (prezentacyjne, ilustracyjne, szkoleniowe)

c.udostępnia studentom ćwiczenia/zadania/testy korelujące bezpośrednio z tematami poszczególnych zajęć.

d.Od 16.04 do końca semestru letniego zajęcia odbywają się także w ramach videospotkań przy użyciu aplikacji MS Teams - każdy czwartek w godz. 12-14.15.

Spotkania online odbywają się w ramach zespołu utworzonego na platformie MS Teams (PRACA Z GRUPĄ-ASKIII) oraz z użyciem kalendarza spotkań.

*WSZYSTKIE MATERIAŁY SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY WYKŁADOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) - w tym zadania i ćwiczenia cząstkowe.

LINK DO MATERIAŁÓW ZNAJDUJE SIĘ W ZAKŁADCE "LABORATORIUM/WARSZTATY" I JEST DOSTĘPNY DLA KAŻDEGO STUDENTA REALIZUJĄCEGO PRZEDMIOT.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie konspektu autorskich zajęć grupowych - 8

Przygotowanie się do zajęć [literatura] - 10

Przygotowanie się do kolokwium - 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Florczak
Prowadzący grup: Przemysław Florczak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a724e421b5bbd4a5aa8fd7a54f921d462%40thread.tacv2/conversations?groupId=2598f333-6d6f-4e8d-99eb-aaaa269d6b51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

Ocena z kolokwium semestralnego realizowanego w formie tetowej ( MS Forms). Kolokwia ustne przewidziane są na ostatni tydzień semestru zimowego.

Realizacja zadań problemowych.

Umiejętności:

Ocena ćwiczeń praktycznych realizowanych w ramach zajęć (Teams)

Ocena konspektu autorskich zajęć grupowych (konspekty nadsyłane za pomocą poczty elektronicznej) - konspekty nadsyłane są na adres florczak.aps@gmail.com.

Kompetencje:

Ocena konspektu autorskich zajęć grupowych (jak wyżej)

Pełny opis:

I. Grupy, zespoły, zbiorowości - ustalenia terminologiczne.

Rodzaje grup oraz ich charakterystyka. Grupy formalne, nieformalne, zespoły zadaniowe, klasa szkolna jako grupa, grupy efemeryczne. Geneza i struktura grupy. Społeczny i zadaniowy aspekt funkcjonowania zespołu/grupy.

II, III. Cykl życia grupy/zespołu zadaniowego – dynamika grupowa.

Fazy procesu grupowego: etap formowania, etap konfliktów, etap tworzenia norm, etap optymalnej produktywności, rozpad grupy. Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Etapy zmian okresowych oraz ich wpływ na wymiar zadaniowy i społeczny grupy.

IV, V. Role i funkcje członków grupy oraz zespołu zadaniowego.

Charakterystyka ról grupowych oraz ról zadaniowych [w ujęciu M. Belblina]. Wpływ ról na produktywność oraz spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Klasa szkolna w świetle teorii ról grupowych.

VI, VII. Przywództwo i zarządzanie grupą/zespołem.

Lider a przywódca grupy/zespołu. Rola lidera grupowego. Lider formalny i nieformalny. Case study zachowań liderów społecznych, politycznych, sportowych. Animator jako opiekun grupy.

VIII, IX, X.Teorie motywacji.

Motywacyjne procesy grupowe. Rodzaje strategii motywacyjnych (układ zimny, układ gorący), motywatory oraz demotywatory w działaniach grupowych.

XI.Mechanizmy wpływu społecznego - jednostka a grupa.

Konformizm, uległość, posłuszeństwo, myślenie grupowe, polaryzacja społeczna.

XII, XIII. Grupy efemeryczne - tłum psychologiczny. Panika tłumu (przewidywanie, unikanie, reagowanie).

XIV. Powtórzenie materiału.

XV.Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

C. K. Oyster, Grupy; ZYSK i s-ka, Poznań 2002

B. Wojcieszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009

J. Mika, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1998

E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2010

G. Le Bon, Psychologia tłumów, Dom Wydawniczy ''Ostoja'', Warszawa 2005

S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów, UNSUS, Wrocław 1999

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz grupowa i międzygrupowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

*WSZYSTKIE MATERIAŁY DO REALIZACJI PRZEDMIOTU W FORMIE ZDALNEJ (ŁĄCZNIE Z LITERATURĄ) SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY ĆWICZENIOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) POD LINKIEM ZAMIESZCZONYM W ZAKŁADCE "LABORATORIUM/WARSZTATY"

KONTAKT Z PROWADZĄCYM:

florczak.aps@gmail.com

pflorczak@aps.edu.pl

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Dyskusja

Burza mózgów

Studium przypadku

Prezentacja (wykładowca)

Gry symulacyjne

Praca z tekstem

UWAGA!*

W czasie zdalnej realizacji zajęć ćwiczenia będą realizowane poprzez:

a.cotygodniowe video-spotkania z wykorzystaniem platformy MS Teams (synchroniczne) - realizowane zgodnie z planem zajęć.

Spotkania online odbywają się w ramach zespołu utworzonego na platformie MS Teams (PZG_III ASK EK) oraz z użyciem kalendarza spotkań.

b.udostępnienie studentom prezentacji z dodatkowym skryptem (wersją "pisaną" ćwiczeń oraz ilustracjami) - wersje pdf

c.udostępnienie studentom zadań i ćwiczeń opartych na literaturze obowiązkowej oraz "studiach przypadku" przesłanych przez prowadzącego

(zadania mają charakter indywidualny lub/i grupowy)

Zrealizowane zadania studenci nadsyłają w terminie 7 dni od ich otrzymania na adres florczak.aps@gmail.com. Rezultaty zadań omawiane są przez prowadzącego podczas zajęć online.

*WSZYSTKIE MATERIAŁY SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY ĆWICZENIOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) - w tym zadania i treść ćwiczeń cząstkowych.

LINK DO MATERIAŁÓW ZNAJDUJE SIĘ W ZAKŁADCE "LABORATORIUM/WARSZTATY" I JEST DOSTĘPNY DLA KAŻDEGO STUDENTA REALIZUJĄCEGO PRZEDMIOT.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie konspektu autorskich zajęć grupowych - 8

Przygotowanie się do zajęć [literatura] - 10

Przygotowanie się do kolokwium ustnego- 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Przemysław Radwański
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a879da7d3828b4f54a727f46f27b41500%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b3febb1-a639-4d77-9455-89b6694d9ef1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

Ocena z kolokwium semestralnego realizowanego w formie testowej ( MS Forms). Kolokwium przewidziane jest na ostatni tydzień semestru zimowego.

Realizacja zadań problemowych.

Umiejętności:

Ocena ćwiczeń praktycznych realizowanych w ramach zajęć (Teams)

Ocena konspektu autorskich zajęć grupowych (konspekty nadsyłane za pomocą poczty elektronicznej) - konspekty nadsyłane są na adres florczak.aps@gmail.com.

Kompetencje:

Ocena konspektu autorskich zajęć grupowych (jak wyżej)

Pełny opis:

I. Grupy, zespoły, zbiorowości - ustalenia terminologiczne.

Rodzaje grup oraz ich charakterystyka. Grupy formalne, nieformalne, zespoły zadaniowe, klasa szkolna jako grupa, grupy efemeryczne. Geneza i struktura grupy. Społeczny i zadaniowy aspekt funkcjonowania zespołu/grupy.

II, III. Cykl życia grupy/zespołu zadaniowego – dynamika grupowa.

Fazy procesu grupowego: etap formowania, etap konfliktów, etap tworzenia norm, etap optymalnej produktywności, rozpad grupy. Zadania animatora na każdym etapie cyklu życia grupy. Etapy zmian okresowych oraz ich wpływ na wymiar zadaniowy i społeczny grupy.

IV, V. Role i funkcje członków grupy oraz zespołu zadaniowego.

Charakterystyka ról grupowych oraz ról zadaniowych [w ujęciu M. Belblina]. Wpływ ról na produktywność oraz spójność zespołu zadaniowego oraz innych typów grup. Klasa szkolna w świetle teorii ról grupowych.

VI, VII. Przywództwo i zarządzanie grupą/zespołem.

Lider a przywódca grupy/zespołu. Rola lidera grupowego. Lider formalny i nieformalny. Case study zachowań liderów społecznych, politycznych, sportowych. Animator jako opiekun grupy.

VIII, IX, X.Teorie motywacji.

Motywacyjne procesy grupowe. Rodzaje strategii motywacyjnych (układ zimny, układ gorący), motywatory oraz demotywatory w działaniach grupowych.

XI.Mechanizmy wpływu społecznego - jednostka a grupa.

Konformizm, uległość, posłuszeństwo, myślenie grupowe, polaryzacja społeczna.

XII, XIII. Grupy efemeryczne - tłum psychologiczny. Panika tłumu (przewidywanie, unikanie, reagowanie).

XIV. Powtórzenie materiału.

XV.Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

C. K. Oyster, Grupy; ZYSK i s-ka, Poznań 2002

B. Wojcieszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009

J. Mika, Psychologia społeczna dla nauczycieli, Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 1998

E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2010

G. Le Bon, Psychologia tłumów, Dom Wydawniczy ''Ostoja'', Warszawa 2005

S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów, UNSUS, Wrocław 1999

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz grupowa i międzygrupowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

*WSZYSTKIE MATERIAŁY DO REALIZACJI PRZEDMIOTU W FORMIE ZDALNEJ (ŁĄCZNIE Z LITERATURĄ) SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY ĆWICZENIOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) POD LINKIEM ZAMIESZCZONYM W ZAKŁADCE "LABORATORIUM/WARSZTATY"

KONTAKT Z PROWADZĄCYM:

florczak.aps@gmail.com

pflorczak@aps.edu.pl

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Dyskusja

Burza mózgów

Studium przypadku

Prezentacja (wykładowca)

Gry symulacyjne

Praca z tekstem

UWAGA!*

W czasie zdalnej realizacji zajęć ćwiczenia będą realizowane poprzez:

a.cotygodniowe video-spotkania z wykorzystaniem platformy MS Teams (synchroniczne) - realizowane zgodnie z planem zajęć.

Spotkania online odbywają się w ramach zespołu utworzonego na platformie MS Teams oraz z użyciem kalendarza spotkań.

b.udostępnienie studentom prezentacji z dodatkowym skryptem (wersją "pisaną" ćwiczeń oraz ilustracjami) - wersje pdf

c.udostępnienie studentom zadań i ćwiczeń opartych na literaturze obowiązkowej oraz "studiach przypadku" przesłanych przez prowadzącego

(zadania mają charakter indywidualny lub/i grupowy)

Zrealizowane zadania studenci nadsyłają w terminie 7 dni od ich otrzymania na adres florczak.aps@gmail.com. Rezultaty zadań omawiane są przez prowadzącego podczas zajęć online.

*WSZYSTKIE MATERIAŁY SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY ĆWICZENIOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) - w tym zadania i treść ćwiczeń cząstkowych.

LINK DO MATERIAŁÓW ZNAJDUJE SIĘ W ZAKŁADCE "LABORATORIUM/WARSZTATY" I JEST DOSTĘPNY DLA KAŻDEGO STUDENTA REALIZUJĄCEGO PRZEDMIOT.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie konspektu autorskich zajęć grupowych - 8

Przygotowanie się do zajęć [literatura] - 10

Przygotowanie się do kolokwium - 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)