Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-OWY1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W23 Zna formy wychowania przedszkolnego w Polsce (i na świecie): klasyczne i alternatywne, przedszkola integracyjne, oddziały przedszkolne przy szkołach, punkty i zespoły przedszkolne.

PE1_W23 Zna i rozumie organizację i planowanie wychowania i kształcenia we wszystkich formach wychowania przedszkolnego.

PE1_W23 Rozumie zależności pomiędzy treściami zawartymi w podstawach, programach autorskich i planach pracy (rocznych, miesięcznych, tygodniowych i dziennych).

PE1_U02 Potrafi zoperacjonalizować cele i treści kształcenia na linii: autorski program, plan pracy i zajęcia z dziećmi.

PE1_U07 Potrafi tworzyć środowisko wychowawcze: współpraca z rodzicami, ze specjalistami (np. psychologiem, logopedą i in.) i nauczycielami

w szkole, którym przekazuje wychowanków.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia zmienia się sposób zaliczenia na ocenę przedmiotu. Kolokwium ustne odbędzie się w formie wideokonferencji w aplikacji Teams.

Termin wideokonferencji zostanie uzgodniony indywidualnie z każdym studentem za pośrednictwem poczty w domenie APS.

Pełny opis:

1. Wychowanie przedszkolne w Polsce - założenia organizacyjne, dotyczące edukacji przedszkolnej w Polsce, podstawy funkcjonowania klasycznych oraz alternatywnych form wychowania przedszkolnego w Polsce.

2. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego oraz działalności pedagogicznej nauczyciela przedszkola.

3. Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu, w tym: wybrane sposoby realizacji zadań wychowania przedszkolnego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w grupie przedszkolnej.

4. Wybrane sposoby zbierania informacji o dziecku i grupie wychowanków.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa.

2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzami

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

2. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2002.

3. Kotarba-Kańczugowska M. (red.) (2012) Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. Warszawa, s. 12-31; 149-166.

*Akty prawne:

1. Karta Nauczyciela.

3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170002379/O/D20172379.pdf

4. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

6. Ustawa "Prawo oświatowe"

Literatura zalecana (dodatkowa)

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

4. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, 2009.

Uwagi:

Metody pracy: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Studenci zobowiązani do zaliczenia przedmiotu uczestniczyli w ubiegłym roku w prowadzonych przeze mnie wykładach. W związku z powyższym przygotowując się do zaliczenia przedmiotu zalecam, aby oprócz wskazanej w sylabusie literatury korzystali z materiałów z ubiegłorocznych spotkań.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie do zaliczenia - 12 godzin.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia zmienia się sposób zaliczenia na ocenę przedmiotu. Kolokwium ustne odbędzie się w formie wideokonferencji w aplikacji Teams.

Termin wideokonferencji zostanie uzgodniony indywidualnie z każdym studentem za pośrednictwem poczty w domenie APS.

Pełny opis:

1. Wychowanie przedszkolne w Polsce - założenia organizacyjne, dotyczące edukacji przedszkolnej w Polsce, podstawy funkcjonowania klasycznych oraz alternatywnych form wychowania przedszkolnego w Polsce.

2. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego oraz działalności pedagogicznej nauczyciela przedszkola.

3. Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu, w tym: wybrane sposoby realizacji zadań wychowania przedszkolnego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w grupie przedszkolnej.

4. Wybrane sposoby zbierania informacji o dziecku i grupie wychowanków.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa.

2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzami

https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

2. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2002.

3. Kotarba-Kańczugowska M. (red.) (2012) Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. Warszawa, s. 12-31; 149-166.

*Akty prawne:

1. Karta Nauczyciela.

3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170002379/O/D20172379.pdf

4. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

6. Ustawa "Prawo oświatowe"

Literatura zalecana (dodatkowa)

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

4. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, 2009.

Uwagi:

Metody pracy: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Studenci zobowiązani do zaliczenia przedmiotu uczestniczyli w ubiegłym roku w prowadzonych przeze mnie wykładach. W związku z powyższym przygotowując się do zaliczenia przedmiotu zalecam, aby oprócz wskazanej w sylabusie literatury korzystali z materiałów z ubiegłorocznych spotkań.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 12

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)