Przygotowanie dziecka do nauki w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PDN3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie dziecka do nauki w szkole |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W22 Ma uszczegółowioną wiedzę z zakresu teorii pedagogicznych dotyczących uwarunkowań rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przygotowującego się do rozpoczęcia nauki w szkole PE1_W24 Ma uszczegółowioną wiedzę z zakresu teorii pedagogicznych dotyczącą uwarunkowań i cech rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przygotowującego się do rozpoczęcia nauki w szkole PE1_U 01 Na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego, przygotowujących się do rozpoczęcia nauki w szkole PE1_U 08 Posiada, co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych teoretycznych perspektyw dotyczących przygotowywania dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
CW
LAB
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kajkowska, Ewa Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
LAB
CW
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
zaliczenie: praca pisemna |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci pogłębią wiedzę z zakresu cech rozwoju dziecka w momencie przejścia między przedszkolem a szkołą. Podejmą się analizy narzędzi diagnostycznych służących badaniu gotowości szkolnej. Opracują ćwiczenia przygotowujące dziecko do uczenia się w szkole. |
|
Literatura: |
Literarura 1. A. Brzezińska, J. Matejczuk, P. Jankowski, M. Rękosiewicz, 6-latki w szkole rozwój i wspomaganie rozwoju, Wydawnictwo Humaniora Poznań, 2014. 2. B. Wilgocka-Okoń, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003. 3. Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E., Skala Gotowości Szkolnej. Podręcznik. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2006. 4. M. Kielar-Turska, Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (s. 234-258). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. 5. A. Kołodziejczyk, Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (s. 234-258). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. 6. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2011). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków: Bliżej Przedszkola. 7. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej przedszkola, Kraków, 2016. 8. E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się, GWP, Gdańsk, 2012. 9. M. Mendel, A. Cieślak (P)rogi szkoły. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. 10. Aktualna Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach, prezentacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.