Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i działanie instytucji systemu oświatowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-OIS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i działanie instytucji systemu oświatowego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

* dla specjalności ASKn-EW:

WIEDZA

PE1_W07

- Ma podstawową wiedzę o systemie oświatowym i jego powiązaniach z innymi instytucjami życia społecznego.

PE1_W23

- Zna strukturę, organizację i działanie systemu oświatowego, charakteryzuje jego elementy.

- Zna cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U03

- Na podstawie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki analizuje motywy i wzory zachowań osób wchodzących w skład społeczności różnych instytucji systemu oświatowego.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

* dla specjalności ASK-EK:

WIEDZA

PE1_W07

- Ma podstawową wiedzę o systemie oświatowym i jego powiązaniach z innymi instytucjami życia społecznego – w szczególności z podmiotami sektora pozarządowego i sektora kultury.

PE1_W23

- Zna strukturę, organizację i działanie systemu oświatowego, charakteryzuje jego elementy.

- Zna cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

PE1_W24

- Zna kontekst organizacyjny działalności edukacyjnej, wychowawczej w Polsce.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U03

- Umie diagnozować problemy instytucji systemu oświatowego oraz formułować alternatywne propozycje działań naprawczych.

PE1_U05

- Potrafi poddać analizie porównawczej oraz formułować wnioski dotyczące różnych sposobów funkcjonowania systemów oświatowych w Polsce i w Europie.

PE1_U06

- Umiejętnie prezentuje wnioski z własnych obserwacji i krytycznie analizuje aktualne rozwiązania na rynku instytucji wychowujących, kształcących, ukulturalniających.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K02

- Ma świadomość potrzeby współpracy i dialogu pomiędzy różnymi podmiotami realizującymi cele oświatowe, wychowawcze i społeczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Duda
Prowadzący grup: Ewa Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka zajęć:

Oświata publiczna - źródła idei.

Charakterystyka oświaty jako systemu.

Uwarunkowania systemu oświatowego.

Struktura systemu oświatowego w Polsce i jego perspektywa historyczna. Decentralizacja zarządzania oświatą.

Oświata w społeczności lokalnej (współ-praca i zależności).

Finansowanie oświaty.

Ocena jakości pracy szkoły (placówki oświatowej).

Nauczyciel w systemie oświaty.

Ocena jakości pracy nauczyciela w kontekście działania systemu oświaty.

Pełny opis:

METODY KSZTAŁCENIA:

Pogadanka, dyskusja, referat,analiza dokumentów, w tym przepisów prawa oświatowego.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Kolokwium testowe sprawdzające wiedzę i umiejętność jej zastosowania w praktyce.

Kryteria oceny: trafność tematyczna i merytoryczna, poprawność strukturalna i językowa.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Bednarczyk H., Plewka Cz. (red), Vademecum menedżera oświaty. Radom 2000.

- Piwowarski R. Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej. Warszawa 2006.

- Zahorska M. Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa 2002.

Uzupełniająca:

- Gęsicki J. Koncepcje analizy uwarunkowań polityki edukacyjnej. W: Edukacja, moralność, sfera publiczna. Pod red. J.Rutkowiak, D.Kubikowski, M.Nowak, Lublin 2007.

- Dziewulak D. Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997.

- Winiarski M. Rodzina - szkoła - środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Link do zespołu przesłany został pocztą w domenie APS.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a36252321d4934658aca58ba1719f908a%40thread.tacv2/conversations?groupId=c6ab54b5-6884-4343-a659-8c06d8b5f42a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Materiały omawiane na zajęciach zamieszczane są w zespole na platformie Microsoft Teams.

Kontakt z prowadzącym zajęcia: eduda@aps.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)