Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika alternatywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PEA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika alternatywna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W11

- Zna nurty pedagogiki alternatywnej i rozumie ich rolę we współczesnej pedagogice twórczości.

- Zna wybrane alternatywne formy wychowania przedszkolnego i szkolnego. Zna założenia programowe czołowych nurtów alternatywnej pedagogiki na świecie

PE1_W16

- Zna podstawowe zasady i przepisy związane z konstruowaniem programów autorskich oraz wdrażaniem innowacji pedagogicznych i prowadzeniem eksperymentów pedagogicznych.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U06

- Tworzy klarowne i merytoryczne wypowiedzi pisemne dotyczące obszaru pedagogiki alternatywnej.

- Konstruuje wypowiedzi się odwołując się do kluczowych koncepcji teoretycznych pedagogiki alternatywnej.

PE1_U09

- Porównuje rozwiązania wybranych szkół alternatywnych ze względu na ich możliwości nauczania i wychowywania do twórczości.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K04

- Wykazuje postawę tolerancyjną wobec alternatywnych przekonań na temat celów edukacji i wartości leżących u ich podłoża, potrafi klarownie i z odwołaniem do wiedzy naukowej oceniać wartość alternatyw wychowania i nauczania.

- Wykazuje się wrażliwością na wobec odmiennych poglądów swoich kolegów i potrafi włączać się w dyskusję, prezentując swoje poglądy w sposób nie naruszający uczuć innych osób.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gajda
Prowadzący grup: Aleksandra Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Test zaliczeniowy

2. Referaty z elementami prezentacji multimedialnych w wykonaniu studentów

Pełny opis:

- Edukacja alternatywna w Polsce – wprowadzenie, ustalenia definicyjne, rys historyczny rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce.

- Klasyka alternatywy edukacyjnej oraz przykłady realizacji praktycznych alternatywnych idei edukacji w Polsce i na świecie: idea edukacji według Celestyna Freineta i Owidiusza Decroly; pedagogika Marii Montessori; pedagogika Rudolfa Steinera oraz jej praktyczna realizacja w Polsce i na świecie; Alexander S. Neill i Summerhill.

- Przykłady polskich szkół alternatywnych

- Antypedagogika (postpedagogika) jako sprzeciw wobec wychowania i edukacji tradycyjnej

- Współczesne idee i kontrowersje w edukacji - alternatywa, zagrożenie, szansa? Edukacja w poglądach Kena Robinsona; idea edukacji domowej; realizacja idei edukacji demokratycznej w Polsce i za granicą; gender i edukacja.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Łukaszewicz, R. (2002.) Studia nad alternatywami w edukacji. Wrocław : Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Śliwerski, B. (2001). Edukacja pod prąd. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Śliwerski, B. (2009). Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej. Kraków: Impuls.

Kwieciński, Z. (2000). Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa: IBE.

Śliwierski, B. (red. 2000). Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii. Kraków: Impuls

Okoń, W. (1997). Dziesięć Szkół Alternatywnych. Warszawa: WSiP.

Sajdak, A. (2008). Edukacja kreatywna. Kraków: WAM

Melosik, Z., Śliwerski, B. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Kraków: Impuls.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Brzezińska, R., Brzeziński, A. (2012). Idee angielskiej wolnej szkoły Summerhill w polskich egzemplifikacjach. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.

Budajczak, M. (2002). Edukacja domowa: społeczne konteksty kształcenia się w rodzinnym gronie, poza instytucjonalnym środowiskiem szkoły. Rys-Studio.

Figiel, M. (2001). Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków: Impuls.

Gribble, D. (2005). Edukacja w wolności: w poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia. Kraków: Impuls.

Łukaszewicz, R. (1997). Szkoła jako kawałek innego świata. - Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Łukaszewicz, R. (2005). Inne drogi edukacji: kolonie twórczych wspólnot. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Łukaszewicz, R. (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości: dla duchowości, dla wyobraźni, dla praktyki : ...z nieoczekiwaną przypowieścią autobiograficzną. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Murzyn, A. (2014). Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji. Kraków: Impuls.

Nalaskowski, A. (2013). Ortodoksja i chaos. Kraków: Impuls.

Schoenebeck, H. (2009). Antypedagogika w dialogu. Kraków: Impuls.

Schoenebeck, H. (2009). Jaka może być szkoła. Impuls: Kraków.

Zakrzewska, Marzena. Red. (2009). Edukacja domowa w Polsce : teoria i praktyka. Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "Adam".

Uwagi:

Metody kształcenia:

prezentacje multimedialne w wykonaniu studentów, dyskusja panelowa, praca z tekstem, rozmowa kierowana, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; metody waloryzacyjne

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 5h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)