Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-NIK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

WIEDZA

PE1_W07

- Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i problemach społecznych w nich występujących oraz instytucjach życia społecznego i zachodzących między nimi relacjami.

PE1_W10

- Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych w tym zwłaszcza o środowisku rodzinnym, szkolnym, pieczy instytucjonalnej i zastępczej pieczy rodzinnej.

PE1_W14

- Ma podstawową wiedzę o strukturze, celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania placówek wsparcia dziennego, placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzin zastępczych, adopcyjnych i innych form wspierania dziecka i rodziny.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U09

- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z szeroko pojętą opieką nad dzieckiem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K10

- Wykazuje wrażliwość i gotowość do działania na rzecz dzieci, rodzin w kryzysie, dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Wykłady:

1. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych.

2. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera.

3. Płeć dziecka a socjalizacja.

4. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera.

5. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka.

6. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny

7. Dziecko i dzieciństwo w polskich serialach

8. Pedagogika Marii Montessori

9. Pedagogika Planu Daltońskiego

10. Pedagogika Waldorfska

11. Komunikacja z dzieckiem w pracy

Ćwiczenia:

1. Serialowe konstruowanie rzeczywistości społecznej – dziecko i dzieciństwo

2. Znaczenie i rozumienie rodziny

3. Edukacja alternatywna

4. Współczesna kobiecość i macierzyństwo

5. Współczesna męskość i ojcostwo

6. Wychowanie seksualne

7. Dziecko w mediach

8. Kim jest dziecko? – idea Korczaka

Literatura:

1. Surma Barbara (red.) (2008). Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce

2. Dobiasz-Krysiak, Maja (2019). Edukacyjny przełom demokratyczny w Polsce na przykładzie szkoły waldorfskiej

3. Moraczewska B. (2013) Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji. Konieczność czy ekstrawagancja?

4. Boguni-Borowska M. (2019). Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja

5. Odrowąż-Coates A. Fatamorgana Saudyjskiej przestrzeni kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji. Kraków 2015. Rozdział I do s. 60.

6. Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. Nurty pedagogii. Kraków2011. Fragmenty.

7. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. Fragmenty.

8. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. Fragmenty.

9. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

10. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV.

11. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011.

12. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Toruń 2006.

13. Artykuły z tygodników popularnonaukowych do krytycznej dyskusji o wychowaniu i edukacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a79fded1c91e3464c9438f04af5403947%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b091516-8418-4db4-a414-a1884049ad24&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Dziecko, dzieciństwo, wychowanie, edukacja i opieka w kontekście różnorodnych modeli socjalizacyjnych, praktyka międzynarodowa

Pełny opis:

Wykłady:

1. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych.

2. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera.

3. Płeć dziecka a socjalizacja.

4. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera.

5. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka.

6. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny

7. Dziecko i dzieciństwo w polskich serialach

8. Pedagogika Marii Montessori

9. Pedagogika Planu Daltońskiego

10. Pedagogika Waldorfska

11. Komunikacja z dzieckiem w pracy

Ćwiczenia:

1. Serialowe konstruowanie rzeczywistości społecznej – dziecko i dzieciństwo

2. Znaczenie i rozumienie rodziny

3. Edukacja alternatywna

4. Współczesna kobiecość i macierzyństwo

5. Współczesna męskość i ojcostwo

6. Wychowanie seksualne

7. Dziecko w mediach

8. Kim jest dziecko? – idea Korczaka

Literatura:

1. Surma Barbara (red.) (2008). Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce

2. Dobiasz-Krysiak, Maja (2019). Edukacyjny przełom demokratyczny w Polsce na przykładzie szkoły waldorfskiej

3. Moraczewska B. (2013) Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji. Konieczność czy ekstrawagancja?

4. Boguni-Borowska M. (2019). Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja

5. Odrowąż-Coates A. Fatamorgana Saudyjskiej przestrzeni kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji. Kraków 2015. Rozdział I do s. 60.

6. Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. Nurty pedagogii. Kraków2011. Fragmenty.

7. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. Fragmenty.

8. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. Fragmenty.

9. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje

10. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV.

11. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011.

12. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Toruń 2006.

Uwagi:

Wszystkie zajęcia będą odbywały się online w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams.

Wszystkie osoby z grupy zostaną zaproszone do zespołu przez osobę prowadzącą zajęcia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Heland-Kurzak
Prowadzący grup: Krystyna Heland-Kurzak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e0f33c40b7543029aa4198f91de0ac1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ea3e11c-5695-496b-aeb2-971a3147b8b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Dziecko, dzieciństwo, wychowanie, edukacja i opieka w kontekście różnorodnych modeli socjalizacyjnych, praktyka międzynarodowa

Pełny opis:

Ćwiczenia:

1. Serialowe konstruowanie rzeczywistości społecznej – dziecko i dzieciństwo

2. Znaczenie i rozumienie rodziny

3. Edukacja alternatywna

4. Współczesna kobiecość i macierzyństwo

5. Współczesna męskość i ojcostwo

6. Wychowanie seksualne

7. Dziecko w mediach

8. Kim jest dziecko? – idea Korczaka

Wykłady:

1. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych.

2. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera.

3. Płeć dziecka a socjalizacja.

4. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera.

5. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka.

6. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny

7. Dziecko i dzieciństwo w polskich serialach

8. Pedagogika Marii Montessori

9. Pedagogika Planu Daltońskiego

10. Pedagogika Waldorfska

11. Komunikacja z dzieckiem w pracy

Literatura:

Do ćwiczeń:

1. Surma Barbara (red.) (2008). Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce

2. Dobiasz-Krysiak, Maja (2019). Edukacyjny przełom demokratyczny w Polsce na przykładzie szkoły waldorfskiej

3. Moraczewska B. (2013)Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji. Konieczność czy ekstrawagancja?

4. Boguni-Borowska M. (2019). Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja

5. Skany z artykułów o dziecku, wychowaniu, opiece, macierzyństwie, ojcostwie do krytycznej analizy

Do wykładów:

Kawula St., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Toruń 1999.

Kolankiewicz M., Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. W. 1998.

Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009

Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Toruń 2013

Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. W. 2004

Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Kraków 2008

Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. Nurty pedagogii. Kraków2011. Fragmenty.

Phillips J., Troska. W. 2009

Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. Fragmenty.

Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. Fragmenty

Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV.

Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Toruń 2006

Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011.

Uwagi:

Wszystkie zajęcia będą odbywały się online w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams.

Wszystkie osoby z grupy zostaną zaproszone do zespołu przez osobę prowadzącą zajęcia

Link do zespołu do wykładów:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a79fded1c91e3464c9438f04af5403947%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b091516-8418-4db4-a414-a1884049ad24&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do zespołu do ćwiczeń:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e0f33c40b7543029aa4198f91de0ac1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ea3e11c-5695-496b-aeb2-971a3147b8b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)