Przyroda w edukacji przedszkolnej – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PED1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przyroda w edukacji przedszkolnej – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W23 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą podstaw psychologicznych i pedagogicznych rozwoju zainteresowań przyrodniczych u dzieci. PE1_W23 Orientuje się w publikacjach dotyczących realizacji edukacji przyrodniczej w przedszkolu i wczesnej edukacji. PE1_U09 Umie wdrażać dzieci do chronienia środowiska przyrodniczego, do prowadzenia prostych hodowli sprzyjających rozumieniu praw przyrody i rozwijaniu zainteresowań przyrodniczych. PE1_U09 Zna metody zapoznawania dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi i przewidywaniem ich skutków. PE1_U09 Potrafi kształtować u dzieci nawyki dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w środowisku społecznym i przyrodniczym we współpracy z rodziną dzieci. PE1_K04 Szanuje przyrodę ożywioną i nieożywioną. PE1_K04 Wykazuje się postawą proekologiczną i przekonaniem, że obowiązkiem każdego człowieka jest dbać i szanować świat roślin i zwierząt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Ligia Tuszyńska, Bożena Żach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie końcowe na podstawie testu wyboru przeprowadzonego za pomocą aplikacji FORMS |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa: Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego w zakresie edukacji przyrodniczej. Warunki i sposób realizacji zajęć 2. Przyroda ożywiona i nieożywiona – definicje oraz przesłania wynikające z filmów Filmy do obejrzenia na kanale:” Przyroda w edukacji przedszkolnej”,- Leśne zwierzęta – Nauka zwierząt dla dzieci po polsku,- Przyroda dla dzieci,- Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie, Ludzkie ciało, - Co to jest las?, - Rady na odpady,- Eksperymenty z jajami idealne dla dzieci - Bajka edukacyjna proekologiczna,Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole ... * www. kobieta.wp.pl › jak-mowic-zeby-dzieci-sie-uczyly-w-domu-i-w-szkole 5. Policz swój ślad węglowy. Kalkulator ONZ Ci w tym pomoże ... * smoglab.pl › policz-swoj-slad-weglowy-kalkulator-onz-ci-w-tym-pom... 6. 4 Filary Edukacji literatura: edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli 7. Przyroda ożywiona i nieożywiona, 8. Przyroda w edukacji przedszkolnej , Jak mówić żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole 9. Ślad ekologiczny 10. 4 Filary Edukacji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Batorczak (red.) Rozwój zrównoważony na co dzień, Visegrad Fund, Warszawa 2017 S. Elbanowska-Ciemuchowska, Doświadczenia małego odkrywcy, Wyd. Juka Warszawa, 2011 Adel Faber,E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci się uczyły, Media Rodzina, Poznań, 2006 J. Kasperkowiak, Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010 A. Korwin-Szymanowska,E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 T. Parczewska, Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin, 2009 K. Żuchełkowska, Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, 2015 L. Tuszyńska, Pedagogika Zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Toruń, 2018 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 Materiały udostępnione: Netografia : Linki https://www. kobieta.wp.pl › jak-mowic-zeby-dzieci-sie-uczyly-w-domu-i-w-szkole • www.aps.edu.pl › media › edukacja-środowiskowa-część-praktyczna PDF • Podstawa programowa – wychowanie przedszkolne • L. Tuszyńska, Prezentacja Power Point – Wykład organizacyjny • Wosna – pierwsze oznaki w przyrodzie https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY • Ludzkie ciało https://www.youtube.com/watch?v=ffdiU_quzDc • Co to jest las? https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs • Rady na odpady https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k • Eksperymenty z jajami idealne dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w • Bajka edukacyjna proekologiczna https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAyp |
|
Uwagi: |
2 ECTS nakład pracy studenta – 55 godz , - 2 punkty ECTS • wykład w postaci prezentacji multimedialnych z komentarzami przesłane przez prowadzącego. Praca samodzielna kontakt: poczta elektroniczna USOS czat, wideospotkania) , • Cotygodniowe zajęcia za pomocą aplikacji Teams (czwartki godz 10.00 • Rozwiązanie testu za pomocą aplikacji Forms • Komunikacja z wykładowcą w czasie dyżuru (poczta elektroniczna, Skype, Teams) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia w warunkach zdalnych - Ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych uzyskana z zadań otrzymanych w trakcie trwania kolejnych zajęć. zadania są co tydzień przesyłane przez wyznaczone osoby. a studenci uzyskują pisemną infomację zwrotną dotyczącą wykonanego zadania. wszystko odbywa się na drodze cyklicznej korespondencji mailowej. Zadania dotyczą m.in. twórczych projektów i różnych pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji przyrodniczej. |
|
Pełny opis: |
Student: - Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin zielnych, drzew, krzewów, ptaków i bezkręgowców charakterystycznych dla danego ekosystemu (np. klon zwyczajny, buk, grab, mazurek, kowalik, zięba, kos, chrząszcz majowy, rusałka pawik, stonka ziemniaczana, ważka, pasikonik zielony - Projektuje i analizuje proste doświadczenia przyrodnicze. Wnioskuje. Stosuje prawidłową terminologię. - konstruuje dydaktyczne rozwiązania w zakresie edukacji przyrodniczej wszystko to realizowane jest w oparciu o zróżnicowane zadania przewidziane do realizacji dla studentów, także na drodze edukacji zdalnej. |
|
Literatura: |
- Berne I, Zajęcia w terenie. WSiP Warszawa 1984 - Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność Kielce 2002 - Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków, 2009 - Kasperkowiak J., Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010 - Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008 - Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006 - Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007 - Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, UMCS, Lublin, 2009 - Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010 - Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda . Wydawnictwo Jedność, Kielce 2004 - Wollman-Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków 1998 - Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006 - Żuchełkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, 2015 - Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna Warto skorzystać: H. Bellman, Atlas owadów. Poradnik obserwatora. RM, Warszawa 2012, K. Blessing, S. Langer, T. Fladt, Przyroda i jej tajemnice. Przewodnik dla całej rodziny. Delta W-Z, Warszawa 2010, K. Klimaszewski, Płazy i gady. Fauna Polski, Multico, Warszawa A. Kruszewicz, Ptaki Polski 1 i 2. Multico, Warszawa 2008, J. Liszewska, M. Maruszczak, G. Meternicka, Młody obserwator przyrody. Encyklopedia. Multico, Warszawa |
|
Uwagi: |
kontakt ze studentami głównie asynchroniczny - poczta elektroniczna mail grupowy oraz przez pocztę usos. podwójne zabezpieczenie przesyłanych załączników w korespondencji ze studentami. regularne, systematyczne kontakty - wyznaczone terminy nadsyłanych zadań. informacje zwrotne przesyłane każdego tygodnia do poszczególnych osób - konsultacje indywidualne oraz do całej grupy. jedne zajęcia przewidziane w formie synchronicznej przez teams - eksperymenty przyrodnicze. informacje dla grupy wysyłane są pocztą zawsze w godzinach zaplanowanych zajęć. tą drogą trafiają pomoce, lista linków do pracy w postaci załączników do poczty Informacje o formie zaliczenia, rodzaje zadań do wykonania na zaliczenie przedmiotu studenci otrzymali na maila. studenci w mailach i załącznikach uzyskują szczegółowe rozpisane informacje na grupy, i indywidualne, co należy wykonać w ramach zadania. Linki do źródeł są w części szczegółowej - ćwiczenia grupa oraz studenci otrzymują w załącznikach do poczty. Każdy ze studentów uzyskał informacje o datach przesłania zadań na zaliczenie. ECTS-1 15h-godziny kontraktowe 15h -czas przewidziany na pracę indywidualną i zespołową w ramach wykonywanych, przydzielonych zadań na realizację treści i zaliczenie przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.