Organizacja i działanie instytucji systemu oświatowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-OIS | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i działanie instytucji systemu oświatowego | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obow. dla II r. PE; spec. naucz.: animacja społeczno-kulturowa z eduk. kulturalną, (3-l) stac. I st. Obowiązkowe dla III r. PE; spec. naucz.: animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 * dla specjalności ASKn-EW: WIEDZA PE1_W07 - Ma podstawową wiedzę o systemie oświatowym i jego powiązaniach z innymi instytucjami życia społecznego. PE1_W23 - Zna strukturę, organizację i działanie systemu oświatowego, charakteryzuje jego elementy. - Zna cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Na podstawie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki analizuje motywy i wzory zachowań osób wchodzących w skład społeczności różnych instytucji systemu oświatowego. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 * dla specjalności ASK-EK: WIEDZA PE1_W07 - Ma podstawową wiedzę o systemie oświatowym i jego powiązaniach z innymi instytucjami życia społecznego – w szczególności z podmiotami sektora pozarządowego i sektora kultury. PE1_W23 - Zna strukturę, organizację i działanie systemu oświatowego, charakteryzuje jego elementy. - Zna cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. PE1_W24 - Zna kontekst organizacyjny działalności edukacyjnej, wychowawczej w Polsce. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Umie diagnozować problemy instytucji systemu oświatowego oraz formułować alternatywne propozycje działań naprawczych. PE1_U05 - Potrafi poddać analizie porównawczej oraz formułować wnioski dotyczące różnych sposobów funkcjonowania systemów oświatowych w Polsce i w Europie. PE1_U06 - Umiejętnie prezentuje wnioski z własnych obserwacji i krytycznie analizuje aktualne rozwiązania na rynku instytucji wychowujących, kształcących, ukulturalniających. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K02 - Ma świadomość potrzeby współpracy i dialogu pomiędzy różnymi podmiotami realizującymi cele oświatowe, wychowawcze i społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Gęsicki | |
Prowadzący grup: | Janusz Gęsicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Gęsicki | |
Prowadzący grup: | Janusz Gęsicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Gęsicki | |
Prowadzący grup: | Janusz Gęsicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach (dyskusja, przygotowanie do zajęć) - egzamin testowy sprawdzający wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. | |
Pełny opis: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusja wokół problemów poruszanych na wykładzie. TEMATYKA POSZCZEGÓLNYCH WYKŁADÓW: - Charakterystyka oświaty jako systemu; - Uwarunkowania systemu oświatowego; - Struktura systemu oświatowego w Polsce; - Decentralizacja zarządzania oświatą. - Oświata w społeczności lokalnej; - Prawo ośiwatowe; - Finansowanie oświaty. | |
Literatura: |
Obowiązkowa: - Bednarczyk H., Plewka Cz. (red), Vademecum menedżera oświaty. Radom 2000. - Piwowarski R. Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej. Warszawa 2006. - Zahorska M. Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa 2002. Uzupełniająca: - Gęsicki J. Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej. W: Edukacja, moralność, sfera publiczna. Pod red. J.Rutkowiak, D.Kubikowski, M.Nowak, Lublin 2007. - Dziewulak D. Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997. - Winiarski M. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład): 15 godz. Przygotowywanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Gęsicki | |
Prowadzący grup: | Janusz Gęsicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach (dyskusja, przygotowanie do zajęć) - egzamin testowy sprawdzający wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. | |
Pełny opis: |
TEMATYKA POSZCZEGÓLNYCH WYKŁADÓW: - Charakterystyka oświaty jako systemu; - Uwarunkowania systemu oświatowego; - Struktura systemu oświatowego w Polsce; - Decentralizacja zarządzania oświatą. - Oświata w społeczności lokalnej; - Prawo oświatowe; - Finansowanie oświaty. | |
Literatura: |
Obowiązkowa: - Bednarczyk H., Plewka Cz. (red), Vademecum menedżera oświaty. Radom 2000. - Piwowarski R. Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej. Warszawa 2006. - Zahorska M. Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa 2002. Uzupełniająca: - Gęsicki J. Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej. W: Edukacja, moralność, sfera publiczna. Pod red. J.Rutkowiak, D.Kubikowski, M.Nowak, Lublin 2007. - Dziewulak D. Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997. - Winiarski M. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusja wokół problemów poruszanych na wykładzie. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład): 15 godz. Przygotowywanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Janusz Gęsicki, Rafał Piwowarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach (dyskusja, przygotowanie do zajęć) - egzamin testowy sprawdzający wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. | |
Pełny opis: |
Oświata publiczna - źródła idei. Systemowy wymiar oświaty we współczesnym państwie - modele strukturalne, kluczowe elementy, uwarunkowania. Polski system oświaty - perspektywa historyczna. Samorząd terytorialny jako organ prowadzący oświaty publicznej. Państwowa administracja oświatowa. Regulacje prawne dotyczące oświaty. Finansowanie oświaty. | |
Literatura: |
Obowiązkowa: - Piwowarski R., Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej, Warszawa 2006. - Zahorska M., Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem, Warszawa 2002. Uzupełniająca: - Gęsicki J., Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej, w: J. Rutkowiak, D. Kubikowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Lublin 2007. - Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z elementami konwersatorium. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład): 15 godz. Przygotowywanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gawroński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach – na podstawie obserwacji aktywności, prezentacji efektów cząstkowych pracy zespołowej i indywidualnej w trakcie zajęć, dyskusji roboczych zespołu z wykładowcą; - test wiedzy i podstawowych umiejętności (pytania otwarte i z wyborem odpowiedzi). | |
Pełny opis: |
Język komunikacji (interpersonalnej, społecznej, urzędowej) w budowaniu strategii organizacji Charakterystyka oświaty jako systemu Prawne i organizacyjne uwarunkowania systemu oświaty Państwo jako główny beneficjent systemu oświaty – podział zadań między organami państwa – metody i formy ich realizacji Wyzwania społeczno-gospodarcze stojące przed samorządem; zaspokajanie potrzeb edukacyjnych społeczności lokalnej Podstawowe regulacje prawne w systemie oświaty dot. celów i zadań systemu Decentralizacja systemu oświaty jako proces Instytucje oświaty i ich zadania w systemie Zewnętrzne instytucje wspomagające działalność oświaty | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gawroński K. (red.), Kwiatkowski M. (red.) (2019). Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą. Warszawa: Wyd. APS – wybrane artykuły: - J. Gęsicki: Koncepcja zarządzania systemem oświaty - ss. 40-58. - M. B. Zaborniak M. B.: Podstawy zarządzania w systemie oświaty - ss. 171-184. - R. Otręba: Umiejętności zarządzania kapitałem ludzkim - ss. 231-233. - B. Barszczewska: Zarządzanie zmianą – ss. 244 – 249. - K. Gawroński: Nowa rola dyrektora - menedżer w organizacji non - profit - ss. 250-255. - K. Gawroński: Szkoła jako organizacja – ss. 262 – 279. - M. Dutka-Mucha: Umiejętność skutecznego porozumiewania się – kluczem do sukcesu dyrektora szkoły – ss. 344 – 364. - K. Gawroński: Szkoła jako podstawowe ogniwo systemu oświaty - ss. 411-437. Dutka-Mucha M., Zaborniak M. B., Gawroński K. (red. nauk.) (2018). 57 problemów oświaty. Warszawa: Wolters Kluwer. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gawroński K. (red. ), Kwiatkowski S. M. (red.) (2018). Prawo oświatowe. Warszawa: Wolters Kluwer. Herbst M. (red.) (2012). Decentralizacja oświaty. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Systemu Edukacji. Herbst M. (red.) (2012). Zarządzanie oświatą. Biblioteka oświaty samorządowej, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo IBM. | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z elementami konwersatorium. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład): 15 godz. Przygotowywanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach (dyskusja, przygotowanie do zajęć) - egzamin testowy sprawdzający wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. | |
Pełny opis: |
Oświata publiczna - źródła idei. Systemowy wymiar oświaty we współczesnym państwie - modele strukturalne, kluczowe elementy, uwarunkowania. Polski system oświaty - perspektywa historyczna. Samorząd terytorialny jako organ prowadzący oświaty publicznej. Państwowa administracja oświatowa. Regulacje prawne dotyczące oświaty. Finansowanie oświaty. | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gęsicki, J., Koncepcje zarządzania systemem oświaty, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 40-58. Zaborniak, M.B. Podstawy zarządzania w systemie oświaty, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 171-184. Gawroński, K., Wprowadzenie – pojęcie i istota prawa oświatowego, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 396-415. Barszczewski, J., Prawo wewnątrzszkolne, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 416-437. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r., poz. 1574 ze zm.) | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład z elementami konwersatorium. NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI: (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład): 15 godz. Przygotowywanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena jakości uczestnictwa studentów w zajęciach (dyskusja, przygotowanie do zajęć) - egzamin testowy sprawdzający wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. | |
Pełny opis: |
Oświata publiczna - źródła idei. Systemowy wymiar oświaty we współczesnym państwie - modele strukturalne, kluczowe elementy, uwarunkowania. Polski system oświaty - perspektywa historyczna. Samorząd terytorialny jako organ prowadzący oświaty publicznej. Państwowa administracja oświatowa. Regulacje prawne dotyczące oświaty. Finansowanie oświaty. | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Gęsicki, J., Koncepcje zarządzania systemem oświaty, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 40-58. Zaborniak, M.B. Podstawy zarządzania w systemie oświaty, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 171-184. Gawroński, K., Wprowadzenie – pojęcie i istota prawa oświatowego, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 396-415. Barszczewski, J., Prawo wewnątrzszkolne, w: K. Gawroński, M. Kwiatkowski, Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą, Warszawa 2018, s. 416-437. - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r., poz. 1574 ze zm.) | |
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Dyskusja (stacjonarnie, zdalnie za pośrednictwem Microsoft Teams), referat, ćwiczenia warsztatowe. Praca zdalna. Przygotowanie prezentacji oraz ćwiczenia w formie elektronicznej na zadany temat na podstawie materiałów wskazanych/udostępnionych przez osobę prowadzącą wykład. Materiały udostępnione poprzez aplikację on-line, maila grupowego, Microsoft Teams. Metody i kryteria oceniania: Ocena pracy indywidualnej i grupowej w trakcie zajęć. Ocena prezentacji. Ocena ćwiczenia. Ocena testu wypełnianego on-line. NAKŁAD PRACY STUDENTA: FORMA AKTYWNOŚCI: (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład): 15 godz. Przygotowywanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Duda | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć: Oświata publiczna - źródła idei. Charakterystyka oświaty jako systemu. Uwarunkowania systemu oświatowego. Struktura systemu oświatowego w Polsce i jego perspektywa historyczna. Decentralizacja zarządzania oświatą. Oświata w społeczności lokalnej (współ-praca i zależności). Finansowanie oświaty. Ocena jakości pracy szkoły (placówki oświatowej). Nauczyciel w systemie oświaty. Ocena jakości pracy nauczyciela w kontekście działania systemu oświaty. | |
Pełny opis: |
METODY KSZTAŁCENIA: Pogadanka, dyskusja, referat,analiza dokumentów, w tym przepisów prawa oświatowego. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Kolokwium testowe sprawdzające wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. Kryteria oceny: trafność tematyczna i merytoryczna, poprawność strukturalna i językowa. | |
Literatura: |
Obowiązkowa: - Bednarczyk H., Plewka Cz. (red), Vademecum menedżera oświaty. Radom 2000. - Piwowarski R. Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej. Warszawa 2006. - Zahorska M. Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa 2002. Uzupełniająca: - Gęsicki J. Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej. W: Edukacja, moralność, sfera publiczna. Pod red. J.Rutkowiak, D.Kubikowski, M.Nowak, Lublin 2007. - Dziewulak D. Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997. - Winiarski M. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Link do zespołu przesłany został pocztą w domenie APS. Materiały omawiane na zajęciach zamieszczane są w zespole na platformie Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym zajęcia: eduda@aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.