Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PET
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika twórczości
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W04

- Rozumie znaczenie klasycznych szkół psychologicznych dla pedagogicznych oddziaływań ukierunkowanych na pomoc w tworzeniu.

PE1_W11

- Zna najważniejsze nurty pedagogiczne i rozumie ich znaczenie jako historycznych źródeł pedagogiki twórczości.

PE1_W12

- Zna przedmiot badań pedagogiki twórczości jako subdyscypliny pedagogicznej.

- Rozumie źródła głównych nurtów badawczych pedagogiki i konsekwencje dla wyjaśniania zjawiska twórczości w kontekście pedagogicznym.

PE1_W22

- Zna genezę psychopedagogiki kreatywności

- Zna przedmiot badań pedagogiki twórczości jako subdyscypliny pedagogicznej.

- Wie jakie są funkcje i zadania pedagogiki twórczości jako subdyscypliny pedagogicznej.

- Zna podstawowe ujęcia (teorie, koncepcje, modele) stanowiące teoretyczne podstawy psychopedagogiki kreatywności i wpływające na praktyczne działania pedagogów twórczości w zakresie edukacji do twórczości.

PE1_W23

- Rozumie znaczenie kreatogennego klimatu dla działalności pedagoga twórczości.

- Zna i rozumie zasady realizacji celów pedagogiki twórczości w zakresie stymulowania rozwoju zdolności i postaw twórczych.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U02

- Potrafi rozpoznać potoczne, naiwne koncepcje twórczości, mity na temat twórczości dzieci i młodzieży oraz analizować je posługując się najnowszą wiedzą wynikającą z badań empirycznych.

PE1_U06

- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K08

- Jest świadomy odpowiedzialności związanej z wykonywaną pracą podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska, Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Forma zaliczenia WYKŁADU: egzamin pisemny (test wyboru + pytania otwarte). Egzamin realizowany zdalnie poprzez MS Forms

Forma zaliczenia ĆWICZEŃ (część stacjonarnie, część online poprzez Teams MS lub prace przesyłane pocztą elektroniczną):

dr Wiśniewska - 1. esej (praca indywidualna), 2. scenariusze lekcji (praca zespołowa), 3. infografika (praca w parach lub indywidualna), 4. krzyżówka (praca w parach lub indywidualna), 5. prezentacja (indywidualna - Teams).

dr Jankowska - kolokwium/ dziennik aktywności twórczej prowadzony przez min. 4 tygodnie, praca grupowa (plakat)

- Każde zadanie zaliczeniowe jest oddzielnie punktowane. Suma punktów z zadań z ćwiczeń u obu prowadzących daje ocenę z ćwiczeń.

- Końcowa ocena z przedmiotu = 50% oceny z ćwiczeń, 50% oceny z egzaminu.

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Materiały będą przesyłane studentom na bieżąco za pośrednictwem poczty e-mail

2. Materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie TEAMS - zespół: Pedagogika twórczości II PKR

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60fc5f0b96d24db89381ac9d538d85a0%40thread.tacv2/conversations?groupId=c88b4e8c-5a1c-453c-b908-e39435678150&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma TEAMS (j.w.)

Pełny opis:

- Pedagogika twórczości jako subdyscyplina pedagogiczna: przedmiot badań, funkcje, podstawowe założenia. Teoria wychowania do twórczości, aksjologia pedagogiki twórczości i dydaktyka twórczości jako podstawowe działy pedagogiki twórczości.

- Rozwój polskiej pedagogiki twórczości (krótki rys historyczny; ośrodki badawcze, rozwój instytucjonalny i główne nurty badawcze).

- Twórcze nauczanie, nauczanie twórczości i nauczanie o twórczości.

- Mity o twórczości i twórcach – czyli o twórczości w szkole.

- Wybrane koncepcje i modele wychowania do twórczości i nauczania twórczości. Edukacja do twórczości - główne cele i przedmiot oddziaływań pedagoga twórczości. Pedagogiczne implikacje wybranych psychologicznych teorii twórczości. Podejście interdyscyplinarne w badaniach twórczości.

- W poszukiwaniu źródeł pedagogiki twórczości - klasyczne nurty pedagogiczne. Współczesne kierunki i przykłady badań dotyczących twórczości w edukacji.

- Postawa twórcza, poczucie twórczej samoskuteczności, twórcza tożsamość, przekonanie o rozwijającej się (growth mindset) naturze twórczości, jako cele oddziaływań pedagogicznych - wprowadzenie w aksjologię pedagogiki twórczości. Koncepcje „twórczych orientacji życiowych”, „twórczości codziennej” „personalnej”, autokreacji i ich znaczenie dla pedagogiki twórczości. Twórczość jako źródło szczęścia osobistego i autokreacji.

- Efektywność różnych form stymulowania twórczości – przegląd metaanaliz. Trening twórczości – założenia, cechy, rodzaje, skuteczność.

- Twórczość dzieci i młodzieży - przegląd stanowisk, fakty i mity, cechy specyficzne aktywności twórczej dzieci. Poziomy twórczości. Co dzieci wiedzą o tworzeniu?

- Twórczość w cyklu życia – perspektywa stadiów rozwoju człowieka, kryzysy twórczości. Jak stymulować twórczy rozwój na różnych etapach życia?

- Twórczość ogólna czy dziedzinowa? Rozwój twórczości plastycznej – charakterystyka etapów. Analiza dziecięcych wytworów. Kryzysy w rozwoju twórczości plastycznej i zapobieganie im. Ekspresja twórcza. Arteterapia a działania twórcze. Przykłady artystycznych projektów edukacyjnych.

- Klimat dla kreatywności w edukacji. Geografia społeczna twórczości.

- Szkoła jako miejsce aktywności twórczej i rozwoju potencjału twórczego. Wizyty w szkołach twórczych. Szkolne inhibitory twórczości.

- Wokół społecznych uwarunkowań twórczości: rodzina jako środowisko rozwoju potencjału twórczego. Klimat dla kreatywności w środowisku domowym. Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców.

- Zaburzenia ze spektrum autyzmu: specyfika zaburzenia a rozwijanie potencjału twórczego, zdolności wysepkowe. Myślenie obrazami a zaburzenia ze spektrum autyzmu – Temple Grandin. Myślenie twórcze i zdolności wyobrażeniowe a zaburzenia ze spektrum autyzmu.Znaczenie wyobraźni w rozwoju twórczym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – przykłady kobiet. Twórcze funkcjonowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

- Stowarzyszenia i fundacje zajmujące się rozwijaniem zdolności i kreatywności.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

3.Craig, J., Baron-Cohen, S. (1999). Creativity and Imagination in Autism and Asperger Syndrome, Journal of Autism and Developmental Disorders, 29 (4), 319 – 326.

Beghetto, R. A. (2017). Creativity in teaching. W: J. C. Kaufman, J. Baer, V.P. Glaveanu (Red.). Cambridge handbook of creativity across different domains. New York: Cambridge University Press.

Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Grandin, T. & Richard, P. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Copernicus Center Press.

Jankowska, D. M., Omelańczuk, I, Kwaśnik, M., Karwowski, M. (2019). Exploring links between creative abilities, creative personality and subclinical autistic traits. Personality and Individual Differences, 142, 226-231.

Jankowska, D. M., Karwowski, M. (2019). Family Factors and Development of Creative Thinking. Personality and Individual Differences, 142, 202-206.

Karwowski, M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Difin.

Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Keow Lin, H., Slaughter, V. (2008). Brief report: Human figure drawings by children with Asperger syndrome. Journal of Autism and Pervasive Developmental Disorders, 38, 988-994.

Klus-Stańska, D. (2008). Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości. Problemy Wczesnej Edukacji, 1, 109-118.

Kwaśniewska, J. M., Gralewski, J., Witkowska, E. M., Kostrzewska, M., Lebuda, I. (2018). Mothers’ personality traits and the climate for creativity they build with their children. Thinking Skills and Creativity, 27, 13-24.

Liu, M-J, Shih, W-L, Ma, L-Y. (2011). Research in autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders 5, 294–298.

Łucka, I., Pisula. E. Rynkiewicz, A. (2010). Kwestionariusz AQ. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Nalaskowski, A. (1998). Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki. Warszawa: WSiP.

Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Sajdak, A. (2007). Edukacja kreatywna. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Scott, G. Leritz, L. E., Mumford, M. D. (2004). The effectiveness of creativity training: A quantitative review. Creativity Research Journal, 16, 361-388.

Szmidt, K. J. (2003) (red.) Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szmidt, K. J. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Wiśniewska, E., Karwowski, M. (2007) Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne. Ruch Pedagogiczny, 78(3-4), 31-50.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Cudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: TransHumana.

Karwowski, M. Gajda, A. (2010). Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Mendecka, G. (2003). Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo. Częstochowa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Stróżewski, W. (2007). Dialektyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Tatarkiewicz, W. (1982). Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. (rozdziały: twórczość; odtwórczość)

Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria - rzeczywistość -perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana.

Uwagi:

Ćwiczenia prowadzone są przez dwie osoby. Szczegółowe opisy każdych zajęć znajdują się w odpowiednich zakładkach dotyczących ĆWICZEŃ:

dr Jankowska "Informacje wspólne dla wszystkich grup" (30h, cały semestr)

dr Wiśniewska "Informacje o grupie 1" (15h, cykl 1)

Opis WYKŁADÓW w zakładce "Wykład - Informacje wspólne dla wszystkich grup".

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład z prezentacją multimedialną,

warsztat,

metoda projektów,

praca z tekstem, filmem

dyskusja

wykorzystanie narzędzi TIK

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)