Planowanie działalności pedagogicznej w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PDP1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie działalności pedagogicznej w przedszkolu i szkole | ||
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) niestacjonarne I st. Obowiązkowe dla III r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) stacjonarne I st. |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
PE1_W23 Zna podstawę programową jako dokument wyznaczający działalność pedagogiczną przedszkola i szkoły PE1_W23 Zna wytyczne dotyczące opracowywania autorskich programów edukacyjnych PE1_W23 Zna reguły planowania działalności pedagogicznej PE1_U09 Umie krytycznie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej PE1_U09 Umie planować działalność pedagogiczną w przedszkolu i szkole PE1_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za planowanie pracy pedagogicznej i systematyczne realizowanie treści kształcenia i wychowania PE1_K04 Ma przekonanie o konieczności korelowania treści kształcenia i zachowania ciągłości edukacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maja Wenderlich | |
Prowadzący grup: | Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobędzie odpowiednie informacje dotyczące planowania działalności pedagogicznej w przedszkolu i szkole. | |
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne organizacji i przedszkoli i szkół 2. Organizowanie środowiska przedszkolnego 3. Organizowanie środowiska szkolnego 4. Działalność pedagogiczna przedszkola i szkoły 5.Metody pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i szkole 6. Podmiotowość dziecka i warunki jej rozwoju 7. Skuteczne porozumiewanie się nauczyciela z rodzicami swoich wychowanków 8. Etyka pracy nauczyciela 9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, diagnoza psychologiczno-pedagogiczna | |
Literatura: |
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009, wyd. Comandor Gruszczyk-Kolczyńska (red.) Starsze przedszkolaki, Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014, wyd. Bliżej przedszkola Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012, Instytut Wydawniczy Erica. Klus-Stańska D. Nowicka M. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk 2014, wyd. Harmonia Universalis. Mikler-Chwastek A (red.) Obszary wychowania przedszkolnego, Warszawa 2014, wyd. APS Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą, Poznań 1997, wyd. eMPi2 Żuchelkowska K., W stronę dobrej edukacji przedszkolnej, Bydgoszcz 2017, wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego | |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 35h Przygotowanie się do kolokwium: 20h Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 10h Przygotowanie eseju: 8h Sumaryczna liczba punktów: 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-03-02 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maja Wenderlich | |
Prowadzący grup: | Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobędzie odpowiednie informacje dotyczące planowania działalności pedagogicznej w przedszkolu i szkole. | |
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne organizacji i przedszkoli i szkół 2. Organizowanie środowiska przedszkolnego 3. Organizowanie środowiska szkolnego 4. Działalność pedagogiczna przedszkola i szkoły 5.Metody pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i szkole 6. Podmiotowość dziecka i warunki jej rozwoju 7. Skuteczne porozumiewanie się nauczyciela z rodzicami swoich wychowanków 8. Etyka pracy nauczyciela 9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, diagnoza psychologiczno-pedagogiczna | |
Literatura: |
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009, wyd. Comandor Gruszczyk-Kolczyńska (red.) Starsze przedszkolaki, Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014, wyd. Bliżej przedszkola Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012, Instytut Wydawniczy Erica. Klus-Stańska D. Nowicka M. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk 2014, wyd. Harmonia Universalis. Mikler-Chwastek A (red.) Obszary wychowania przedszkolnego, Warszawa 2014, wyd. APS Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą, Poznań 1997, wyd. eMPi2 Żuchelkowska K., W stronę dobrej edukacji przedszkolnej, Bydgoszcz 2017, wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkieg | |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 18h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie się do kolokwium: 15h Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 5h Przygotowanie eseju: 4h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grażyna Hennel | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student zdobędzie odpowiednie informacje dotyczące planowania działalności pedagogicznej w przedszkolu i szkole. W ramach edukacji zdalnej zaliczenie na podstawie trzech prac pisemnych przesłanych w korespondencji mailowej na adres ghennel@aps.edu.pl Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru, w związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia, pozostaje nim wykonanie trzech zadań: - Opracowanie Rocznego Planu pracy Przedszkola - Esej na temat nauczania zintegrowanego i włączającego - Przykłady realizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach i szkołach. 13.03 (rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia); zmienia się forma dostarczenia zadań zaliczeniowych, zostaną one przesłane pocztą w domenie aps sukcesywnie, najpóźniej 10.06.2020 | |
Pełny opis: |
1. Podstawy prawne organizacji i przedszkoli i szkół 2. Organizowanie środowiska przedszkolnego 3. Organizowanie środowiska szkolnego 4. Działalność pedagogiczna przedszkola i szkoły 5.Metody pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i szkole 6. Podmiotowość dziecka i warunki jej rozwoju 7. Skuteczne porozumiewanie się nauczyciela z rodzicami swoich wychowanków 20.03.2020 W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania: (jakie? Termin realizacji; jakie? Termin realizacji, itd.) 1.Indywidualne opracowanie przykładowego Rocznego Planu Pracy placówki przedszkolnej: 1.1. Grupy dzieci młodszych (I-II) 1.2.Grupy dzieci starszych (III-IV) 2.Specjalne Potrzeby Edukacyjne dzieci w przedszkolach i szkołach - informacja 3.Zastosowanie WOPFU i IPET na przykładzie potrzeb wybranego dziecka z o placówki integracyjnej - wypełnianie dokumentów (symulacja) 4.Nauczanie zintegrowane - opis 5.Placówki i programy autorskie i eksperymentalne - podobieństwa i różnice - opis 6. Organizacja wycieczek i "zielonych szkół". Plan wycieczki przedszkolnej i szkolnej (kl I-III) | |
Literatura: |
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009, wyd. Comandor Gruszczyk-Kolczyńska (red.) Starsze przedszkolaki, Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014, wyd. Bliżej przedszkola Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012, Instytut Wydawniczy Erica. Klus-Stańska D. Nowicka M. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk 2014, wyd. Harmonia Universalis. Mikler-Chwastek A (red.) Obszary wychowania przedszkolnego, Warszawa 2014, wyd. APS Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą, Poznań 1997, wyd. eMPi2 Żuchelkowska K., W stronę dobrej edukacji przedszkolnej, Bydgoszcz 2017, wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 20.03.2020 Mikler-Chwastek A (red.) Obszary wychowania przedszkolnego, Warszawa 2014, wyd. APS (pdf) Analiza tekstu źródłowego ROZPORZĄDZENIEMINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)zdnia 14 lutego 2017r.wsprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dlaszkoły podstawowej, wtym dla uczniów zniepełnosprawnością intelektualną wstopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły Istopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Analiza porównawcza Rocznych Planów Pracy placówek przedszkolnych na podstawie informacji z właściwych stron www | |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30h Praca nad projektem: 10 Przygotowanie prezentacji multimedialnej lub analogowej: 10h Przygotowanie eseju: 10h Liczba punktów ECTS: 3 Realizacja zajęć w trybie zdalnym z uwagi na brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania poprzez pocztę w domenie aps.lub, w razie potrzeby, telefonicznie. 20.03.2020 Indywidualne opracowanie przykładowego Rocznego Planu Pracy placówki przedszkolnej: 1. grupy dzieci młodszych (I-II) 2.grupy dzieci starszych (III-IV) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Piechowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Piechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie: - przesyłanych prac bieżących; - końcowej pracy zaliczeniowej w postaci krytycznej analizy wybranego programu nauczania (przesłanej do 10 maja) | |
Pełny opis: |
1. Zasady planowania działalności pedagogicznej w przedszkolu i szkole 2. Zapoznanie z rolami wszystkich podmiotów biorących udział w procesie planowania pracy pedagogicznej w przedszkolu i szkole 3. Działalność pedagogiczna przedszkola i szkoły 4. Metody pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i szkole 5. Etyka pracy nauczyciela w aktualnej rzeczywistości pedagogicznej 6. Podmiotowość dziecka i warunki jej rozwoju 7. Krytyczna analiza ocena dostępnych programów nauczania | |
Literatura: |
Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą, Poznań 1997, wyd. eMPi2 Gruszczyk-Kolczyńska (red.) Starsze przedszkolaki, Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014, wyd. Bliżej przedszkola Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012, Instytut Wydawniczy Erica. Aktualnie obowiązujące programy wychowania przedszkolnego oraz programy nauczania w klasach szkoły podstawowej OD DNIA 13 MARCA - studenci otrzymują od wykładowcy linki i skany materiałów potrzebne do pogłębienia i opracowania poruszanych w trakcie ćwiczeń zagadnień | |
Uwagi: |
Studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać - wraz z udostępnionymi prezentacjami, linkami do lektur/filmów i literaturą - krótkie zadania do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Studenci otrzymają informację zwrotną nt. poprawności wykonanego zadania poprzez pocztę w domenie APS. Praca będzie odbywać się głównie przez pocztę w domenie APS. Indywidualne konsultacje zaplanowane są w postaci rozmowy w aplikacji Teams w wyznaczonych terminach dyżurów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.