Organizacja wychowania przedszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-OWY1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja wychowania przedszkolnego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W23 Zna formy wychowania przedszkolnego w Polsce (i na świecie): klasyczne i alternatywne, przedszkola integracyjne, oddziały przedszkolne przy szkołach, punkty i zespoły przedszkolne. PE1_W23 Zna i rozumie organizację i planowanie wychowania i kształcenia we wszystkich formach wychowania przedszkolnego. PE1_W23 Rozumie zależności pomiędzy treściami zawartymi w podstawach, programach autorskich i planach pracy (rocznych, miesięcznych, tygodniowych i dziennych). PE1_U02 Potrafi zoperacjonalizować cele i treści kształcenia na linii: autorski program, plan pracy i zajęcia z dziećmi. PE1_U07 Potrafi tworzyć środowisko wychowawcze: współpraca z rodzicami, ze specjalistami (np. psychologiem, logopedą i in.) i nauczycielami w szkole, którym przekazuje wychowanków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia zmienia się sposób zaliczenia na ocenę przedmiotu. Kolokwium ustne odbędzie się w formie wideokonferencji w aplikacji Teams. Termin wideokonferencji zostanie uzgodniony indywidualnie z każdym studentem za pośrednictwem poczty w domenie APS. |
|
Pełny opis: |
1. Wychowanie przedszkolne w Polsce - założenia organizacyjne, dotyczące edukacji przedszkolnej w Polsce, podstawy funkcjonowania klasycznych oraz alternatywnych form wychowania przedszkolnego w Polsce. 2. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego oraz działalności pedagogicznej nauczyciela przedszkola. 3. Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu, w tym: wybrane sposoby realizacji zadań wychowania przedszkolnego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w grupie przedszkolnej. 4. Wybrane sposoby zbierania informacji o dziecku i grupie wychowanków. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa. 2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzami https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf 2. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2002. 3. Kotarba-Kańczugowska M. (red.) (2012) Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. Warszawa, s. 12-31; 149-166. *Akty prawne: 1. Karta Nauczyciela. 3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170002379/O/D20172379.pdf 4. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. 5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 6. Ustawa "Prawo oświatowe" Literatura zalecana (dodatkowa) 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2004. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 4. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, 2009. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Studenci zobowiązani do zaliczenia przedmiotu uczestniczyli w ubiegłym roku w prowadzonych przeze mnie wykładach. W związku z powyższym przygotowując się do zaliczenia przedmiotu zalecam, aby oprócz wskazanej w sylabusie literatury korzystali z materiałów z ubiegłorocznych spotkań. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie do zaliczenia - 12 godzin. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru. W związku ze zdalnym sposobem kształcenia zmienia się sposób zaliczenia na ocenę przedmiotu. Kolokwium ustne odbędzie się w formie wideokonferencji w aplikacji Teams. Termin wideokonferencji zostanie uzgodniony indywidualnie z każdym studentem za pośrednictwem poczty w domenie APS. |
|
Pełny opis: |
1. Wychowanie przedszkolne w Polsce - założenia organizacyjne, dotyczące edukacji przedszkolnej w Polsce, podstawy funkcjonowania klasycznych oraz alternatywnych form wychowania przedszkolnego w Polsce. 2. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego oraz działalności pedagogicznej nauczyciela przedszkola. 3. Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu, w tym: wybrane sposoby realizacji zadań wychowania przedszkolnego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w grupie przedszkolnej. 4. Wybrane sposoby zbierania informacji o dziecku i grupie wychowanków. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa. 2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzami https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf 2. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2002. 3. Kotarba-Kańczugowska M. (red.) (2012) Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. Warszawa, s. 12-31; 149-166. *Akty prawne: 1. Karta Nauczyciela. 3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170002379/O/D20172379.pdf 4. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. 5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 6. Ustawa "Prawo oświatowe" Literatura zalecana (dodatkowa) 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2004. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 4. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, 2009. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Studenci zobowiązani do zaliczenia przedmiotu uczestniczyli w ubiegłym roku w prowadzonych przeze mnie wykładach. W związku z powyższym przygotowując się do zaliczenia przedmiotu zalecam, aby oprócz wskazanej w sylabusie literatury korzystali z materiałów z ubiegłorocznych spotkań. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.