Organizacja i działanie instytucji systemu oświatowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-OIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i działanie instytucji systemu oświatowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 * dla specjalności ASKn-EW: WIEDZA PE1_W07 - Ma podstawową wiedzę o systemie oświatowym i jego powiązaniach z innymi instytucjami życia społecznego. PE1_W23 - Zna strukturę, organizację i działanie systemu oświatowego, charakteryzuje jego elementy. - Zna cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Na podstawie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki analizuje motywy i wzory zachowań osób wchodzących w skład społeczności różnych instytucji systemu oświatowego. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 * dla specjalności ASK-EK: WIEDZA PE1_W07 - Ma podstawową wiedzę o systemie oświatowym i jego powiązaniach z innymi instytucjami życia społecznego – w szczególności z podmiotami sektora pozarządowego i sektora kultury. PE1_W23 - Zna strukturę, organizację i działanie systemu oświatowego, charakteryzuje jego elementy. - Zna cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. PE1_W24 - Zna kontekst organizacyjny działalności edukacyjnej, wychowawczej w Polsce. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Umie diagnozować problemy instytucji systemu oświatowego oraz formułować alternatywne propozycje działań naprawczych. PE1_U05 - Potrafi poddać analizie porównawczej oraz formułować wnioski dotyczące różnych sposobów funkcjonowania systemów oświatowych w Polsce i w Europie. PE1_U06 - Umiejętnie prezentuje wnioski z własnych obserwacji i krytycznie analizuje aktualne rozwiązania na rynku instytucji wychowujących, kształcących, ukulturalniających. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K02 - Ma świadomość potrzeby współpracy i dialogu pomiędzy różnymi podmiotami realizującymi cele oświatowe, wychowawcze i społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Duda | |
Prowadzący grup: | Ewa Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć: Oświata publiczna - źródła idei. Charakterystyka oświaty jako systemu. Uwarunkowania systemu oświatowego. Struktura systemu oświatowego w Polsce i jego perspektywa historyczna. Decentralizacja zarządzania oświatą. Oświata w społeczności lokalnej (współ-praca i zależności). Finansowanie oświaty. Ocena jakości pracy szkoły (placówki oświatowej). Nauczyciel w systemie oświaty. Ocena jakości pracy nauczyciela w kontekście działania systemu oświaty. |
|
Pełny opis: |
METODY KSZTAŁCENIA: Pogadanka, dyskusja, referat,analiza dokumentów, w tym przepisów prawa oświatowego. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Kolokwium testowe sprawdzające wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce. Kryteria oceny: trafność tematyczna i merytoryczna, poprawność strukturalna i językowa. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Bednarczyk H., Plewka Cz. (red), Vademecum menedżera oświaty. Radom 2000. - Piwowarski R. Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej. Warszawa 2006. - Zahorska M. Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa 2002. Uzupełniająca: - Gęsicki J. Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej. W: Edukacja, moralność, sfera publiczna. Pod red. J.Rutkowiak, D.Kubikowski, M.Nowak, Lublin 2007. - Dziewulak D. Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997. - Winiarski M. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Link do zespołu przesłany został pocztą w domenie APS. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a36252321d4934658aca58ba1719f908a%40thread.tacv2/conversations?groupId=c6ab54b5-6884-4343-a659-8c06d8b5f42a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Materiały omawiane na zajęciach zamieszczane są w zespole na platformie Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym zajęcia: eduda@aps.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.