Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-NIK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
WIEDZA PE1_W07 - Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i problemach społecznych w nich występujących oraz instytucjach życia społecznego i zachodzących między nimi relacjami. PE1_W10 - Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych w tym zwłaszcza o środowisku rodzinnym, szkolnym, pieczy instytucjonalnej i zastępczej pieczy rodzinnej. PE1_W14 - Ma podstawową wiedzę o strukturze, celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania placówek wsparcia dziennego, placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzin zastępczych, adopcyjnych i innych form wspierania dziecka i rodziny. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z szeroko pojętą opieką nad dzieckiem KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K10 - Wykazuje wrażliwość i gotowość do działania na rzecz dzieci, rodzin w kryzysie, dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych. 2. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera. 3. Płeć dziecka a socjalizacja. 4. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera. 5. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka. 6. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny 7. Dziecko i dzieciństwo w polskich serialach 8. Pedagogika Marii Montessori 9. Pedagogika Planu Daltońskiego 10. Pedagogika Waldorfska 11. Komunikacja z dzieckiem w pracy Ćwiczenia: 1. Serialowe konstruowanie rzeczywistości społecznej – dziecko i dzieciństwo 2. Znaczenie i rozumienie rodziny 3. Edukacja alternatywna 4. Współczesna kobiecość i macierzyństwo 5. Współczesna męskość i ojcostwo 6. Wychowanie seksualne 7. Dziecko w mediach 8. Kim jest dziecko? – idea Korczaka |
|
Literatura: |
1. Surma Barbara (red.) (2008). Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce 2. Dobiasz-Krysiak, Maja (2019). Edukacyjny przełom demokratyczny w Polsce na przykładzie szkoły waldorfskiej 3. Moraczewska B. (2013) Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji. Konieczność czy ekstrawagancja? 4. Boguni-Borowska M. (2019). Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja 5. Odrowąż-Coates A. Fatamorgana Saudyjskiej przestrzeni kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji. Kraków 2015. Rozdział I do s. 60. 6. Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. Nurty pedagogii. Kraków2011. Fragmenty. 7. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. Fragmenty. 8. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. Fragmenty. 9. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje 10. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV. 11. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011. 12. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Toruń 2006. 13. Artykuły z tygodników popularnonaukowych do krytycznej dyskusji o wychowaniu i edukacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a79fded1c91e3464c9438f04af5403947%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b091516-8418-4db4-a414-a1884049ad24&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Dziecko, dzieciństwo, wychowanie, edukacja i opieka w kontekście różnorodnych modeli socjalizacyjnych, praktyka międzynarodowa |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych. 2. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera. 3. Płeć dziecka a socjalizacja. 4. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera. 5. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka. 6. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny 7. Dziecko i dzieciństwo w polskich serialach 8. Pedagogika Marii Montessori 9. Pedagogika Planu Daltońskiego 10. Pedagogika Waldorfska 11. Komunikacja z dzieckiem w pracy Ćwiczenia: 1. Serialowe konstruowanie rzeczywistości społecznej – dziecko i dzieciństwo 2. Znaczenie i rozumienie rodziny 3. Edukacja alternatywna 4. Współczesna kobiecość i macierzyństwo 5. Współczesna męskość i ojcostwo 6. Wychowanie seksualne 7. Dziecko w mediach 8. Kim jest dziecko? – idea Korczaka |
|
Literatura: |
1. Surma Barbara (red.) (2008). Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce 2. Dobiasz-Krysiak, Maja (2019). Edukacyjny przełom demokratyczny w Polsce na przykładzie szkoły waldorfskiej 3. Moraczewska B. (2013) Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji. Konieczność czy ekstrawagancja? 4. Boguni-Borowska M. (2019). Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja 5. Odrowąż-Coates A. Fatamorgana Saudyjskiej przestrzeni kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji. Kraków 2015. Rozdział I do s. 60. 6. Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. Nurty pedagogii. Kraków2011. Fragmenty. 7. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. Fragmenty. 8. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. Fragmenty. 9. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje 10. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV. 11. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011. 12. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Toruń 2006. |
|
Uwagi: |
Wszystkie zajęcia będą odbywały się online w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams. Wszystkie osoby z grupy zostaną zaproszone do zespołu przez osobę prowadzącą zajęcia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e0f33c40b7543029aa4198f91de0ac1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ea3e11c-5695-496b-aeb2-971a3147b8b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Dziecko, dzieciństwo, wychowanie, edukacja i opieka w kontekście różnorodnych modeli socjalizacyjnych, praktyka międzynarodowa |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia: 1. Serialowe konstruowanie rzeczywistości społecznej – dziecko i dzieciństwo 2. Znaczenie i rozumienie rodziny 3. Edukacja alternatywna 4. Współczesna kobiecość i macierzyństwo 5. Współczesna męskość i ojcostwo 6. Wychowanie seksualne 7. Dziecko w mediach 8. Kim jest dziecko? – idea Korczaka Wykłady: 1. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych. 2. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera. 3. Płeć dziecka a socjalizacja. 4. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera. 5. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka. 6. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny 7. Dziecko i dzieciństwo w polskich serialach 8. Pedagogika Marii Montessori 9. Pedagogika Planu Daltońskiego 10. Pedagogika Waldorfska 11. Komunikacja z dzieckiem w pracy |
|
Literatura: |
Do ćwiczeń: 1. Surma Barbara (red.) (2008). Pedagogika Montessori - podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce 2. Dobiasz-Krysiak, Maja (2019). Edukacyjny przełom demokratyczny w Polsce na przykładzie szkoły waldorfskiej 3. Moraczewska B. (2013)Plan daltoński jako narzędzie dla współczesnej edukacji. Konieczność czy ekstrawagancja? 4. Boguni-Borowska M. (2019). Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja 5. Skany z artykułów o dziecku, wychowaniu, opiece, macierzyństwie, ojcostwie do krytycznej analizy Do wykładów: Kawula St., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Toruń 1999. Kolankiewicz M., Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. W. 1998. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009 Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Toruń 2013 Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. W. 2004 Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Kraków 2008 Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. Nurty pedagogii. Kraków2011. Fragmenty. Phillips J., Troska. W. 2009 Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. Fragmenty. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. Fragmenty Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Toruń 2006 Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011. |
|
Uwagi: |
Wszystkie zajęcia będą odbywały się online w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams. Wszystkie osoby z grupy zostaną zaproszone do zespołu przez osobę prowadzącą zajęcia Link do zespołu do wykładów: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a79fded1c91e3464c9438f04af5403947%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b091516-8418-4db4-a414-a1884049ad24&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu do ćwiczeń: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e0f33c40b7543029aa4198f91de0ac1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ea3e11c-5695-496b-aeb2-971a3147b8b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.