Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie dziecka do nauki w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PDN3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie dziecka do nauki w szkole
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W22 Ma uszczegółowioną wiedzę z zakresu teorii pedagogicznych dotyczących uwarunkowań rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przygotowującego się do rozpoczęcia nauki w szkole

PE1_W24 Ma uszczegółowioną wiedzę z zakresu teorii pedagogicznych dotyczącą uwarunkowań i cech rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przygotowującego się do rozpoczęcia nauki w szkole

PE1_U 01 Na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego, przygotowujących się do rozpoczęcia nauki w szkole

PE1_U 08 Posiada, co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych teoretycznych perspektyw dotyczących przygotowywania dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Joanna Kajkowska, Ewa Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Koterwas
Prowadzący grup: Agnieszka Koterwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zaliczenie: praca pisemna

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci pogłębią wiedzę z zakresu cech rozwoju dziecka w momencie przejścia między przedszkolem a szkołą. Podejmą się analizy narzędzi diagnostycznych służących badaniu gotowości szkolnej. Opracują ćwiczenia przygotowujące dziecko do uczenia się w szkole.

Literatura:

Literarura

1. A. Brzezińska, J. Matejczuk, P. Jankowski, M. Rękosiewicz, 6-latki w szkole rozwój i wspomaganie rozwoju, Wydawnictwo Humaniora Poznań, 2014.

2. B. Wilgocka-Okoń, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003.

3. Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E., Skala Gotowości Szkolnej. Podręcznik. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2006.

4. M. Kielar-Turska, Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (s. 234-258). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

5. A. Kołodziejczyk, Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (s. 234-258). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

6. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2011). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Bliżej Przedszkola.

7. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej przedszkola, Kraków, 2016.

8. E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się, GWP, Gdańsk, 2012.

9. M. Mendel, A. Cieślak (P)rogi szkoły. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.

10. Aktualna Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego

Uwagi:

Metody dydaktyczne: praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach, prezentacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)